تبریز- ایرنا- جایگاه اشعار استاد شهریار در شعر فارسی در کارگاه «شاعری در عصر ما» در تبریز بررسی شد.

به گزارش ایرنا، محمد مهدی سیار، شاعر و محقق در دومین نشست از سلسله نشست‌های شعر و زندگی با عنوان « شاعری در عصر ما» که در دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار شد، اظهار کرد: ۲ منبع بسیار موثر برای خلق اثر ادبی شامل متون و آثار ادبی شاعران گذشته و زندگی و تجربه زیسته شاعر است.

وی افزود: اگر شاعر به متون کهن متصل نباشد و نتواند از مضامین‌ آن‌ها بهره مند شود نمی‌تواند در تاریخ ادبیات ماندگار شود و در عین حال اگر شاعر نتواند آن‌ها را در خدمت تجارب زیسته خود در آورد باز نمی‌تواند موفق باشد و آثار ماندگار خلق کند.

وی اظهار کرد: متونی که از شاعران گذشته به ما رسیده، منبع الهام قدرتمندی هستند و این منابع را بسیاری از شاعران جدید دست کم می‌گیرند و هر ۲ منبع تجربه شخصی و شاعران گذشته اهمیت بسیاری دارند.

سیار افزود: بخش اعظم تجربه شاعرانه شهریار غوطه‌ور در دریای شعر کهن به خصوص شعر حافظ است .

شعر شهریار از دل برمی‌خاست بر دل می‌نشیند

رئیس انجمن ادبی تبریز نیز در حاشیه شب شعر شهریار شاعر مردم ایران که در موزه قاجار برگزار شد، برگزاری رویدادهای ادبی را اتفاق مبارکی عنوان کرد.

ایوب شهبازی افزود: تبریز شهر تاریخی و فرهیخته‌ای است که شهریار شیرین سخن و بسیاری از شعرا در آن جای گرفته است و برگزاری چنین برنامه‌هایی اتفاق مبارکی است.

وی به عنوان یکی از شاگردان استاد شهریار با بیان این‌که شهریار جایگاه ویژه‌ای در ادبیات ایران و دیگر کشورها دارد، اظهار کرد: اشعار استاد شهریار در جان و دل مخاطبان وی از اقصی نقاط ایران و جهان جای دارد و نه تنها مردم ایران اشعار این شاعر شهیر را زمزمه می‌کنند بلکه مردمان دیگر کشوها نیز اشعار شهریار را گرامی می‌دارند و در کشورهای دیگر احترام بسیاری به استاد شهریار قائل هستند و گاه حتی هنگام مراجعه به مقبره الشعرا با کفش برای بازدید از این مکان فرهنگی و تاریخی وارد نمی‌شوند.

وی ادامه داد: شهریار زندگی خود و تمام رویدادهایی که برای خودش در زندگی اتفاق می‌افتاد را به تصویر کشیده است و شعر وی چون از دل برمی‌خاست بر دل می‌نشیند.

برگزاری برنامه‌های مختلف به مناسبت روز شعر و ادب فارسی
رئیس مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری کشور از برگزاری برنامه‌های مختلف به مناسبت روز شعر و ادب فارسی در تبریز خبر داد.
میلاد عرفان پور که در شب شعر شهریار شاعر مردم ایران به شعرخوانی پرداخت، در ضمن آن گفت: این سه روز که در تبریز هستیم توفیق داریم تا برنامه‌های متعددی را تبریز برگزار کنیم.
وی ادامه داد: این برنامه‌ها با همکاری حوزه هنری مرکز، حوزه هنری آذربایجان شرقی و شهرداری تبریز برگزار می‌شوند.
وی افزود: شب شعر شهریار شاعر مردم ایران، شب روایت شهریار و دوره های تخصصی سه روزه با عنوان شعر و زندگی با حضور شاعران نخبه جوان سراسر کشور و اساتید برجسته در تبریز برگزار می‌شود.
عرفان پور خاطرنشان کرد: اختتامیه جایزه ادبی شهریار نیز به همت حوزه هنری برگزار خواهد شد و این اتفاق مبارکی در شهر شعر خیز تبریز است.
میلاد عرفان‌پور اولین روز بهمن ۱۳۶۷ در شیراز به دنیا آمده است، سرایش شعر را از نوجوانی آغاز کرد، نخستین کتاب خود را با عنوان از شرم برادرم در قالب رباعی، به سال۱۳۸۵ توسط انتشارات سپیده‌باوران منتشر کرد.

او در سه مجموعه شعر بعدی خود نیز سرودن در همین قالب را ادامه داد، ۲ اثر پاییز بهاری‌ست که عاشق شده است و پادشهر را او در سال ۱۳۸۸ و جشن فراموشی‌ها در سال ۱۳۸۹ روانه بازار کتاب کرد.