تهران- ایرنا- کارشناس مسائل منطقه گفت: در حال حاضر حزب‌الله دستش باز است چرا که حادثه تروریستی لبنان واکنش جهانی در پی داشت، وزارت خارجه لبنان در این خصوص از رژیم صهیونیستی در شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرده و این مسئله افکار عمومی در جهان را به خود مشغول داشته است.

سید هادی سیدافقهی، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص حادثه تروریستی اخیر در لبنان توسط رژیم صهیونیستی، اظهار داشت: پس از حضور نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا و استقبالی که از وی توسط نمایندگان آمریکا به عمل آمد، تحولی در رویکرد و اقدامات نظامی امنیتی رژیم با پشتیبانی نسبتاً مطلق آمریکا پدید آمد به این نحو که آمریکا به آنها گفته که شما از چیزی واهمه نداشته باشید و هر اقدامی را که می‌خواهید انجام دهید و هر کمکی که نیاز داشتید، ما در کنارتان هستیم.

وی گفت: بنابراین با دستاوردی موفقیت آمیز شامل برخورداری از چتر حمایتی گسترده حقوقی قضایی، امنیتی، سیاسی، مالی و رسانه‌ای از سوی آمریکا نتانیاهو به تل‌آویو بازگشت.

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: از طرف دیگر پس از حمله موفقیت آمیز حزب الله لبنان به مرکز یگان ۸۲۰۰ رژیم صهیونیستی که محصول مشترک آمان و موساد است و منجر به استعفای رئیس آن مرکز شد، طرف مقابل به فکر اقدامی در پاسخ به حمله حزب الله لبنان افتاد.

سیدافقهی در خصوص چرایی تحولات یکی دو روز اخیر در لبنان، عنوان کرد: گمانه اول در این خصوص این است که ظاهرا رژیم صهیونیستی قصد داشت این عملیات جنگ سایبر فیزیک را همزمان با آن حمله گسترده‌ای که جهت آزاد کردن مناطق شمال و دور کردن نیروهای حزب الله لبنان به شمال لیتانی مد نظر داشت انجام دهد، اما گویا بر اساس برخی گزارشات منتشر شده نیروهای حزب الله متوجه مشکوک بودن عملکرد سیستم‌های مخابراتی می‌شوند و پیش از آنکه آنها این موضوع را مطرح کنند و کاملاً این عملیات لو برود، رژیم صهیونیستی پیش دستی کرده و این اقدام را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: گمانه دوم اینطور است که کلاً رژیم صهیونیست این عملیات را انجام داده تا حزب‌الله لبنان را تحریک کرده و آنها را به سمت انجام عملیاتی تلافی جویانه سوق دهد تا پس از آن عملیات گسترده خود را انجام دهد، با این توجیه که حزب الله لبنان به ما حمله کرده و ما در پی واکنش و پاسخ به آن بودیم.

این کارشناس مسائل منطقه گفت: در حال حاضر حزب‌الله لبنان دستش باز است چرا که این مسئله واکنش جهانی در پی داشت، وزارت امور خارجه لبنان در این خصوص از رژیم صهیونیستی در شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرده و فارغ از اینکه چه نتیجه‌ای به دست آید مهم این است که این مسئله افکار عمومی در جهان را به خود مشغول داشته است. این اقدام رژیم صهیونیستی تروریستی و در قالب نسل کشی به حساب می‌آید مورد تایید مجامع جهانی است و بسیاری از کشورها و قدرت‌های جهان نیز این مسئله را محکوم کردند.

سیدافقهی افزود: باید دید آیا پاسخ حزب الله در همان سطح محدود و برخوردهای سنتی و روتین بسنده خواهد کرد یا اینکه ضربه و پاسخ آنها گسترده‌تر از عملیات اربعین و ضربه‌ای که به ۸۲۰۰ وارد آوردند خواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در تحولات اخیر لبنان مسئله جان مردم و شهروندان عادی مطرح است و در این خصوص پیش‌تر سید حسن نصرالله گفته بود که اگر خانه بزنید خانه می‌زنیم، مردم عادی بزنید مردم عادی می‌زنیم، زیرساخت بزنید زیرساخت می‌زنیم، حال باید دید که حزب الله در این آزمون چگونه برخوردی را با رژیم صهیونیستی خواهد داشت.

این کارشناس مسائل منطقه عنوان کرد: تا زمانیکه حزب الله لبنان پاسخ و واکنش این اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی را بدهد نفس‌ها در سینه حبس می‌شود تا مشخص شود که آیا حزب‌الله لبنان می‌خواهد در همین سطح و گستردگی که رژیم به آنها حمله کرده پاسخ دهد یا سطحی به مراتب پیچیده‌تر و گسترده‌تر را انتخاب خواهد کرد.

سیدافقهی در پایان خاطرنشان کرد: با آنکه نحوه عملیات تروریستی صورت گرفته از سوی رژیم صهیونیستی در لبنان با توجه به اینکه قابلیت تفکیک میان نظامیان و غیرنظامیان را نداشته جرم جنگی شناخته شده و نقض حقوق بشر به حساب می‌آید، اما در یک سال اخیر ما شاهد این بودیم که رژیم صهیونیستی در غزه انواع اقدامات ناقض حقوق بشری و جنایات جنگی و نسل کشی را انجام داده و هیچ یک از مجامع حقوق بشری و بین‌المللی نتوانسته علیه آن کاری کند، بنابراین شاید در مسئله کشتار و غیرنظامیان در لبنان هم وضعیت مشابهی پیش آید.