یزد- ایرنا - رییس جمعیت هلال احمر با اشاره به خدمت رسانی امدادگران ، داوطلبان، پزشکان و پرستاران جمهوری اسلامی به مجروحان حادثه لبنان گفت: در این زمینه هیچ کشوری نتوانست از ایران سبقت بگیرد و به گفته رییس منطقه ای صلیب سرخ جهانی که مقرر آن در لبنان است جمهوری اسلامی ایران به صلیب سرخ و هلال احمر جهانی عزت و آبرو داد.

به گزارش ایرنا پیرحسین کولیوند پنجشنبه شب در نخستین یادواره ۸۹ شهید امدادگر استان یزد به عملیات وحشیانه ۴۸ ساعت گذشته رژیم غاصب در لبنان اشاره و افزود: در ۴۸ ساعت گذشته با عملیات وحشیانه یک تعدادی مردم لبنان مجروح کردند جراحت های سخت و وحشیانه به مردم این منطقه وارد کرده است و سه هزار مجروح از قطع انگشت تا صدمات جسمی از خود برجای گذاشت.

وی به جنایت اخیر رژیم صهونیستی در لبنان اشاره کرد و گفت: امروز این منطقه به دست این رژیم غاصب به نمایشگاهی از انواع و اقسام جنایات و نقص حقوق بشر تبدیل شده است.

این مسوول اضافه کرد:جمعیت هلال احمر به تاسی از ایثارگری رزمندگان و شهدای کشورمان بلافاصله به لبنان اعزام شدند و در همان ابتدای فراخوان ۲۰۰ نفر از متخصصان و جراحان چشم و صورت برای کمک به مصدومان این حادثه اعلام آمادگی کردند.

رییس جمعیت هلال احمر افزود: با کار جهادی و تیمی ۲ هزار و ۳۰۰ نفر از مجروحان بصورت سرپایی درمان و ۷۰۰ نفر بستری شدند.

کولیوند با بیان اینکه امدادگران ایرانی به‌محض رسیدن به لبنان از جنوب تا شمال این کشور مستقر و مشغول خدمت‌رسانی شدند، گفت: به لطف خدا امدادگران ایرانی زودتر از هر کشوری و در کمتر از ۲۴ ساعت، حدود ۱۰۰ نفر از مصدومان وخیم لبنان به کشور منتقل و تا ساعت ۱۵ امروز تعیین تکلیف شدند و بینا شدند .

وی با بیان اینکه برگزاری یادواره شهدا را جزو تکالیفی است که باید همیشه مد نظر قرار گیرد، گفت: پیام شهدا در کنگره و یادواره های شهدا به نسل جوان منتقل می شود و این موضوع مهمترین هدف برگزاری این رویداد ها است.

رییس جمعیت هلال احمر با گرامیداشت یاد خاطره شهدای انقلاب اسلامی، شهید سلیمانی، رئیس جمهور شهید و شهدای امدادگر، گفت: شهدا نه فقط سرمایه معنوی ما هستند بلکه همه سرمایه ما محسوب می‌شوند و همه ما به آنها بسیار بدهکار هستیم

وی ادامه داد: شهدای امدادگر در دوران دفاع مقدس ضمن حفظ جان خود در برابر دشمن، بدون سلاح و بعضا با دست خالی، جان رزمندگان دیگر را نجات می‌دادند.

کولیوند افزود: آموزش و توانمندسازی نیروهای جوان، اقدام برای بالابردن سطح تاب‌آوری خانواده‌ها، خدمت‌رسانی به اسرای عراقی و شناسایی مفقودین، از جمله خدمات امدادگران هلال‌احمر در دوران دفاع مقدس است.

رییس جمعیت هلال احمر تصریح کرد: اکنون سه میلیون جوان دواطلب هلال عاشق مسولیت پذیر و دلسوز نظام در این جمعیت فعالیت می کنند.

مسئول موسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت هم گفت: مردم یزد کارنامه درخشانی برای انقلاب، کشور و اسلام از خود بر جای گذاشته‌اند و در دوران دفاع مقدس نیز بیش از ۶۳ هزار جوان یزدی به فرمان امام(ره) لبیک گفتند و با حضور در عملیات‌های بزرگی از این کشور دفاع کردند.

سردار نصرالله فتحیان به حضور به موقع، متعهدانه و چابک جمعیت هلال احمر کشورمان در حوادث مختلف از جمله امدادرسانی به مصدومان لبنانی در جنایت اخیر رژیم صهونیستی اشاره کرد و افزود: امدادگران، پزشکان و حتی وزرای ادوار گذشته وزارت بهداشت ایران در صف انتظار برای اعزام به لبنان بودند.

وی اظهار کرد: هیچگاه یگان یزد با کمبود کادر درمانی مواجه نشد و هزار نفر امدادگر و پزشک از استان یزد در دوارن دفاع مقدس حضور یافتند و امروز نیز یزدیها در اربعین حسینی غوغا می‌کنند و کادر پزشکی یزد برای خدمت به زائران سر از پا نمی‌شناسند.

مهمان ویژه این مراسم شهید والامقام دانش آموز «ابراهیم زمانی باجگانی» بود که پس از ۳۷ سال به آغوش وطن بازگشته بود که در این مراسم تشییع شد.

شهید زمانی باجگانی در پنجم اسفندماه ۱۳۴۸ در روستای باجگان بافق چشم به جهان گشود و هجدهم فروردین ۱۳۶۶ با سمت تک‌تیرانداز در شلمچه به شهادت رسید اما پیکری از وی وجود نداشت.

این شهید بعد از ۳۷ سال با کمک آزمایش دی ان ای پیکر مطهرش شناسایی و به آغوش خانواده اش بازگشت.

استان یزد چهار هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است و مرکز شهرستان بافق در ۱۱۰ کیلومتری شهر یزد قرار دارد.

یادواره ۸۹ شهید امدادگر استان یزددر جوار قبور شهدای گمنام در حسینیه تاریخی امیرچخماق دارالعباده یزد برگزار ‎شد.