شهر ری - ایرنا - مراسم جشن میلاد با شکوه پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم و سالروز ولادت حضرت امام جعفر صادق علیه السّلام در بارگاه ملکوتی حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السّلام برگزار می شود.

به گزارش ایرنا از اداره کل تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام، این مراسم جمعه ۳۰ شهریور ماه بعد از نماز مغرب و عشاء در شبستان امام خمینی(ره) با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکترعباس پسندیده و مدیحه سرایی مداح اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام حاج علی مهدوی نژاد برگزار می گردد.

همچنین در روز این میلاد فرخنده مصادف با شنبه ۳۱ شهریور ماه نیز ویژه برنامه ای با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسکر و مدیحه سرایی حاج حمید منتظر در شبستان امام خمینی(ره) برپا می شود.

معاونت امور علمی و فرهنگی آستان مقدس، ضمن تبریک این ایام فرخنده، مقدم عموم عاشقان و ارادتمندان به ساحت مقدس اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السّلام را به این ویژه برنامه ها گرامی می دارد.

ربیع کلمه عربی است که در زبان فارسی به معنی بهار است و ربیع الاول یکی از ماههای قمری است که مناسبت های مذهبی زیادی در این ماه ثبت شده است. یکی از این مناسبتها ، میلاد حضرت رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) امام ششم شیعیان می باشد.

حضرت محمد (ص) در روز هفدهم ماه ربیع الاول به دنیا آمده است.این روز ، یکی از اعیاد بزرگ مسلمانان جهان می باشد و آنها این روز را جشن می گیرند.

تاریخ دقیق میلاد پیامبر مشخص نیست و اهل سنت آن را روز دوازدهم ربیع الاول و شیعیان آن را هفدهم می دانند، از این رو این یک هفته به عنوان هفته وحدت نامیده شده است.

حضرت محمد (ص) در شهر مکه معظمه به دنیا آمد.مادر پیامبر گرامی اسلام ، آمنه نام داشت. این بانوی بزرگوار، در طهارت و تقوا در میان بانوان قریشی، کم‏ نظیر و سرآمد همگان بود. او پس از تولد حضرت محمّد(ص) دو سال و چهارماه و به روایتی شش سال زندگی کرد و سرانجام، در راه بازگشت از سفری که به همراه تنها فرزندش، حضرت محمّد(ص) و خادمه ‏اش، ام ایمن جهت دیدار با اقوام خویش عازم یثرب (مدینه) شده بود، در مکانی به نام «ابواء» از دنیا رفت و در همان جا دفن شد.

پدر رسول اکرم (ص) هم دو ماه و به روایتی (هفت ماه) قبل از به دنیا آمدن آن حضرت از دنیا رفته بود ، به همین خاطر کفالت آن حضرت را پدربزرگش، عبدالمطلب به عهده گرفت. او ابتدا محمد (ص) را به ثویبه سپرد تا او را شیر دهد و از او نگه‏داری کند؛ اما پس از مدتی او را به حلیمه، دختر عبدالله بن حارث سعدیه واگذار کرد. حلیمه اگرچه دایه آن حضرت بود، اما به مدت پنج سال برای محمد (ص)مادری کرد.

حضرت محمد (ص) در سن چهل سالگی در بیست و هفتم رجب سال چهلم عام الفیل به پیامبری برگزیده شد و به مدت بیست و سه سال عهده دار این مسئولیت بودند.

میلاد امام جعفر صادق

روز هفدهم ربیع الاول با میلاد امام جعفر صادق (ع) هم مصادف می باشد.این امام بزرگوار در شهر مدینه به دنیا آمدند. پدرش امام محمد باقر و مادرش امّ فروه دختر قاسم بن محمد بن أبی بکر بودند.

نام آن حضرت جعفر و لقب آن حضرت «صادق» ، فاضل ؛صابر، و طاهر می باشد.

امام جعفر صادق ، از میان برادران خود جانشین پدرش حضرت باقر(علیه السلام) بود، و وصی آن حضرت بود که پس از او به امر امامت قیام نمود، و در فضل و دانش سر آمد همه برادران گشت، و از همه آنان نام آورتر، و در قدر و منزلت بالاتر، و در میان شیعه و سنی مقامش ارجمندتر بود.

حضرت صادق(ع) به رئیس مذهب جعفری و همین‌طور رئیس مذهب شیعه مشهور هستند. امام صادق(ع) از یک مقطع مهم زمانی که خلافت بنی‌امیه به بنی‌عباس تغییر می‌کرد و بنی‌امیه درگیر جنگ‌های داخلی بود امام از این فرصت حسن استفاده را کرده و شاگردان زیادی تربیت کردند. در این زمان امام صادق(ع) با تربیت چهار الی 12 هزار شاگرد راه را بر شائبه‌ها بست. زیربنای اصلی و زیرساخت دقیق برای جامعه اسلامی در همین زمان شکل گرفت و در همین برهه شاهد تربیت و ترویج مفسر و معلم قرآن هستیم. به همین دلیل شناسنامه دار شدن ما را منتسب به امام صادق (ع) می‌دانند.