تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۷

تهران- ایرنا- اوکراین به عنوان کشوری که هنوز به عضویت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در نیامده است، در رزمایش این ائتلاف نظامی که هدف از برگزاری آن آزمایش سامانه‌های پهپادی در جنگ اعلام شده است، شرکت کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، هدف پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از برگزاری این رزمایش آموزش استفاده از سامانه های پهپادی در جنگ است.

به گفته کلودیو پالستینی از اعضای این ائتلاف نظامی و رئیس کارگروه مشترک ناتو در مورد سامانه های پهپادی، هر ساله با معرفی فناوری های جدیدی مانند پهپادهای دید اول شخص (FPV)، شاهد انقلابی در سطح تهدیدهای فناوری ساخت پهپادهای نظامی هستیم.

براساس گزارش ها، رزمایش نظامی ناتو در یک پایگاه نظامی هلند، با شرکت بیش از ۲۰ کشور و حدود ۵۰ شرکت برگزار شده و شرکت کنندگان در آن پیشرفته ترین سامانه ها را برای شناسایی و مقابله با هواپیماهای بدون سرنشین آزمایش و نحوه عملکرد آنها ارزیابی کرده اند.

این رزمایش ۱۱ روزه که برای نخستین بار اوکراین نیز در آن حضور داشته است، با نمایش پهپادهای پارازیت انداز و دارای قابلیت هک به پایان رسیده که نقش حیاتی آنها در جنگ اوکراین بار دیگر به نمایش گذاشته شد.

این خبرگزاری یادآوری می کند که روز چهارشنبه یک حمله پهپادی بزرگ اوکراین باعث انفجاری عظیم در یکی از زرادخانه های بزرگ روسیه شد. روز بعد از این حمله، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفت که مسکو در حال افزایش ۱۰ برابری تولید پهپاد در سال جاری به نزدیک به یک میلیون و ۴۰۰ هزار فروند است.

افزایش تولید پهپادهای جنگی با هدف نابودی اهداف و بررسی میدان نبرد، ناتو را بر آن داشته تا تمرکز خود را بر روی تهدیدها علیه این ائتلاف افزایش دهد.

مت روپر رئیس مرکز مشترک اطلاعات، نظارت و شناسایی در آژانس فناوری سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در این زمینه گفت: «ناتو این تهدید را بسیار بسیار جدی می‌گیرد».

کارشناسان پیش از این به ناتو هشدار داده بودند که باید خیلی سریع در مسیر پیشرفت در جنگ هواپیماهای بدون سرنشین گام بردارد.

«مرکز تحلیل سیاست اروپا» (CEPA) نیز در سپتامبر سال گذشته (شهریور ۱۴۰۲) در گزارشی اعلام کرده بود که ناتو هواپیماهای بدون سرنشین بسیار کمی برای مبارزه شدید با دشمن همتا دارد.