تهران- ایرنا- پژوهشگر مسائل دینی با بیان اینکه بیشترین وقف حوزه پزشکی در قرن سوم و چهارم شکل گرفت، گفت: اگر به درستی و با مدیریت به موضوع وقف نگاه شود آثار مثبتی در همه عرصه‌های آموزشی، درمانی، فرهنگی و اقتصادی جامعه خواهد گذاشت.

حجت الاسلام حمید احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار حج و اوقاف ایرنا با تبریک فرارسیدن هفته وقف، اظهار داشت: در دوره آل بویه (عضدالدوله دیلمی) کارهای بزرگی در زمینه وقف در حوزه پزشکی به انجام رسید، در قرن سوم و چهارم املاک بسیاری در زمینه انجام کارهای حوزه پزشکی وقف شده است.

احمدی ادامه داد: در دوره عباسیان، صفاریان و سامانیان نیز موقوفاتی داریم که بر اساس فرهنگ اسلامی همانند مساجد و کاروانسراها و اماکن درمانی و یتیم‌خانه ها شکل گرفته است. در دوره صفویه اوج موقوفات در زمینه کاروانسراها و راه ها شکل گرفت.

به گفته وی، در گذشته و براساس آموزه های اسلامی و با ورود اسلام نهادهای دولتی و حکومتی نیز به تدریج شکل گرفته و وقف نیز وارد ایران شد.

پژوهشگر مسائل دینی با بیان اینکه موضوع وقف در کشور ما در دوره آل بویه بیشترین رشد را داشت گرچه ادعا می شود که این مهم به ما قبل از اسلام برگشته و کار خیر انجام می گرفته است، گفت: وقف در فرهنگ اسلامی که هم آیات قرآن به آن اشاره می کند به عنوان صدقه جاریه و هم از سوی پیامبر اسلام و اهل بیت (ص) سفارش شده و به تدریج در جامعه در قالب مشارکت های عمومی رواج پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل این مهم نیازهای اجتماعی، فرهنگی و مذهبی در جامعه بوده است، بیان کرد: دولت ها هم در گذشته کارکردهای حوزه رفاهی و خدماتی به این گستردگی که بعدها باب شد نداشتند بلکه بیشتر موضوع امنیت مورد توجه قرار می گرفت.

مساجد پایگاه بزرگ اجتماعی

احمدی اظهار داشت: در گذشته همچنین اموری مانند تعلیم و تربیت و بحث هایی همانند درمان و رسیدگی به نیازمندان و کمک به افراد بی سرپرست در وقف مورد توجه جامعه بوده است.

پژوهشگر مسائل دینی با تاکید بر اینکه اسلام نیز از این ظرفیت برای بهبود وضعیت و فرهنگ و خدمات رفاه اجتماعی استفاده می کرده است، گفت: در دوره های مختلف قوانینی هم برای وقف و موقوفات نوشته شد که بر اساس شریعت اسلامی است و امروزه در همه کشورهای اسلامی بحث موقوفات از بحث های مهمی است.

احمدی با بیان اینکه امروزه آثار وقف در حوزه های مختلفی در جامعه ملموس است، ادامه داد: در حوزه فرهنگی نیز می توان مساجد را مثال زد، عمده مساجد توسط مردم ساخته شده و از موقوفات است یا مدارسی که ساخته می شود عین آن در اختیار عموم قرار می گیرد یا موردی را وقف می کنند و درآمد آن را برای کار خیر اختصاص می دهند.

احمدی اظهار داشت: مساجد در گذشته هم نهاد دینی، مذهبی، اجتماعی و نیز آموزشی بوده یا درمورد بیمارستان ها نیز همینطور که به عنوان پایگاه بزرگ اجتماعی مورد استفاده قرار می گرفته است.