مراغه- ایرنا- بانوی جانباز دوران دفاع مقدس با حدود ۴۴ سال سابقه فعالیت در نهضت سواد آموزی و آموزش و پرورش، معتقد است که درک جوانان عصر حاضر گام بزرگی در مسیر تربیت دینی آنان به شمار می‌رود. 

«صدیقه صارمی» شامگاه شنبه در حاشیه همایش «مادران قهرمان‌پرور» که در تالار شهید بهشتی مراغه برگزار شد، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر همین اساس آگاهی‌بخشی به والدین و اقشار مختلف جامعه در خصوص ویژگی‌های جوانان عصر حاضر ضروری است تا روند تربیت دینی آنان به بهترین شکل ممکن طی شود.

تجلیل از «صدیقه صارمی» در همایش مادران قهرمان‌پرور مراغه

وی اضافه کرد: گاهی برخی از والدین دیندار ارزش‌های خود را با زور به جوان تحمیل می‌کنند که این روش نادرست سبب دوری جوان از باورهای دینی و افزایش فاصله میان او و والدینش می‌شود.

وی از دست‌اندرکاران مدارس و دانشگاه‌ها و والدین خواست تا در تربیت فرزندان این مرز و بوم بیش از پیش کوشا باشند و ادامه داد: توجه خاص والدین به تربیت دینی فرزندانشان در دوران کودکی و نوجوانی نیز نقش مهی در گرایش آنان به دین در دوران جوانی دارد.

«صارمی» به نقش مادران هم در تربیت دینی فرزندانشان اشاره و بیان کرد: چه خوب است که بانوان ایرانی در تربیت دینی فرزندانشان به وصیتنامه شهدا عمل کنند که یکی از مصادیق آن حجاب است.

وی با اینکه ۷۲ درصد از وصیت شهدا به حجاب زنان تاکید دارد، ادامه داد: با این وجود حجاب را امروزه در سطح جامعه کم‌رنگ می‌بینیم و برخی‌ها حتی افراد محجبه را هم مورد تمسخر قرار می‌دهند.

بانوی جانباز تبریزی با بیان اینکه حجاب و گفتار این افراد، زنان محجبه را به هیچ وجه تحت تاثیر قرار نمی‌دهد، اضافه کرد: حجاب مورد تاکید قرآن و پیامبر اکرم (ص) است و امیدواریم تا کودکانمان در مدارس بیش از پیش با اهداف شهدا و تاکید آنان نسبت به حجاب آشنا شوند.

«صارمی» همچنین در خصوص جایگاه خدمت به مردم نیز بیان کرد: هرکس و در هر مسئولیتی باید به نحو احسن عمل کرده و به مردم خدمت کند تا در نزد شهدا شرمنده نباشد.

وی با تاکید بر اینکه طبق وعده خداوند پیروزی برای مومنان است، افزود: تداوم ایستادگی و مقاومت در برابر دشمنان بدون‌شک به پیروزی ما منجر می‌شود و راه شهدا نیز همینگونه ادامه می‌یابد.

وی در تشریح این موضوع که چرا دفاع هشت ساله کشورمان مقدس خوانده می‌شود نیز بیان کرد: رزمندگان ما در جبهه حق علیه باطل حضور یافتند؛ آنان خانواده‌هایشان را برای حفظ تمامیت ارضی کشورمان رها کردند و در نهایت جانشان را در راه این دفاع فدا کردند.

نقل خاطره‌ای از شهید مهدی باکری / بعد از ما چه کردید؟

بانوی رزمنده تبریزی خاطره‌ای از دوران حضورش در جبهه و دیدارش با شهید مهدی باکری نقل کرد و افزود: اواخر بهمن‌ماه بود که «علیرضا تندرو» که بعدها به شهادت رسید، به بیمارستان رازی اهواز آمد و مرا برای مداوای تعدادی از مجروحان همراهی کرد؛ بوی خون رزمندگان را در بدو ورود به اتاق مجروحان حس کردم.

وی ادامه داد: «علی تجلایی» در جمع مجروحان حضور داشت و از ناحیه پا و در اثر برخورد با سیم خاردار زخمی شده بود؛ شهید مهدی باکری خطاب به من گفت: ای بنده خدا سعی کن پای تجلایی عفونت نکند چراکه در آینده نزدیک میهمانی داریم.

شهید علی تجلایی از موثرترین نیروهای شکست حصر سوسنگرد بود

«صارمی» افزود: حدود ۴۵ تا ۵۰ روز بعد که عملیات بدر آغاز شد، تازه متوجه شدم که منظور شهید باکری از میهمانی چیست؛ من پای تجلایی را در حد توان مداوا کردم و قرار شد تا تزریق بقیه آمپول‌هایش را همرزمانش ادامه دهند تا زخمش عفونت نکند.

«مهدی باکری در راهرو بار دیگر مرا بنده خدا خطاب کرد و ادامه داد: چند روزی مهیمان شما هستیم اما در روز قیامت و در پل صراط از شماها سوال خواهم کرد که بعد از ما چه کردید؟»

به گزارش ایرنا «صدیقه صارمی» که از امدادگران بسیجی زن و جانبازان دوران دفاع مقدس به شمار می‌رود در ۶ عملیات بیت‌المقدس، رمضان، خیبر، بدر، کربلای ۴ و کربلای ۵ حضور داشت.

وی طی سال ۱۳۶۲ شمسی در آبادان مجروح شد و پس از دوران دفاع مقدس نیز در راستای جهاد تبیین گام برداشت و طی این سال‌ها علاوه بر تدریس، همواره برای آگاهی‌بخشی به جامعه تلاش می‌کند.

گفتنی است کتاب «دختر تبریز» نیز خاطره‌های همین بانوی جانباز امروز و دختر جسور و پرجنب و جوش دیروز است؛ امدادگری که از دل حوادث و ماجراهای تلخ و شیرین دهه‌ی ۶۰ گذشت و جوانی و میانسالی‌اش دستخوش ماجراهایی آموزنده و جذاب است.