به گزارش ایرنا، علی محبی روز یکشنبه در آیین بازگشایی مدارس و "زنگ مهر و ایثار" در مدرسه دخترانه متوسطه دوم تیزهوشان چهارمحال و بختیاری افزود: یکی از دلایل اجرایی نشدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از سال ۹۰ تاکنون، ضعف جدی در نظام برنامهریزی و نداشتن نقشه راه دقیق وزارت آموزش و پرورش بوده است که این مساله در پژوهشگاه آموزش و پرورش بررسی شد.
به گفته وی، در این نقشه راه دقیق، تکلیف ستاد و تکلیف مدرسه روشن شده است که تمام مراحل این طرح با عنوان "مدرسه قوی، ایران قوی" تصویب شده است و از هفته آینده در مدارس اجرایی میشود.
رییس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: با اجرایی شدن این نقشه راه، در گام اول جایگاهی که قرار است مدرسه به آن از نظر مدیریتی و راهبردی برسد ترسیم شده است که در آن کنشگران، معلمان، مدیران، اولیا و دانشآموزان چه کارهای باید انجام دهند تا مدرسه کانون تربیت محله تبدیل شود.
محبی افزود: در این طرح بررسی شده است که در بُعد برنامه درسی تربیتی و بُعد محیط فیزیکی و تربیتی و فرهنگی مدرسه چه تغییرات انجام شود تا خروجی مدرسه ارتقا پیدا کند.
رییس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: در حوزه زندگی باید شایستگی دانشآموزان ارتقا پیدا کند و در حوزه معلمان نیز باید صلاحیت حرفهای معلم در تراز سند محقق شود.
وی با اشاره به اینکه مدرسه خانه دوم و منزل نیز مدرسه دوم دانشآموزان است گفت: والدین باید شرایط و صلاحیت و سواد تربیتی لازم را کسب کرده باشند تا مدرسه سالم محقق و مدرسه یادگیرنده ، پژوهنده و هویتساز محقق شود.
رییس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش افزود: درگام دوم این طرح، وضعیت موجود هر مدرسه با ۳۲ مولفه و ۵۶ شاخص ارزیابی میشود و در گام سوم نیز برنامه رسیدن مداس به سمت مدارس پیشرو فراهم میشود تا مدرسه به سمت تحول سوق داده شود.
به گفته وی، برای اجرایی شدن این برنامه و نقشه راه سند ۱۴۷ وظیفه برای ستاد آموزش پرورش تعریف شده است و امید است با کمک معلمان، والدین و دانشآموزان، شادابی و نشاط فرزندان و دانشآموزان فراهم شود و در تمام زمینههای علمی و فناوری در صدر بنشینیم.
محبی در ادامه با اشاره به اینکه مدرسه کانون اصلی تربیت است افزود:ارتقا شان و جایگاه اجتماعی معلمان، ارتقا و بهبود وضعیت مدارس دولتی، التزام به مهارتافزایی در کنار دانشافزایی، کشف، شناسایی، هدایت و توانمندی استعدادها در سند تحولی آموزش و پرورش مورد تاکید است.
به گفته وی، در نظام تعلیم و تربیت عمومی کشور چهار هدف اصلی مورد تاکید است که چگونه یادگرفتن، یادگیری مهارت و کار، یادگیری مهارتهای زندگی و مهارت چگونگی زندگی کردن مدرن را شامل میشود.
وی افزود: در اجرای سند تحول آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت عمومی باید شایستگیهای زندگی آموزش داده شود و موضوعات درسی همه باید در خدمت تحقق وکسب مهارتهای زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی و ملی باشد.
۸۰ چمن مصنوعی در چهارمحال و بختیاری راهاندازی شد
استاندار چهارمحال و بختیاری با تبریک هفته وحدت، آغاز سال تحصیلی و هفته دفاع مقدس گفت: در دولت سیزدهم ۸۰ چمن مصنوعی برای ورزش دانشآموزی دراستان احداث شد.
غلامعلی حیدری افزود: همچنین سفرهای استانی هیات دولت به استان، اعتبارات خوبی برای ساخت، توسعه، تجهیز و نوسازی مدارس استان اختصاص داده شد.
وی از همراهی دانشآموزان برای اجرای طرح شهید عجمیان برای نوسازی و بهسازی مدارس تقدیر کرد و گفت: اجرای این طرح علاوه بر بهسازی و شاداب سازی مدارس زمینه مسولیت پذیری و کار جهادی را بین دانشآموازن فراهم کرد.
وی با اشاره به هفته دفاع مقدس و از جان گذشتگی شهدا به خصوص شهدای دانشآموز برای دفاع از کشور گفت: شهدا با ایمان، غیرت و صمیمت، ایستادگی و مقاومت از کشور دفاع کردند و به دشمنان و زیاده خواهان اجازه ندادند سرزمین آنها تسخیر شود.
حیدری افزود: آغاز سال تحصیلی جدید برای شما نه تنها شروع فصل جدید علم و دانش است بلکه فرصتی برای شروع و گشایش افقهای نوین در مسیر پیشرفت و افتخار برای ایران است.
۲۰۸ هزار دانشآموز در استان چهارمحال و بختیاری راهی مدرسه شدند
مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری نیز گفت: ۲۰۸ هزار دانشآموز در سال تحصیلی جدید در قالب هشت هزارکلاس درس راهی مدرسه شدند.
افشین امیریان افزود: از این تعداد امسال ۱۹ هزار کلاس اولی در قالب ۸۰۰ کلاس درس و هزار و ۵۳ آموزشگاه مشغول به تحصیل شدند.
به گزارش ایرنا، در آیین زنگ مهر و ایثار از مادر شهیدان حجازی و چند نفر از دانشآموزان مدرسه تیزهوشان شهرکرد که رتبههای زیر ۱۰۰ کنکور سراسری را کسب کرده بودند تجلیل شد.