کرمان - ایرنا - شهر کرمان صبحگاه شلوغی را امروز در اول مهر سپری کرد؛ همچون سال‌های گذشته، روز اول بازگشایی مدارس فرارسید و خیابان‌های مرکز استان مملو از خودرو والدینی شد که خودشان فرزندشان را به مدرسه می‌بردند و نتیجه آن ترافیک چندکیلومتر اضافه‌تر نسبت به روزهای قبل بود.

به گزارش ایرنا، هرچند ماه مهر برای همه یادآور زیبایی های زیادی از دوران دانش آموزی خود یا فرزندانمان است اما با وجود همه این خاطرات و زیبایی ها نمی توان گرفتار شدن در حلقه نامشخص و ناپیدای ترافیک را آن هم زمانی که باید فرزندمان را در نخستین روز سال تحصیلی سر وقت به مدرسه برسانیم تا او هم مانند ما خاطرات زیبایی از آغاز سال تحصیلی برایش باقی ماند، را فراموش کرد.

همه والدین کرمانی می دانند هر سال اول مهر به دلایل مختلف از جمله هماهنگ نشدن سرویس مدارس، ناآشنا بودن با مسیر منزل برای رانندگان سرویس، کمبود سرویس و البته کم عرض بودن برخی خیابان ها و قرار گرفتن چندین مدرسه در یک محدوده باید شاهد ترافیک های سنگین در ساعات آغاز به کار و نیز تعطیلی ظهرگاهی مدارس هستند. ترافیکی که موجب بسیاری از تصادفات و راهبندان هایی مضاعف نیز می شود.

هرچند از ابتدای صبح حضور ماموران راهنمایی و رانندگی نیز در معابر پرتردد تر مشهودتر از روزهای گذشته شده اما آنطور که والدین دانش آموزان اذعان دارند با وجود مراجعه به مدرسه برای تعیین تکلیف سرویس رفت و آمد فرزندشان از مدرسه تا منزل هنوز این مهم برای بسیاری از محدوده ها محقق نشده است.

یکی از والدین دانش آموزان در شهر کرمان در حالی که حوالی مدرسه فرزندش به دنبال جای پارک برای خودرو خود بود گفت که برخی والدین دوبله پارک می کنند که این موضوع ترافیک خیابان های اطراف مدارس را دوچندان می کند.

مریم مولایی افزود: قبل از آغاز سال تحصیلی به مدرسه مراجعه کردم تا وضعیت سرویس رفت و آمد فرزندم را ساماندهی کنم اما چون منزل من تا مدرسه فاصله دارد هنوز راننده ای برای منطقه ای که ما ساکن هستیم اعلام آمادگی نکرده است.

وی که خود کارمند است در حالی که نگاهی به ساعتش می اندازد اضافه کرد: ساعت ۱۰ دقیقه مانده به هشت صبح است اما هنوز موفق نشدم فرزندم را به مدرسه برسانم در حالی که باید ساعت هشت در محل کارم حضور بزنم.

دیگر والدین کرمانی نیز از بی برنامه بودن سرویس برای برخی مدارس گلایه دارند و می گویند اکنون اول مهر است و ما به روال سال های گذشته توقعی برای ساماندهی سرویس مدارس نداریم اما ما سال گذشته اواسط سال نیز با رانندگانی که بیش از ظرفیت خودرو دانش آموز سوار می کردند یا در خیابان با سرعت غیرمجاز می رفتند نیز علاوه بر بی برنامگی برای رفت و آمد درست و به موقع مواجه بودیم.

گرچه مسئولان مدیریت شهری و مدارس نیز معتقدند برخی والدین، خود، تعلل در انتخاب سرویس مدرسه داشته اند، مساله مهم اینکه روزهای نخست شروع فعالیت های مدارس شلوغی خیابان ها در مرکز شهر کرمان به عنوان یک دغدغه برای مردم و مسئولان وجود دارد.

مصطفی اکبری یکی از شهروندان با اشاره به نابسامانی وضعیت سرویس مدرسه گفت: سال گذشته چند مرتبه سرویس مدرسه فرزندم را تغییر دادم و در آخر مجبور شدم به وضع موجود راضی باشم.

وی ادامه داد: هفته های نخست آغاز سال تحصیلی خیابان های شهر کرمان همیشه با ترافیک سنگین مواجه است و این امر مشکلات زیادی را برای ساکنان به وجود می آورد.

اما برخی والدین نیز هزینه های سرویس مدارس را زیاد عنوان می کنند و اذعان دارند این هزینه ها را نمی توانند پاسخگو باشند در حالی که رانندگان نیز بااستناد به استهلاک و هزینه های بالای خودروها، تعرفه های تعیین شده را ناکافی تلقی می کنند.

این والدین می گویند باتوجه به وضعیت موجود ترجیح می دهند خودشان فرزندشان را به مدرسه برسانند تا هزینه سرویس مدرسه را کم کنند.

آنطور که متولیان آموزش و پرورش می گویند در امر خطیر سرویس دهی مدارس فقط نظارت را بر عهده دارند و بقیه امور بر عهده شهرداری است.

شهرداری نیز با هماهنگی شورا نرخ سرویس مدارس را امسال حدود ۵۵ درصد افزایش داد تا بتواند گلایه های رانندگان را کمتر کند و اوضاع سامان یابد؛ حال آنکه به نظر می رسد سرانه استفاده از سرویس مدرسه در کرمان از برخی دیگر کلانشهرها کمتر باشد و معلوم نیست با این رشد قیمتی، وضعیت استقبال شهروندان چگونه خواهد شد.

پلیس کرمان نیز اذعان دارد قبل از آغاز ماه مهر نیروهایش را برای ساماندهی عبور و مرور در خیابان ها آماده باش می دهد اما باز هم تعدد زیاد خودروها و البته برخی بی قانونی ها مانند پارک دوبل و تخطی از سرعت مجاز حرکت نکردن بین خطوط و پارک مقابل مدارس مشکلات فراوانی را برای رفت و آمد خودروها در شهر کرمان موجب می شود.

خیابان های عمدتا کم عرض شهر کرمان، حضور چندبرابری خودروهای شخصی در ساعاتی مشخص را بگذارید در کنار بی توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی و نیز پارک خودروها در هر جای نامناسب اطراف مدارس؛ تصور کنید چه وضعیت ناهنجاری در شهر دامن زده می شود.

خیابان هایی مانند حافظ، مولوی، خواجو، شهید مطهری، شهید بهشتی، شریعتی، روگذر میدان آزادی، بخشی از بلوار جمهوری و بلوار شهید صدوقی از جمله گذرهایی هستند که در ساعات تردد دانش آموزان به مدارس دچار گره های کور ترافیکی بیشتری می شوند.

علاوه بر این خیابان‌ها، خیابان‌های فرعی هم به لطف مدارس غیرانتفاعی کوچک و بزرگ چنان در هم قفل می‌شوند که زندگی آرام ساکنان یک محله را بر هم می‌زنند، محله های مثل پروین اعتصامی سال هاست به سبب چندین مدرسه روزهای خوبی اوایل مهر و بعضا تا آخر سال ندارند.

افزایش ترافیک ضمن اینکه آرامش را از شهروندان می‌گیرد، سبب افزایش هزینه‌ها و نیز سوانح نیز می‌شود که تصادف‌های درون شهری را افزایش می دهد.

به طور مثال بروز سانحه رانندگی در بلوار جمهوری اسلامی که از پرتردد ترین خیابان های اصلی شهر کرمان به شمار می رود گاهی موجب معطلی بیش از پیش شهروندان می شود و این درحالی است که این بلوار مسیرهای جایگزین دسترسی متعددی ندارد و امید می رود با بهره برداری مسیر دسترسی هوانیروز به میدان کوثر، بخشی از این مشکل نیز طی ماه های آتی یا سال آینده حل شود.

توصیه های رییس پلیس راهور

در عین حال توصیه های رییس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان کرمان به مدیران مدارس و اولیای دانش آموزان نیز هرسال شاهد هستیم که اجرای آنها شاید بتواند کمی از مشکلات ترافیکی را بکاهد.

براساس این توصیه ها باهدف ارتقای فرهنگ رانندگی و نحوه تردد ایمن دانش آموزان، یک نفر از دانش آموزان توانمند را با آموزش های مناسب و تجهیزات لازم (کلاه ،جلیقه شبرنگی ،راکت ،پرچم پلیس مدرسه و سوت ) به عنوان پلیس مدرسه انتخاب تا با نظارت آنان نسبت به عبور عرضی دانش آموزان اقدام کنند.

در اولین روز مدرسه نسبت به برگزاری جلسه توجیهی با رانندگان سرویس مدارس در خصوص رعایت قوانین و مقررات رانندگی اقدام شود؛ یک نفر از کارکنان مدرسه برای نظارت بر عبور عرضی دانش آموزان در جلو مدرسه درنظر بگیرند.

درصورت نداشتن خط کشی عابر پیاده و تابلو راهنمایی ورانندگی(احتیاط مدرسه ) نسبت به مکاتبه با شهرداری مربوطه تا حصول نتیجه اقدام لازم صورت گیرد. نسبت به نظارت بر رانندگان سرویس مدارس به هنگام سوار و پیاده نمودن دانش آموزان اقدام شود.

درصورت نداشتن امکان پارک خودروها و سرویس مدارس ، از محوطه مدرسه برای پیاده و سوار کردن دانش آموزان استفاده شود؛ همچنین هنگام خروج دانش آموزان از مدارس، از ایجاد استرس و اضطراب به منظور خروج دسته جمعی پرهیز شود.

اولیای دانش آموزان نیز نسبت به احراز هویت راننده سرویس مدارس از جمله نشانی محل سکونت ،تلفن ثابت و همراه راننده سرویس مدارس دانش آموز خود مطلع باشند.

همچنین ضرورت دارد اولیا از ایجاد سد معبر و پارک خودرو یا سرویس مدارس در جلو در منازل ، حریم تقاطع ها و نیز حریم تابلوهای ممنوعه به طور جدی پرهیز شود.