بجنورد- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: تعلل سرمایه گذار تصفیه خانه فاضلاب شیروان دلیل بر تاخیر در بهره برداری از این طرح زیست محیطی است.

رضا عطایی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا در خصوص تاخیر در بهره‌برداری از تصفیه خانه فاضلاب شیروان اظهار کرد: این طرح زیست محیطی با هدف جلوگیری از آلودگی منابع آب، خاک و استفاده مجدد از پساب تصفیه شده پس از مراحل قانونی و اخذ مجوزهای لازم به شکل قرارداد BOT به سرمایه گذار مربوطه واگذار شد.

وی افزود: براساس قرارداد، این طرح باید در ۲ سال به بهره برداری می رسید که با توجه به اجرا نشدن مسولیت های قراردادی از طرف سرمایه گذار، راه‌ندازی آن تاخیر زیادی داشت و شرکت توسعه تصفیه خانه شیروان باید پاسخگوی اهمال خود باشد.

عطایی ادامه داد: به موازات اجرای این طرح زیست محیطی، شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی نیز برای تولید فاضلاب مورد نیاز تصفیه خانه، ۶۰ کیلومتر شبکه جمع آوری و انتقال فاضلاب در شهر شیروان اجرا کرد و هم اکنون آماده بهره برداری، نصب انشعابات و تامین فاضلاب خام است.

وی در خصوص ادعاهای مطرح شده درباره این تصفیه خانه، گفت: نبود فاضلاب خام در ورودی تصفیه خانه ادعایی بیش نیست و مشکل زیر ساختی ندارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی تصریح کرد: چنانچه این شرکت پیش از بهره برداری تصفیه خانه نسبت به نصب انشعابات و جمع آوری فاضلاب اقدام می کرد با توجه به عدم آمادگی پذیرش در تصفیه خانه (به لحاظ فنی)، با حجم زیادی فاضلاب روبرو و این مهم تبدیل به یک تهدید زیست محیطی می شد.

عطایی خاطرنشان کرد: بدیهی است در صورت رفع نواقص تصفیه خانه و راه اندازی آن امکان نصب انشعابات و تامین فاضلاب خام در برنامه زمانبندی چند ماهه فراهم است.

وی افزود: عدم بهره‌برداری از طرح تصفیه خانه فاضلاب شیروان به دلیل عدم همکاری شرکت آب و فاضلاب نیست.

عطایی بیان کرد: سرمایه گذار تلاش دارد با نادیده گرفتن مفاد قرارداد به منظور شانه خالی کردن از مسوولیت های قراردادی و قانونی خود از هر ابزار ممکن، حتی جو سازی رسانه ای استفاده کند.

وی افزود: بنابر سازوکار پیش بینی شده در قرارداد، کمیته ای تحت عنوان کمیته بهره برداری طرح، متشکل از اعضایی از طرف های قرارداد در ماه های اخیر سلسله بازدیدها و جلساتی را در محل طرح و با حضور اعضای دو طرف برگزار شد که طی آن نواقص موجود در طرح، احصا و به تایید طرف ها رسیده است.

عطایی تصریح کرد: بنابراین سرمایه گذار بر اساس قرارداد مکلف است نسبت به رفع نواقص اقدام و طرح را برای بهره برداری آماده کند اما سرمایه گذار با بهانه جویی های مختلف از رفع نواقص امتناع می کند.

وی گفت: نگرانی ها از پایان زمان ضمانت نامه های تجهیزات مطرح شده به دلیل کوتاهی سرمایه گذار و تاخیر چند ساله در اجرای طرح ناشی می شود که لزوم تسریع در رفع نواقص و دستیابی به شرایط لازم برای آغاز بهره برداری را ضروری می سازد.

عطایی در ارتباط با اثر تغییرات مدیریتی این مجموعه در عدم بهره برداری از تصفیه خانه فاضلاب شیروان، یادآور شد:

در ارتباط با تغییر مدیریتی گلایه ای مطرح شده که در این باره آنچه بر تمام طرح ها حاکم و مورد تایید است صرفا مفاد قرارداد می‌باشد که بر هر موضوعی حجت است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی تصریح کرد: ذکر رقم ۱۰ هزار میلیارد ریال توسط این سرمایه کاملا شائبه بر انگیز است و مقاصد اقتصادی سوئی در پس این ارقام موهوم نهفته که در صورت نیاز شرکت آب و فاضلاب استان آمادگی ارائه اسناد و مدارک نادرست بودن این ارقام را دارد.

عطایی افزود: علاوه بر این موارد عضو هیات مدیره شرکت تصفیه خانه فاضلاب شیروان که به خلاف ادعای مدیرعاملی در خلال مصاحبه کرده، اتهامات بی پایه و اساس دیگری را متوجه شرکت آبفای خراسان شمالی کرده است که این شرکت پس از بررسی جوانب امر، حق پیگیری حقوقی موضوع در دستگاه قضایی را برای خود محفوظ می داند.

وی خاطرنشان کرد: شرکت آب و فاضلاب استان خراسان شمالی ضمن حمایت های متعددی که در چارچوب قانون و با هدف حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی داشته است، خود را به عنوان نماینده دولت مکلف به اجرای دقیق قرارداد و مسوول حفظ و حراست از حقوق بیت المال دانسته و از این رو با نگاه ویژه به مسائل زیست محیطی منطقه، تمام مساعی خود را به کار می بندد تا در مقابل هر گونه زیاده خواهی ایستاده و اجازه ندهد که اموال بیت المال با فضا سازی های رسانه ای ضایع شود.

وی افزود: با این حال شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی، خود را متعهد می داند که به محض رفع نواقص طرح از طرف سرمایه گذار، تاییدیه های لازم برای آغاز بهره برداری از طرح را صادر کند.

عطایی با اشاره به خدمات ارایه شده در بخش جمع آوری فاضلاب خراسان شمالی، گفت: چهار تصفیه خانه فاضلاب با ظرفیت ۴۹ هزار و ۴۰۰ متر مکعب در چهار شهر استان فعال است.

وی افزود: اکنون ۳۱ هزار و ۹۰۰ متر مکعب فاضلاب قبل از ورود به محیط پذیرنده مورد تصفیه با بالاترین استانداردها انجام می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی یادآور شد: همچنین در بخش شبکه جمع آوری فاضلاب نیز تاکنون اقدام به احداث ۶۱۴ کیلومتر شبکه جمع آوری و انتقال با اقطار ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیمتر شده است که وظیفه جمع آوری و انتقال فاضلاب ۸۸ هزار و ۲۰۶مشترک خانگی و غیر خانگی را بر عهده دارد.