تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۱

ایلام - ایرنا- به قول ضرب‌المثل معروف با یک چشم بر هم زدن تابستان گرم تمام و پادشاه فصل‌ها با بوی معروف ماه مهرش از راه رسید، سکوت سه ماهه مدارس شکسته و میلیون‌ها دانش‌آموز در مقاطع تحصیلی مختلف از جای جای کشور صبح پاییزی امروز راهی خانه دوم خود شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حضور دانش‌آموزان با لباس‌های فرم مختلف و کیف و کفش‌های نو، خیابان‌های شهر ایلام را اگرچه شلوغ اما رنگی‌تر و دیدنی‌تر از همیشه کرده و نگاه همه رهگذران را مجذوب می‌کند.

هیاهوی دانش آموزان از دیدن دوستان و معلمان و خوشحالی از ورود به مرحله جدید تحصیلی، فضای مدارس را سرشار از شور و نشاط کرده است.

در لابلای این همه ذوق و شوق، حضور دانش‌آموزان کلاس اولی و شکوفه‌های علم و دانش، از همه دیدنی‌تر است، یکی کیف بزرگتر از جثه‌اش را به پشتش انداخته، یکی مدام با بند کفش‌هایش ور می‌رود، یکی فضای مدرسه برایش تازگی دارد و سکوت کرده و تنها تماشا می‌کند، یکی دست مادر را ول نمی‌کند و دیگری شبنم اشک روی گونه‌هایش غلت می‌خورد.

فصل تابستان نیز فرصتی برای زیباسازی فضای مدارس بوده و عمده فضاهای آموزشی با رنگ‌آمیزی جدید و تجهیزات نو از تخته گرفته تا میز، صندلی و نیمکت و غیره پذیرای دانش‌آموزان هستند.

کلاس‌های درس خالی، امروز و همزمان با اول مهر با بوی کتاب‌های نو و حضور آینده‌سازان کشور پُر شده و با حضور و هیاهوی دانش‌آموزان، مدارس نیز جانی دوباره گرفته و سر زندگی خاصی پیدا کرده‌اند.

اما بوی کتاب و نوشت افزار نو اول مهر تنها برای دانش‌آموزانی که امروز به مدرسه می‌روند تازگی ندارد، اول مهر برای همه دانش آموزان گذشته که روزگاری ساده به مدرسه می‌رفتند، خاطره انگیز است، روزگاری که نه از نوشت‌افزارهای تجملاتی خبری بود نه از کیف و کفش‌های منقش به شخصیت‌های کارتونی، نه از تغذیه‌های آنچنانی خبری بود و نه سرویس‌های مدارس، روزگاری که دانش‌آموزان در اوج سادگی به مدرسه رفته و تحصیل می‌کردند.

امروز مادرها و پدرهایی که فرزندانشان را راهی مدرسه می‌کردند خاطرات دوران مدرسه با خاطرات سال‌های تحصیل فرزندشان آمیخته و یک دنیا حسرت گذشت روزهای سادگی و دوران بچگی برایشان تداعی شد و بوی ماه مهر برای همه تازگی داشت.

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام، ۱۲۰ هزار دانش آموز با آغاز سال تحصیلی جدید وارد مدارس شده و سال تحصیلی جدید را آغاز کردند.

به گفته علی درویشی، از این شمار بیش از ۲۵۰۰ دانش آموز در مدارس عشایری سطح استان تحصیل دارند و ۹۵۳۰ دانش آموز نیز نوآموز مقطع ابتدایی هستند.

وی با اشاره به اینکه ۱۹ کلاس درس یک نفره در استان ایلام وجود دارد، افزود: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و انقلاب در این استان برای یک دانش آموز، یک معلم و یک مدرسه فعالیت دارند که حتی یک نفر از دانش آموزان استان از نظام آموزش و پرورش بی بهره نماند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام بیان کرد: امسال ۱۰ هزار و ۵۲۰ معلم و فرهنگی رسمی در مدارس دولتی و حدود چهار هزار معلم در مدارس غیر انتفاعی کار آموزش دانش آموزان را به عهده دارند و همچنین ۲۵۸ همکار در حوزه سرایه داری و خدمات و ۱۹۸ نفر نیز در حوزه کیفیت بخشی پرورش به جمع همکاران آموزش و پرورش استان ایلام افزوده شده است.

وی گفت: در سال گذشته ۴۰۰ واحد آموزشی در سطح استان در قالب طرح شهید عجمیان رنگ آمیزی شده و ۳۱ هزار متر آسفالت محوطه مدارس استان ایلام انجام شده است.

به گزارش ایرنا، شعار امسال آغاز سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس « برای ایران، برای مدرسه» است.