محسن زمانی، روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران افزود: ۲۸۷ دستگاه آمبولانس در استان کار امدادرسانی انجام میدهند که از این تعداد، نیمی از آنها عمر بالای ۱۰ سال دارند.
زمانی گفت: تعداد ۱۵۰ دستگاه آمبولانس به تعمیر روزانه و ۵۵ دستگاه به تعمیرات اساسی نیاز دارند و این موضوع بر کیفیت خدماترسانی تأثیر گذاشته است.
وی تصریح کرد: اگر ۵۰ دستگاه آمبولانس به ناوگان اضافه کنیم؛ نیاز ما برای ۲ سال تامین خواهد شد؛ اما برای تامین نیاز چهار ساله به یکصد احتیاج است.
زمانی همچنین با اشاره به دریافت ۵۸۰ هزار تماس تلفنی در ۶ ماهه اول سال جاری در این مرکز گفت: میانگین تماس روزانه با مرکز اورژانس استان بین سه تا سه هزار و ۵۰۰ تماس بود که یک سوم آنها به انجام ماموریت کامل منجر شد.
وی گفت: اورژانس پیش بیمارستانی با داشتن ۱۶۲ پایگاه جادهای و شهری از جمله ۸۱ پایگاه شهری است که در پنج ماه نخست سال جاری توانست به ۱۹ مورد زایمان، ۳۳ مورد CPR و ۷۵ مورد غرق شدگی امدادرسانی کند.
زمانی همچنین کمبود نیروی انسانی را از چالشهای مدیریت حوادث استان دانست و افزود: بر اساس آمایش جمعیت و وسعت استان، برای ارائه خدمات مطلوب، به یکهزار و ۲۴۰ پرسنل نیاز داریم، اما در حال حاضر فقط ۵۰۴ نفر نیرو در حال خدمت هستند و این کمبود موجب فشار بر نیروهای موجود و کاهش کیفیت خدمات میشود.
وی تنوع گویشها، راهها، نامها و آدرسهای مشترک را چالش امدادرسانی مرکز فوریتهای پزشکی اعلام کرد و گفت: البته این مشکل تا حدودی حل شده و با همکاری ارگانهای امنیتی، مباحث امنیتی موضوع نیز در حال بررسی است.
وی همچنین ترافیک شهری را از دیگر مصائب مرکز فوریتها در کلانشهرها دانست و تاکید کرد: برای حل این مشکل استفاده از موتورلانس اقبال بهتری دارد و اکنون با فعالیت ۱۲ پایگاه موتورلانس در استان، سرعت کار بالا رفته و آمار اعزام آمبولانس پایین آمده است.
مدیر فوریتهای پزشکی اصفهان افزود: با استفاده از موتورلانس و تعریف مسیر سبز برای آن، امداد اولیه برای مصدوم با شتاب بیشتری انجام میشود و آمبولانس در صورت نیاز اعزام خواهد شد.
زمانی از برنامههایی مانند راهاندازی پایگاه امداد بانوان و افزایش تعداد موتورلانسها نیز خبر داد و گفت: ما دستگاه خدماترسان هستیم و برای فرهنگسازی و نوسازی ناوگان امدادی به تامین اعتبار و همکاری و حمایت ارگانهای اقتصادی نیاز داریم.
وی در باره سختی کار نیروهای امدادی این مرکز گفت: مشکل ما تعریف نشدن بسته خدمتی همکاران است، نیروهای ما با سختی کار به بالین بیمار میروند که حتی مسیرها و جادههای سختگذر(صعبالعبور) را هم تحمل میکنند، اما متناسب با شرایط کار و خدمات خود حقوق دریافت نمیکنند و در این خصوص باید ضریب خدمات مشخص شود تا با روحیه و انگیزه بهتری فعالیت کنند.