مشهد- ایرنا- مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی گفت: ایرانیان مقیم خارج  با ۴۳ درصد سهم، بیشترین حجم سرمایه گذاری خارجی در استان را به خود اختصاص داده اند.

سید حامد حسینی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در رتبه های بعدی ، سرمایه گذاران افغانستانی با ۳۲ درصد و سرمایه گذاران کشور هنگ کنگ با ۱۶ درصد قرار دارند.

وی اضافه کرد:از ابتدای امسال تا کنون حدود ۵۴ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در استان خراسان رضوی انجام شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی با اشاره به اقدامات مرکز خدمات سرمایه گذاری خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه ۱۹ طرح سرمایه گذاری خارجی به مبلغ ۵۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار در خراسان رضوی مصوب شده است.

حسینی افزود: همچنین هم اکنون هشت درخواست سرمایه گذاری خارجی استانی در انتظار تصویب و تایید هیات سرمایه گذاری خارجی است که با تصویب این طرح‌ها مبلغ ۱۶۷ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار به سرجمع سرمایه گذاری استان افزوده خواهد شد.

وی با اشاره به میزان سرمایه گذاری خارجی در خراسان رضوی طی سال‌های اخیر افزود: سال گذشته ۷۴۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار سرمایه گذاری خارجی با تعداد ۶۷ طرح در استان به تصویب رسید که نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۲ و نیم برابر رشد داشته است،

حسینی ادامه داد: از جمله اقدامات مفید در این خصوص افتتاح دفتر ویژه سرمایه گذاری خارجی فراجا در محل اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی است که با افتتاح این دفتر، فرایند صدور روادید، اقامت و سایر خدمات سرمایه گذاران در مشهد انجام شده و سرمایه گذاران خارجی نیاز به مراجعه به پایتخت ندارند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی در خصوص تنوع تابعیت سرمایه گذاران خارجی به لحاظ تعداد طرح های سرمایه گذاری خارجی از ابتدای امسال تا کنون گفت: بیشترین تعداد طرح سرمایه گذاری خارجی در استان به میزان ۶۰ درصد مربوط به سرمایه گذاران کشور افغانستان، ۱۳ درصد مربوط به ایرانیان مقیم خارج و ۹ درصد مربوط به سرمایه گذاران ترکیه است.

حسینی افزود: تعداد طرح های سرمایه گذاری خارجی طی مدت یاد شده در بخش حمل و نقل و ارتباطات استان چهار طرح، در بخش خدمات چهار طرح، در بخش ساختمان یک طرح، در بخش صنعت هفت طرح، در بخش معدن یک طرح و در بخش کشاوری و دام و طیور چهار طرح است.

خراسان رضوی تنها استانی است که مرکز خدمات سرمایه گذاری اش با حضور نمایندگان ۱۲ دستگاه مرتبط، به صورت فعال و مستقیم مشغول فعالیت و خدمت رسانی به سرمایه گذاران خارجی است و در این زمینه الگویی برای سایر استانها شده است.

تعداد ۱۰۴ فرصت سرمایه گذاری در این استان برای جذب سرمایه گذاران خارجی تاکنون شناسایی شده است.