ساری- ایرنا- افزایش سقوط سنگ و خسارت‌های جانی و مالی به خودروهای عبوری در کندوان و روند کُند بازسازی این محور با وجود تخصیص اعتبارات لازم باعث انتقاد رئیس پلیس راه مازندران از مسوولان امر شد.

به گزارش ایرنا، کندوان یکی از محورهای پرتردد و حیاتی کشور بوده که بنا به گزارش منابع رسمی روزانه حدود ۳۰ هزار خودرو در این محور تردد می کنند و این آمار در ایام تعطیلات تا ۵۰ هزار دستگاه خودرو افزایش می یابد.

رشته کوه‌های البرز از شرق به غرب پنج قسمت متفاوت به اسامی البرز شرقی، کوههای فیروزکوه، البرز مرکزی، البرز غربی و کوههای گیلان را شامل می‌شوند.

البرز غربی نیز همچون ناحیه البرز شرقی از وسعت نسبت زیادی برخوردار است به گونه‌ای که وسعت آن از شرق به دره رودخانه چالوس و گردنه کندوان و رودخانه کرج و از غرب به دره رودخانه سفیدرود، از جنوب در حدفاصل کرج تا قزوین و رودبار و از شمال به مسیری در میان شهرهای چالوس تا سیاهکل رشت می‌رسد.

جاده گردشگری چالوس، یکی از مهمترین راه های ارتباطی میان استان های تهران، البرز و غرب استان مازندران است، این جاده یکی از پرترددترین مسیرهای داخلی کشور بوده که بهره برداری آزادراه در حال ساخت تهران - شمال، بار ترافیکی این مسیر را کاهش خواهد داد.

طبق آمار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور در حدود ۱۵۰ نقطه از جاده های کشور ریزش و سقوط سنگ گزارش شده است که به گفته کاربران جاده ای مسیر ارتباطی کندوان یکی از پرحادثه ترین این مورد بوده که تاکنون با وجود تحمیل خسارت های جانی و مالی برای خودروهای عبوری در برطرف کردن این مشکل تدابیری ویژه ای اندیشیده نشده است.

محور حیاتی چالوس - کرج حدود ۱۶۰ کیلومتر طول دارد که حدود نیمی از این مسیر مربوط به حوزه جغرافیایی استان مازندران واقع در شهرستان چالوس است که به جاده کندوان اشتهار دارد.

بنا به آمار موجود، سقوط سنگ ها در این جاده کوهستانی تاکنون خسارت جانی و مالی زیادی برجا گذاشته است و به تاکید کارشناسان امر در کنار رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، ایمن سازی راه و مسیرهایی که تردد در آنها صورت می‌گیرد و رفع نقاط حادثه خیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده که باید مورد توجه مسؤولان امر قرار گیرد.

به گفته آنان شناسایی و اصلاح نقاط حادثه خیز و پر تصادف از جمله نکات مهمی است که می‌تواند در کاهش تصادفات جاده‌ای تأثیر بسزایی داشته باشد.

در این پیوند رئیس پلیس راه استان مازندران،گفت: روند بهسازی محورهای هراز و کندوان در حال حاضر نامناسب است.

سرهنگ یدالله جهان تاب در جلسه شورای ترافیک استان مازندران در سالن شهید رجایی استانداری مازندران اظهار کرد: در تعطیلات پایان تابستان، امسال برای نخستین بار گره ترافیکی کور در محورهای پرتردد استان نداشتیم.

وی دلیل کاهش گره‌های ترافیکی در ورودی‌های و خروجی‌های استان را کار شبانه روزی پلیس راه استان اعلام کرد و افزود: همکاران ما در زمان تعطیلات در این محورهای پرتردد حضور مداوم داشتند تا مردم در این مدت کمتر دچار مشکل شوند.

رئیس پلیس راه استان مازندران با توجه به زیرساخت نامناسب محورهای هراز و کندوان،گفت: اقدامات متناسب با نیاز استان مازندران نیست و عملیات عمرانی در حد فاصل دزدبن محور کندوان به کندی پیش می رود.

وی با اعلام اینکه روزهای پایانی تابستان حدود ۱۴ میلیون تردد در محور هزار و کندوان ثبت شده است،افزود: زیرساخت‌ها در این مسیر مناسب نیست و انتظار داریم که ۱۲ کیلومتر حد فاصل دزدبن محور کندوان تعریض و مناسب‌سازی شود.

جهان تاب خاطر نشان کرد: طی ۶ ماهه نخست امسال در میزان تصادفات در محورهای استان با کاهش ۱۴ درصدی مواجه بودیم همچنین میزان وقوع تصادفات در شهریورماه امسال نسبت به مدد مشابه سال قبل با کاهش ۳۴ درصدی همراه بوده است.

وی در پایان خواستار همکاری مناسبت‌تر فرمانداران محور چالوس و هراز با مأموران پلیس راه شد و گفت: به پلیس در این منطقه توجه مادی از سوی فراجا و معنوی از سوی سایر مسؤولان و متولیان نیاز دارند.