اصفهان - ایرنا - مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: ۱۰ حادثه معدنی بدون تلفات از ابتدای سالجاری تاکنون در استان رخ‌ داده است.

منصور شیشه‌فروش روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا با تسلیت جان‌ باختگان معدنکاران در حادثه معدن طبس افزود: بیشتر حوادث معدنی اصفهان ناشی از ریزش دیواره‌ها، حفاری و وقوع انفجار بوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۹۷۵ معدن فعال در استان وجود دارد که با معادن شن و ماسه به یک هزار و ۱۰۰ معدن می‌رسد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد:در اصفهان معدن زغال‌سنگ فعال و خطر انتشار گاز متان وجود ندارد و بیشتر معادن شامل گرانیت، سنگ‌آهن، لاشه سنگ، خاک، ماسه، شن و سنگ تزیینی است که در شهرستان‌های نایین، نطنز، خور بیابانک، کاشان، اردستان، بُرخوار و سجزی قرار دارد و معادن شن و خاک نیز در دولت‌آباد مستقر است.

شیشه‌فروش با اشاره به اینکه پیش از وقوع حادثه طبس حوادث معدنی دیگری در سایر استان‌ها نیز رخ‌ داده است، بیان کرد: طبق دستورالعمل‌ها، سازمان صمت وظیفه نظارت بر معادن را دارد و معادن نیز موظف هستند تا وضعیت خود را به دستگاه‌های اجرایی اعلام کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اضافه کرد: بازدید و پایش مستمر معادن از نظر حریق، هوا، خاک، ریزش، بارش، فرونشست و سیلاب طبق آیین‌نامه ایمنی معادن استان صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: همچنین کاهش خطر در زمان حفاری، سنگ‌شکن و انفجار و نحوه بارگیری محموله‌های سنگ در جاده‌ها هم تحت نظارت قرار دارد.

شیشه‌فروش خاطرنشان کرد: آموزش‌ کاربردی در معادن روباز و زیرزمینی و استفاده از وسایل ایمنی و تجهیزات در دالانه‌های معادن، گازسنجی معدن و سلامت ایمنی، استرس‌های گرمایی ناشی از کار، گازگرفتگی، آلودگی صوتی و تهویه، امداد و نجات و بحران نیز در معادن استان اصفهان مورد توجه است.

وی تأکید کرد: در این راستا به معادن سنگ توصیه شده است که مسیل رودخانه‌های فصلی، بازگشایی و لایروبی انجام و از تخلیه نخاله‌ و شیرابه‌ معدنی، زباله‌، ضایعات سنگی و معدنی در مسیرها و جاده‌ها خودداری شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: همچنین الزامات تردد خودروهای سنگین، جمع‌آوری لاشه‌های سنگ‌، تامین امکانات، تجهیزات و ایمنی بهداشت با ارائه آموزش و هشدار پلیس راهور به شرکت‌های حمل‌ و نقل معادن نیز توصیه شده است.

وی اضافه کرد: سازمان محیط‌زیست و منابع طبیعی، اتاق بازرگانی، اتاق تعاون، سازمان مهندسی معدن هم می‌توانند روی فعالیت معادن نظارت کنند.

شیشه‌فروش‌ گفت:اصفهان برای کمک‌رسانی در حادثه طبس به استان خراسان جنوبی اعلام آمادگی کرد و یک تیم از شهرستان خور و بیابانک به همراه ماشین‌آلات موردنیاز به محل حادثه اعزام شد.

وی ادامه داد: با توجه‌ به وقوع حادثه طبس و صدور دستورالعمل ایمنی معادن، نظارت ویژه‌ای روی عملکرد معادن استان در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، ۹۸ درصد معادن اصفهان، کوچک مقیاس محسوب می‌شوند و پنج درصد از معادن در گروه معادن فلزی مانند سنگ آهن، مس، سرب و روی و ۱۵ درصد در رده خاک‌های صنعتی همچون باریت، کائولن و… مابقی جزو معادن کانی غیرفلزی قرار دارند.

حادثه انفجار معدن طبس ساعت ۲۱ شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ بدلیل تصاعد آنی گاز متان در یکی از تونل‌های معدن زغال‌سنگ شرکت معدنجو رخ داد که در زمان حادثه ۶۹ کارگر در بلوک C و B این معدن مشغول کار بودند.
با توجه به غلظت گاز در تونل‌ها که موجب انفجار در عمق ۲۵۰ متری بصورت ارتفاعی و ۷۰۰ متری بصورت مورب در معدن شده، امدادرسانی توسط هشت تیم تخصصی پنج نفره در حال انجام است.
اکنون ۴۰ نفر در قالب تیم‌های تخصصی در معدن طبس در حال امدادرسانی در محل حادثه هستند و تاکنون در این حادثه ۳۸ نفر جان باختند و ۱۷ مصدوم هم با تلاش تیم‌های تخصصی امدادی نجات یافتند و بدلیل محبوس بودن ۱۱ نفر دیگر احتمال افزایش تعداد جان باختگان وجود دارد.
طبس در ۲۷۰ کیلومتری غرب بیرجند واقع است و بیشترین معادن زغال‌سنگ کشور را دارد.