تهران- ایرنا- امام جمعه سرسوره از استان سیستان و بلوچستان گفت: وحدت مردم ایران با هدایتگری های امام خمینی(ره) در دوران دفاع مقدس محقق شد و کشتی نجات اسلام در وحدت مسلمانان است.

واحدبخش شنبه زهی به خبرنگار معارف ایرنا گفت: در هشت سال دفاع مقدس دیدیم که خون شیعه و سنی، ترک و لر، عرب و عجم و بلوچ، همه با سلیقه های مختلفی که داشتند، برای دفاع از میهن اسلامی و مقابله با استکبار جهانی در یک صف حضور یافتند. در این جبهه بود که کشاورز و کارگر، پیر و جوان، زن و مرد از شیعه و سنی شهید شدند و وحدت ما در آن روز با فرمایش های امام خمینی(ره) محقق شد و کشتی نجات اسلام نیز در وحدت است و امروز با رهبری های مقام معظم رهبری تحقق می یابد.

وی با اشاره به برگزاری سی و هشتمین اجلاس بین المللی وحدت اسلامی گفت: هدف این کنفرانس به زانو درآوردن دشمن است و چنین مراسمی باعث عزت اسلام و مسلمانان است. امروز آسیبی که در غزه یا سایر کشورها به مسلمانان وارد می شود، به دلیل پراکندگی و تفرقه است. لذا سکاندار جهان اسلام، یعنی مقام معظم رهبری با آن دید زیبا و تدبیر بزرگی که دارند، در فکر مسلمانان جهان هستند و این اجلاس یک خروجی دارد و آن حمایت از مسلمانان فلسطین و غزه است.

امام جمعه سرسوره از توابع بخش پسکوه شهرستان سیب و سوران در استان سیستان و بلوچستان با اشاره به آخرین آیه سوره فتح گفت: وحدت ملی، عزت و شوکت اسلام و حفظ آرمان های اسلامی، نتیجه برگزاری چنین کنفرانسی است. در این کنفرانس مسلمانان می توانند بهترین تصمیم را بگیرند و از نقطه نظرات یکدیگر برای افزایش قدرت اسلام استفاده کنند و ما می خواهیم ایران، قوی باشد تا جهان اسلام قدرت پیدا کند.

شنبه زهی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از نخبگان اهل سنت در آغاز هفته وحدت گفت: مقام معظم رهبری درباره وحدت توصیه کردند و همانگونه که رئیس جمهور وفاق ملی را درنظر گرفته اند، به نظر می رسد باید این وفاق را بیشتر تقویت کند و ما نیز او حمایت می کنیم. در واقع وفاق ملی یعنی این که همه اقشار در ساختن این کشور کمک کنند.

وی با بیان این روایت پیامبر (ص) که «المسلم اخ المسلم»، اظهار داشت: اگر وحدت نداشته باشیم، امنیت هم نخواهیم داشت. لذا حتی قبل از عبادت نیز باید وحدت داشته باشیم. چون اگر وحدت میان مردم نباشد، مسلمانان امنیت نخواهند داشت و نمی توانند نماز بخوانند یا در مدرسه به تحصیل بپردازند. سلب امنیت و آسایش همان پراکندگی است و آسیب آن به مسلمانان می رسد، همانگونه که در فلسطین و غزه می بینیم که چگونه رژیم صهیونیستی به کشتار زنان و کودکان می پردازد.

به گزارش ایرنا، سی و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با موضوع «همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزش‌های مشترک با تاکید بر مساله فلسطین» با حضور مسعود پزشکیان رئیس جمهوری و شخصیت های کشوری و لشکری و همچنین نخبگان و اندیشمندان کشورهای اسلامی پنجشنبه ۲۹ شهریور در سالن اجلاس سران آغاز به کار کرد. البته وبینارهای غیرحضوری این اجلاس از یکشنبه (۲۴ شهریور) آغاز شد و شنبه شب بیانیه پایانی این اجلاس منتشر شد.

در مجموع ۱۴۴ تن از علما و فرهیختگان خارجی از ۳۶ کشور در قالب ۹ وبینار و ۹۰ تن از علما و نخبگان فرهنگی در قالب ۶ وبینار سخنرانی کردند و امسال ۷۸ نفر از شخصیت های فرهیخته دینی و رسمیِ ۳۰ کشور که بیشتر آنان وزیر، مفتی، روسای سازمان های بین المللی یا در طراز معاونان این سه منصب هستند، در کنفرانس حضور پیدا کردند.

بیش از ۳۱۳ مقاله به دبیرخانه کنفرانس رسید که ۴۴ مقاله از ۱۷ کشور خارجی است و کتابچه خلاصه مقالات در کنفرانس عرضه شد. همچنین ۱۲ کتاب در حوزه وحدت جهان اسلام در اجلاس امسال رونمایی شد.