تهران- ایرنا- معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری با اشاره به بهره‌مندی‌ هر یک از دانشگاه‌ها از اعتبار مالیاتی تا سقف ۲۰۰ میلیارد تومان گفت که آیین‌نامه سرآمدان علمی نیز تا پایان مهرماه آماده و از آنها تقدیر می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، حسین افشین امروز (دوشنبه) در آیین آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه علم و صنعت ایران در محل این دانشگاه اظهارداشت: معتقدم در دانشگاه ها باید معاونت پژوهشی را به رسمیت بشناسیم و طرح های مورد تایید دانشگاه را مجدد ارزیابی نکنیم.

وی افزود: چند طریق تامین مالی برای پژوهش‌ها داریم که اگر مورد توجه قرار گیرد، تحول جدی در حوزه تجهیزات و ارتقای فناوری داشته باشیم.

معاون علمی رئیس جمهور بیان کرد: بر اساس آیین نامه جهش تولید دانش بنیان هر شرکت که با دانشگاه قرار داد تحقیق و توسعه منعقد کند، می تواند از اظهار مالیاتی معاف شود و سقف آن سالیانه دو میلیارد تومان است.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت قانون جهش تولید دانش بنیان گفت: براساس قانون قراردادهای تحقیق وتوسعه دانشگاه‌ها تا سقف ۲.۵ میلیارد تومان در سال شامل معافیت مالیاتی می‌شود. ماده ۱۳ این قانون پتانسیل خوبی دارد که اساتید بتوانند از آن استفاده کنند. بر اساس این قانون قراردادهای تحقیق و توسعه تا سقف ۲.۵ میلیارد در سال مشمول معافیت مالیاتی شوند و دانشگاه علم و صنعت می‌تواند تا سقف ۲۰۰ میلیارد از این ظرفیت استفاده کند. امیدواریم اعضای هیات علمی از ظرفیت حمایت مالیاتی استفاده کنند. معاونت علمی امسال تا ۲۰ همت توانایی دادن اعتبار مالیاتی دارد.

افشین ادامه داد: همچنین ماده ۱۱ این آیین نامه نیز تصریح دارد که اگر شرکت ها در دانشگاه ها در زمینه ساخت تجهیزاتی و زیرساخت سرمایه گذاری کردند، اظهارنامه مالیاتی نخواهند داشت. البته باید این سرمایه گذاری در زمینه تحقیق و توسعه باشد.

معاون علمی رئیس جمهور با بیان اینکه اکثر طرح های پژوهشی در بنیاد ملی علم متمرکز است، تصریح کرد: اگر به سایت بنیاد ملی علم مراجعه کنید کاملا تعداد طرح های پژوهشی هر دانشگاه مشخص شده است.

وی ادامه داد: از آنجا که آبشخور مرجعیت علمی را رشته های علوم پایه می دانیم و اگر قرار است، انقلاب علمی ای رخ دهد، قطعا از رشته های علوم پایه کلید خواهد خورد، از طرح های علوم پایه ای که از سمت دانشگاه به معاونت و بنیاد ملی علم ارائه شود، در قالب گرنت حمایت خواهیم کرد.

افشین پیش از حضور در مراسم از دو پروژه مرکز تحقیقات و نوآوری حوزه سلامت و بهداشت و مجتمع فناوری دانشگاه بازدید کرد و در جریان این بازدید مقرر شد تا دانشگاه علم و صنعت از حمایت و کمک معاونت در تجهیز و راه اندازی این مراکز برخوردار شود.