ایلام - ایرنا - استاتدار ایلام گفت: عزت و قدرت امروز ایران اسلامی به برکت خون شهدا و رشادت و ایستادگی ایثارگران جنگ تحمیلی است که برای دفاع از تمامیت ارضی ایران و دین اسلام جان خود را فدا کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «حسن بهرام‌نیا» روز دوشنبه در رزمایش طرح سپاس از خانواده‌های شهدا و تجدید بیعت با شهیدان به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس اظهار کرد: وحدت، انسجام، برادری، اخلاص و شهادت‌طلبی مردم فارغ از هر جایگاه و منصبی، اطاعت از فرامین امام راحل(ره) و اتکا به معنویت باعث پیروزی ایران در جنگ نابرابر تحمیلی شد در حالی که صدام از حمایت ۴۰ کشور دنیا برخوردار بود.

وی با بیان اینکه باید قدردان خون شهدا و مجاهدت ایثارگران باشیم، تاکید کرد: اگر ایثار و انسجام مردم و رزمندگان و رهبری امام راحل(ره) نبود ایران اسلامی تحت سلطه بیگانگان قرار می‌گرفت.

بهرام‌نیا یادآور شد: ایلام‌ در جغرافیایی از نقشه ایران قرار دارد که روزگاری خط مقدم جبهه و محل استقامت و نبرد زنان و مردان شجاع در جنگ تحمیلی بود.

وی اضافه کرد: مردم ایلام به خوبی در دوران دفاع مقدس نقش آفرینی کردند هرچند بر اساس اسناد قرائن جنگ تحمیلی زودتر و با سقوط ارتفاعات میمک در ایلام شروع شد اما جنگ تحمیلی به طور رسمی در ۳۱ شهریور و با حمله همزمان عراق به استان‌های مرزی ایران آغاز شد.

استاندار ایلام ادامه داد: صدام با اتکا به حمایت‌های مالی و لجستیکی بلوک‌های شرق و غرب، برای تصرف تهران در مدتی کوتاه به خیال خام خود، حمله و جنگ را بر ملت ایران تحمیل کرد اما در برنامه‌ریزی‌های جنگی خود اتحاد و روحیه شهادت طلبی مردم و مدیریت عالی امام راحل را محاسبه نکرده بودند.

وی یادآور شد: ایران بعد از جنگ تحمیلی. در عرصه‌های مختلف نظیر علمی، نظامی و دفاعی به رشد رسیده است و اتحاد و انسجام مردم ایران اسلامی اکنون به یک الگو برای امت‌های اسلامی تبدیل شده تا در سایه این وحدت نابودی رژیم صهیونیستی را تسریع بخشند.

استاندار ایلام با بیان اینکه دفاع مقدس نماد اخلاص، وحدت و ایثار رزمندگان است، گفت: شهدا راه حق را آگاهانه را انتخاب کردند و اقتدار روزافزون کشور مرهون اخلاق و ایثار شده‌ است و این اخلاص به برکت دامان پاک مادران و پدرانی است که نان حلال وارد سفره کردند.

بهرام‌نیا ابراز کرد: ما وارث شهیدانی هستیم که هر کدام از آنها انسان‌هایی وارسته و فرهیخته بودند و شهدای ما از همه اقشار بودند که برای اعتلای دین اسلام و پایداری از مرزهای کشور جان‌فشانی کردند و در نهایت از دنیا گذشتند و به دیار باقی شتافتند.

به گزارش ایرنا، مدیران استان ایلام در قالب رزمایش سپاس از ۳۰۰ خانواده شهدا سرکشی می‌کنند و از صبر، اخلاص و از خودگذشتگی آنان تجلیل می‌شود.

۹۲ شهید گمنام در ۴۲ یادمان استان ایلام مدفون هستند.

استان ایلام دارای بیش از سه هزار شهید، ۱۱ هزار جانباز و ۳۰۰ آزاده است که در مقایسه با کل جمعیت استان در دهه ۶۰ (۲۵۰ هزار نفر) بیشترین تعداد ایثارگر کشور متعلق به ایلام است.

مناطق مسکونی استان ایلام بیش از ۳۰۰ بار مورد حمله هوایی رژیم بعث قرار گرفت و تا پایان جنگ تحمیلی و هنگام عملیات مرصاد در محاصره نیروهای عراقی بود.

شرهانی، نقطه ایثار، قلاویزان، سه راهی جندالله، قرارگاه بانروشان، کانال کمیل، قرارگاه شهید باقری، زمین فوتبال چوار، میمک و کوشک از جمله یادمان های دوران دفاع مقدس استان ایلام هستند.