قشم - ایرنا- رییس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان قشم از صدور یکهزار و ۹ فقره گواهینامه رانندگی اولی (پایه سوم) در نیمه اول امسال در این جزیره خبر داد.

سرگرد مهدی رسول زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در ۶ ماهه اول سال جاری پنج هزار و ۲۳۸ فقره گواهینامه صادر شده است که از این تعداد یکهزار و ۹ فقره، جدیدالصدور و ۲ هزار و ۹۳۸ فقره نیز تعویضی و المثنی بوده است.

وی ادامه داد: در این مدت همچنین ۴۰۵ فقره گواهینامه پایه دوم جدید و ۸۸۶ فقره گواهینامه موتورسیکلت از سوی پلیس راهور در شهرستان مرزی قشم صادر شده است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان قشم توضیح داد: آموزش این رانندگان بر عهده سه آموزشگاه راهنمایی و رانندگی در سطح این شهرستان است که آموزش‌های مرتبط را به‌ صورت عملی و تئوری ارائه می‌دهند.

سرگرد رسول زاده اضافه کرد: ۳۸ مربی شامل ۲۴ مربی مرد و ۱۴ مربی زن در سه آموزشگاه راهنمایی و رانندگی جزیره قشم مشغول به فعالیت هستند که نقش مهمی در آشنایی رانندگان جدید با قوانین و مقررات و فرهنگ رانندگی را بر عهده دارند.

وی گفت: برای افرادی که گواهینامه پایه سوم اخذ می کنند در سال اول شرایط و محدودیت‌هایی تعیین شده و در صورت رعایت آنها از سوی دارندگان گواهینامه آنان تا سقف ۱۰ سال اعتبار دارد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان قشم افزود: برای رانندگان اولی که گواهینامه دریافت می کنند محدودیت هایی از جمله عدم رانندگی به تنهایی تا سه ماه پس از دریافت گواهینامه و حضور یک راننده دارنده گواهینامه که مشمول محدودیت‌های یادشده نباشد، ضروری است.

وی بیان کرد: مرتکب نشدن تخلفات حادثه ساز (دارای نمره منفی موضوع جدول ماده هفت قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی)، عدم رانندگی از ساعت ۲۴ تا پنج صبح، ممنوعیت رانندگی در معابر برون شهری و رانندگی حداکثر تا شعاع ۲۵ کیلومتری شهرها از جمله محدودیت های دیگر رانندگان دارنده گواهینامه اولی است.

سرگرد رسول زاده تاکید کرد: کاهش تخلفات راهنمایی و رانندگی با آموزش و فرهنگ سازی میسر می شود.

وی تصریح کرد: کاهش تخلفات بی شک از آمار تصادفات جاده ای و ترافیکی نیز خواهد کاست و این امر خود گامی در جهت تحقق جامعه ایمن تلقی می شود.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.