گنبدکاووس- ایرنا- معاون حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: بر اساس ردیابی‌های صورت گرفته کرم برگ‌خوار پاییزه در ۲۲ هزار و و ۲۴۰ هکتار از مزارع کشاورزی استان، تاکنون موردی از آلودگی به این آفت مشاهده نشده است.

عطیه کیانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به مشاهده آفت کرم برگ‌خوار برای نخستین بار در کشور (در مزارع استان کرمان)، رصد و پایش این آفت در دستور کار این سازمان قرار گرفت.

وی افزود: این آفت توان حمله به ۳۵۰ گونه گیاهی را دارد که طبق بررسی‌های صورت گرفته میزبان ترجیحی آن در استان گلستان مزارع ذرت، سورگوم، برنج، پنبه، سیب زمینی و گوجه است.

معاون حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه کرم برگ‌خوار پاییزه یکی از آفات مهم کشورهای حوزه آمریکای شمالی جنوبی و مرکزی است، گفت: طبق اعلام کارشناسان سال گذشته وجود این آفت در مزارع برخی استان‌های جنوبی کشور همچون کرمان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، بوشهر و فارس دیده و تایید شد به طوری که در کرمان به مزارع ذرت خسارت قابل توجهی وارد کرد.

کیانی بیان کرد: قدرت پرواز این آفت، روزانه ۱۰۰ کیلومتر است و می‌تواند روزانه ۲ هزار تخم بگذارد و از این رو اگر به موقع با آن مبارزه نشود، قدرت خسارت‌زایی بسیار بالایی خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، لاروهای این آفت به رنگ سبز روشن تا قهوه‌ای تیره با خطوط طولی روشن در امتداد بدن هستند و در حشرات نر بال‌های جلوئی خاکستری تیره با لکه‌های خالدار قهوه‌ای رنگ، همراه با نقاط سفید مثلثی شکل در نزدیک مرکز بال و همچنین بال عقبی سفید نقره‌ای با نوار تیره در حاشیه بال است.

به اعتقاد کارشناسان، این آفت قدرت تولیدمثل و خسارت‌زایی بالایی دارد به طوری که ۳۵۰ محصول مهم اقتصادی از جمله ذرت، سورگوم، ارزن، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، سویا، سیر، بادام‌زمینی، پنبه، یونجه، لوبیا، موز، نیشکر، چغندرقند را می‌تواند مورد تهاجم قرار دهد.

کیانی افزود: طبق دستورالعمل، ممنوعیت انتقال محصولات کشاورزی از استان‌های درگیر با آفت کرم برگ‌خوار پاییزه به استان گلستان در حال اجراست تا از شیوع آن در مزارع کشاورزی جلوگیری شود.

معاون حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان بیان کرد: توجه به مراحل رشدی گیاه به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی در کنترل و مدیریت این آفت مهم است به طوری که در صورت انجام عملیات مبارزه و کنترل در مراحل اولیه رشدی این آفت به راحتی قابل کنترل است و به تبع آن می‌توان از خسارت احتمالی به مزارع جلوگیری کرد اما در صورت رشد گیاه با قوی‌ترین سموم و حتی در چند نوبت هم نمی‌توان بر آن غلبه کرد.

استان گلستان با حدود ۲ میلیون نفر جمعیت، ۶۶۷ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی و ۲۲۰ هزار خانوار بهره‌بردار بخش کشاورزی دارد.