بجنورد-ایرنا- مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی گفت: میزان بارش در سال آبی گذشته ۲۸۰.۸ میلیمتر ثبت شد که در همسنجی با سال آبی گذشته ۳۵.۱ درصد افزایش یافت.

نوربخش داداشی روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: میزان بارش ها در خراسان شمالی از ابتدای سال آبی جاری(ابتدای مهر ۱۴۰۲ تا پایان شهریورماه ۱۴۰۳) نسبت به بلند مدت ۸.۷ درصد افزایش دارد که معادل ۲۲.۴ میلیمتر افزایش بارش است.

وی گفت: میزان بارندگی در استان در بلند مدت ۲۵۸.۴ میلیمتر باران و در سال آبی ماقبل ۲۰۷.۹ میلیمتر بارن ثبت شده است.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: میزان بارش یک سال آبی در استان ۲۵۸.۴ میلیمتر است که بر این اساس در سال آبی گذشته ۱۰۸.۷ درصد بارش ها تامین شد.

وی افزود: خراسان شمالی به لحاظ دریافت بارش ها در سال آبی گذشته در رده ۱۸ استان ها و به لحاظ تفاوت با بلندمدت در رده ۱۱ استان های کشور قرار دارد.

داداشی با اشاره به تغییرات دمایی در سال آبی گذشته گفت: میانگین دمای خراسان شمالی در این مدت ۱۴ درجه سانتیگراد ثبت شد که این رقم نسبت به میانگین بلند مدت ۱.۴ درجه و در مقایسه با سال آبی ماقبل ۲ دهم درجه افزایش دارد.

وی درباره میزان بارندگی در تابستان ۴۰۳ اظهار کرد: میزان بارش تابستانه در استان ۲۴.۵ میلیمتر ثبت شد که این رقم نسبت به بلند مدت ۶.۱ میلیمتر افزایش دارد.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: میانگین دمای تابستان امسال در استان ۲۳.۵ درجه سانتیگراد گزارش شد که این رقم نسبت به بلند مدت ۹ دهم درجه افزایش دارد.

وی افزود: بیشینه دما در تابستان امسال از ایستگاه اسماعیل آباد شهرستان اسفراین با دمای ۴۴.۵ درجه سانتیگراد و کمینه دما از ایستگاه کوسه در شهرستان شیروان با دمای ۳.۱ درجه سانتیگراد ثبت شد.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی اظهار کرد: بیشینه دمای هوای بجنورد در تابستان امسال ۳۹.۲ درجه و و کمینه دمای آن ۷.۴ درجه سانتیگراد ثبت شده است.

وی گفت: پیش بینی فصلی سازمان هواشناسی کشور نشان می دهد دمای هوا در سه ماه آینده در استان تا یک درجه سانتیگراد بیشتر از نرمال و میزان بارش در این مدت تا ۲۰ میلیمتر کمتر از نرمال است.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.