بجنورد- ایرنا- مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم‌پزشکی خراسان‌شمالی بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا را اوایل مهرماه دانست و گفت: تزریق این واکسن با شروع فصل سرما ایمنی لازم در برابر شیوع بیماری آنفولانزا را افزایش می دهد.

دکتر فلوریا انفرادی روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با ترریق واکسن در اوایل مهرماه آنتی بادی برای مقابله با ویروس آنفولانزا در زمان مناسب در بدن ساخته می شود.

وی افزود: واکسن آنفلوآنزا می تواند تا ۶۰ درصد نسبت به بیماری ایمنی ایجاد و از بستری شدن در بیمارستان و ابتلا به بیماری با شدت بالا جلوگیری کند.

انفرادی با بیان اینکه واکسن آنفولانزا اکنون در داروخانه های خراسان‌شمالی موجود است، گفت: بیماران کلیوی، قلبی، سالمندان، مادران باردار و افرادی که از آسپرین استفاده می کنند، این واکسن را حتما تزریق کنند.

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌ها در دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی خاطرنشان کرد: بیماران دیابتی نوع یک و دو، مادران باردار، کودکان زیر ۸ سال و افراد دارای ضعف سیستم ایمنی و درگیر فرایند شیمی درمانی نیز از تزریق این واکسن غافل نشوند.

وی به مصرف سوپ ها و مایعات فراوان در زمان ابتلا به آنفلوآنزا تاکید کرد و افزود: نکته مهم در این دوران عدم مصرف آنتی بیوتیک ها و تزریق کرتون است که می تواند این بیماری را تشدید کند.

انفرادی تصریح کرد: افرادی که سال های قبل سابقه بیماری شدید آنفولانزا داشته اند، یک دوز واکسن توصیه می شود.

وی با تاکید بر تقویت سیستم ایمنی بدن در فصل سرما، یادآور شد: با تغذیه سالم و مصرف میوه های فصل می توان بدن را نسبت به بیماری های عفونی و تنفسی ایمن و تقویت کرد.

به گزارش ایرنا، آنفلوانزا یک بیماری واگیر است که ویروس آن باعث عفونت دستگاه تنفسی می‌شود و سردرد، تب، بی‌حالی، ضعف، گرفتگی بینی و سرفه از علائم شایع آن است.

این بیماری میان انسان و حیوان مشترک است و به طور معمول دوره آن سه تا چهار روز طول می‌کشد اما در موارد شدید طولانی‌تر می‌شود و ممکن است به بستری فرد بیمار منجر شود.

بیماری آنفلوانزا در ایران یک بیماری بومی و اندمیک است و هر سال مواردی از ابتلا و مرگ این بیماری در کشور ثبت می‌شود.