گنبدکاووس- ایرنا- مسوول واحد سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس مرکز بهداشت گلستان گفت: معاینات غربالگری ۸۲ هزار و ۶۸۰ دانش آموز استان از ابتدای امسال تا پایان شهریور انجام شد.

طیبه امینایی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تمام کشورها برای دستیابی به سلامت، گروه‌های مختلف را مورد توجه قرار می‌دهند که از این میان نوجوانان از اهمیت خاصی برخوردارند چرا که آینده سازان و منابع انسانی هر جامعه محسوب می‌شوند.

وی گفت: یکی از برنامه‌های دارای اولویت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این گروه سنی، انجام معاینات غربالگری دوره‌ای شامل اندازه گیری قد، وزن، مراقبت از نظر بینایی، شنوایی، سلامت دهان و دندان است.

مسوول واحد سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس مرکز بهداشت گلستان افزود: معاینات غربالگری دانش آموزان پایه‌های اول، چهارم، هفتم و دهم و نوجوانان غیر دانش آموز در سنین ۶، ۹، ۱۲ و ۱۵ ساله، هر سه سال یک‌بار انجام می‌شود.

امینایی هدف از انجام غربالگری را جستجوی بیماری یا اختلال با استفاده از آزمون‌های علمی و عملی و معاینه افرادی که به ظاهر سالم هستند اعلام کرد و گفت: بررسی شاخص‌های ارتقای سلامت در نوجوانان ابزار بسیار مناسبی برای سنجش اثربخشی مداخلات سلامت این گروه سنی در کشور محسوب می‌شود که با انجام غربالگری می‌توان قبل از تشدید مشکلات سلامتی در این گروه سنی، ابزارهای پیشگیری از آن را طراحی و با سرمایه‌گذاری لازم موجبات کاهش بار بیماری‌ها را فراهم کرد.

وی بیان کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا پایان شهریور معاینات غربالگری برای ۸۲ هزار و ۶۸۰ نفر از دانش آموزان پایه اول ابتدایی، چهارم، هفتم و دهم در گلستان انجام شد.

وی افزود: انتظار می‌رود نوجوانان (دانش آموزان پایه اول، چهارم، هفتم و دهم و نوجوانان غیر دانش آموز سنین ۶، ۹، ۱۲ و ۱۵ ساله) که برای غربالگری به واحدهای بهداشتی مراجعه نکردند در مناطق روستایی به خانه بهداشت و ساکنان مناطق شهری به پایگاه ‌سلامت شهری مراجعه کنند.

مسوول واحد سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس مرکز بهداشت گلستان گفت: نوجوانان (دانش آموز و غیر دانش‌آموز ) گروه هدف مراقبت که غربالگری اولیه آنان توسط بهورزان و مراقبان سلامت انجام و در سامانه ناب ثبت شده باشد توسط پزشکان مراکز خدمات جامع سلامت معاینه می‌شوند.