بجنورد- ایرنا- غذاهای شور از دلایل اصلی ابتلا به بیماری فشار خون به شمار می رود، این در حالی است که مصرف نمک در خراسان‌شمالی بیش از میانگین کشوری و این استان جایگاه دوم از لحاظ شیوع این بیماری کشنده را دارد.

به گزارش ایرنا، فشار خون از مهمترین بیماری های غیر واگیر است که در سال های اخیر در جامعه شیوع یافته است و شاید قبلا فکر می کردیم تنها افراد مسن درگیر این بیماری می شوند اما امروزه آمارها نشان می دهد که جوانان نیز به فشار خون مبتلا می شوند.

کارشناسان بر این باورند که زندگی ماشینی و تغییر سبک زندگی عرصه را برای سرکشی این بیماری و هدف گیری سلامت شهروندان گسترش داده است.

در واقع مصرف غذاهای شور و عادت های نادرست زندگی امروزی است که نقش زیادی در افزایش شیوع فشار خون و گسترش دامنه این بیماری بازی می کند.

این در حالی است که مصرف نمک در خراسان شمالی بیش از میانگین کشوری است و بسیاری از افراد نیز از بیماری خود اطلاعی ندارند و زمانی از بیماری خود با خبر می‌شوند که روند درمان آنها را بسیار سخت و زمینه ابتلای آنها را به بیماری های قلبی و عروقی و سکته مغزی فراهم کرده است.

مصرف نمک بیش از میانگین کشوری

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم‌پزشکی خراسان‌شمالی می گوید: مصرف نمک در این استان بیشتر از میانگین کشوری است.

فلوریا انفرادی می افزاید: میزان مصرف نمک در ایران ۲ برابر جهان است و این میزان در استان بیش از میانگین کشوری است.

مدیرگروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ادامه می دهد: میزان مصرف نمک در کشور هر روز ۹ گرم است که این مقدار در خراسان شمالی ۱۰ گرم است.

وی با اشاره به دیگر دلایل ابتلا به فشار خون بالا، می گوید: مصرف کم میوه‌ها و سبزیجات، کم تحرکی و برخی عوامل ارثی از دیگر دلایل ابتلای به این بیماری هستند.

وی بیان می کند: فشار خون بالا قابل پیشگیری است به گونه ای که می توان با اصلاح شیوه زندگی و پیروی از رژیم غذایی سالم و فعالیت جسمی مداوم از آن جلوگیری کرد.

انفرادی می گوید: مصرف غذاهای شور (گوشت نمک سود شده، کنسروی، همبرگری، سوسیس و کالباس، سبزی کنسرو شده، کراکرها، چیپس، پفک، خیار شور، ماهی شور و دودی، سوپ آماده، ترشی، آجیل شور و نظایر آن) باید کمتر شود و با توجه به نقش پتاسیم در پیشگیری و درمان فشارخون بالا در برنامه غذایی روزانه باید از میوه‌ها، سبزی ها، حبوبات و غلات استفاده کرد.

مدیرگروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی می گوید: براساس آخرین پیمایش ها، ۳۸ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال استان فشار خون دارند که این رقم بالاتر از میانگین کشوری است.

انفرادی می افزاید: براساس پیمایش های سال ۱۴۰۰، خراسان شمالی دومین استان از نظر شیوع فشار خون بالا در کشور است.

به گفته وی؛ میانگین کشوری فشارخون بالا در افراد بالای ۲۵ سال ۳۲ درصد است.

فشارخون از دلایل سکته مغزی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز می گوید: فشار خون بالا، چربی خون و رژیم غذایی نامناسب از دلایل اصلی افزایش شیوع بسیاری از بیماری ها همچون سکته مغزی در استان است.

امیرعلی قهرمانی می افزاید: تشخیص زودهنگام بیماری فشار خون بسیار مهم است به گونه ای اندازه گیری منظم آن می‌تواند به بیمار و پزشک کمک کند تا هر گونه تغییری را متوجه شوند.

وی ادامه می دهد: درمان فشار خون بالا شامل داروهای تجویزی و تغییر شیوه زندگی سالم است و اگر این بیماری درمان نشود، می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی از جمله حمله قلبی و سکته مغزی شود.

قهرمانی خاطرنشان می کند: اصلاح سبک زندگی و توجه به سلامت عمومی می تواند نقش موثری در پیشگیری از بیماری فشار خون داشته باشد.

به گزارش ایرنا، براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۸۳ درصد از کل مرگ و میرهای بیمارستانی مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است.

فشار خون یکی از علائم اصلی حیات است، هنگامی که سرخرگ‌های بزرگ، قابلیت ارتجاع و استحکام طبیعی خود را از دست بدهند و عروق کوچک نیز باریکتر شوند، فشار خون بالا می‌رود.

چاقی و اضافه وزن، کشیدن سیگار و استرس از جمله عوامل ابتلای افراد به فشار خون بالا است.

خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد از آن در نواحی روستایی سکونت دارند.