بجنورد-ایرنا- مدیر گروه جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: ۴۱ درصد از جمعیت یک میلیون نفری استان میانسال و در گروه سنی میانسال(۴۰ تا ۵۹ سال) است.

محدثه معصومی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: گروه سنی میانسال استان سال گذشته ۱۰.۴ درصد و امسال به ۱۰.۷ درصد رسید و جمعیت این گروه در خراسان شمالی زیاد شده است.

وی افزود: ۱۰.۷ درصد جمعیت استان سالمند(گروه سنی بالای ۶۰ سال) است و میانگین کشور ۱۱.۲ درصد را شامل می شود.

مدیر گروه جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اضافه کرد: جمعیت سالمندی برای سال های آینده در استان افزایش خواهد یافت چرا که جمعیت میانسال بالا است.

حدود ۲۸ درصد جمعیت سالمند پرخطر

وی با بیان اینکه حدود ۲۸ درصد جمعیت استان سالمند پرخطر و بسیار پرخطر است گفت: ۲۳.۴ درصد جمعیت استان سالمند پرخطر و ۳.۹ درصد سالمند بسیار پرخطر را شامل می شود.

معصومی تاکید کرد: این گروه سالمندانی که بیماری صعب العلاج مانند دیالیز، سرطان و آلزایمر دارند، دچار ناتوانی حرکتی هستند و همزمان با آن درگیر بیماری مزمن مثل دیابت، فشارخون و قلبی- عروقی اند.

وی بیان کرد: همچنین شامل سالمندان تنها زیست و حاشیه نشین هستند و اکثر آنان درآمدشان کافی نیست، باید بتوانیم سالمندی سالم و فعال را مدیریت کنیم تا زمان ورود به این دوران با مشکلاتی بسیاری مواجه نشوند.

وی خاطرنشان کرد: در گروه سنی میانسال باید بیماری ها کنترل شود تا با ورود به دوره سالمندی، سالمندی سالم داشته باشیم.

ارائه خدمات رایگان به سالمندان دارای پرونده الکترونیک

مدیر گروه جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: تشکیل پرونده الکترونیک، انجام مراقبت های سالمندی، ارزیابی فشار و چربی خون، دیابت و بررسی اختلالات تغذیه ای از جمله خدمات رایگان ارائه شده مراکز بهداشتی به سالمندان است.

معصومی افزود: بررسی عدم تعادل و سقوط، افسردگی، غربالگری سرطان پستان برای بانوان، انجام معاینات پزشکی، مشاوره تغذیه و روان پزشکی، آموزش شیوه زندگی سالم، ارائه مکمل های ضروری و بررسی ضروری خطرپذیری برای سالمندان از دیگر خدمات رایگان مراکز بهداشت برای این گروه است.

۱۱۲ هزار نفر از جمعیت یک میلیون نفری استان بالای ۶۰ سال و سالمند هستند.

۱۳تا ۷ مهرماه با عنوان هفته سالمند نامگذاری شده و شعار امسال"سالمندی فعال، فردایی برای همه" خواهد بود.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.