مشهد-ایرنا- یک هلدینگ اقتصادی واقع در شهرستان چناران با امضای تفاهم‌نامه‌ای با شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی برای نصب نیروگاه خورشیدی «پشت بامی» ویژه صنایع و کارخانه‌های استان تا ظرفیت سه مگاوات اعلام آمادگی کرد.

به گزارش ایرنا، مدیر عامل این هلدینگ اقتصادی روز سه‌شنبه در نشستی با مدیر عامل شرکت توزیع برق خراسان رضوی ضمن آمادگی خود برای احداث نیروگاه خورشیدی پشت بامی ویژه صنایع در این استان گفت: بزرگترین نیروگاه خورشیدی پشت بامی (بام سوله) ویژه صنایع از محل ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان کشور با ظرفیت ۴۰۰ کیلووات در این شرکت وارد مرحله عملیاتی شده است.

علی اصغر فیاض با قدردانی از حمایت‌های شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی پیرامون نصب نیروگاه های خورشیدی افزود: بدنبال این اقدامات، صنایع استان کمترین آسیب را در زمان اوج بار و قطعی برق متحمل شده اند.

وی با اشاره به طرح توجیهی احداث نیروگاه خورشیدی خود تامین ۴۰۰ کیلوواتی بیان کرد: نیروگاه‌های خورشیدی پیش‌بینی شده به صورت پشت بامی خواهند بود و نحوه قرائت کنتورها و فرآیند آن به صورت پایلوت در شرکت توزیع برق خراسان رضوی پیگیری خواهد شد.

نصب ۱۸ نیروگاه خورشیدی ویژه صنایع در خراسان رضوی

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: امسال تاکنون ۵۱ نیروگاه خورشیدی ویژه چاه‌های کشاورزی به ظرفیت ۳.۸ مگاوات در منطقه زیرپوشش این شرکت نصب و به شبکه برق متصل شده است، همچنین در این مدت هزار و ۸۰۰ مورد بازدید از ساخت نیروگاه‌های خورشیدی ویژه چاه‌های کشاورزی استان ثبت شده و ۲۰۰ نیروگاه در نوبت نصب قرار دارند.

علیرضا خدابنده افزود: در حوزه صنایع خراسان رضوی تاکنون ۱۸ نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۲.۸ مگاوات نصب شده است.

وی با اشاره به لزوم اجرای ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان برای صنایع بیان کرد: ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان تأکید دارد صنایع با قدرت مصرف بیشتر از یک مگاوات موظف هستند معادل یک درصد از برق مورد نیاز سالانه خود را از طریق احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر تأمین کنند، در غیر این صورت وزارت نیرو موظف است درصد ذکر شده از برق مصرفی این صنایع را با تعرفه برق تجدیدپذیر محاسبه و از آنها دریافت کند.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی در این نشست آمادگی این شرکت بویژه حوزه بازار برق برای ارایه مشاوره به صاحبان صنایع در جهت نصب نیروگاه خورشیدی را اعلام کرد.