تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به حاشیه‌سازی‌ها در خصوص سخنان اخیر رئیس‌جمهور گفت: صحبت‌های آقای رئیس جمهور را هم تقطیع، هم تحریف و هم تفسیر اشتباهی کردند، بار دیگر تاکید می‌کنم که هیچ بحثی در خصوص ضرورت تنش با رژیم صهیونیستی مطرح نبوده و نیست.

به گزارش گروه سیاست خارجی ایرنا؛ سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان که اکنون در نیویورک حضور دارد در گفت‌وگویی با شبکه سوم سیما در خصوص دیدارها انجام شده در جریان این سفر گفت: هر دو روز کاری رئیس جمهور در نیویورک بسیار پرکار و شلوغ بود و مجموعه‌ای از دستور کارهای مختلف در برنامه آقای رئیس جمهور دیده شده است. روز گذشته سخنرانی رئیس جمهور در اجلاس سران و برای آینده را داشتیم و امروز هم سخنرانی اصلی ایشان در مجمع عمومی سازمان ملل را داریم.

وی ادامه داد: روز گذشته آقای پزشکیان گفتگویی با شبکه cnn داشتند و امروز با الجزیره انگلیسی مصاحبه دارند. دیدارهای دسته جمعی با برخی از مدیران رسانه‌های آمریکایی و نمایندگان ادیان ابراهیمی از مسیحیان، یهودیان و مسلمانانی که در آمریکا حضور دارند نیز در برنامه بوده است.

عراقچی افزود: همین الان هم آقای پزشکیان دیدار دیگری با برخی از علمای شیعه در آمریکا دارند. در کنار این برنامه‌ها هم دیدارهای دوجانبه به صورت سلسله وار در حال انجام شدن است و با سران کشورهای مختلف دیدار داشتند. مثلا روز گذشته با آقای ملک عبدالله اردن، روسای جمهور سوئیس، فنلاند و رئیس شورای اروپا و البته دیدارهای دیگری که در اخبار و رسانه‌ها نیز منعکس شده برگزار شده است.

وی ادامه داد: در همه دیدارهایی که چه آقای پزشکیان و چه بنده انجام دادم بر ضرورت مقابله با تهاجم رژیم صهیونیستی به غزه و الان به لبنان تاکید شده است. همچنین به طرف‌های مقابل تبعات این اقدامات گوش زد شده است. امروز صبح به وقت نیویورک هم با وزیر امور خارجه ایتالیا ملاقاتی داشتم و به وی گفتم که این جنگ در جنوب لبنان تبعات بسیار سنگینی می‌تواند داشته باشد و مسئولیت آن متوجه کسانیست که از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند.

عراقچی تاکید کرد: اگر آنها نتوانند اقدامی برای جلوگیری از این جنگ کنند و از گسترش آن جلوگیری کنند باید کلیه مسئولیت و عواقب آن را بر عهده بگیرند.

رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص مذاکرات هسته‌ای نیز گفت: همانطور که می‌دانید این مذاکرات هیچ وقت قطع نشده است و در دوران دولت گذشته هم این مذاکرات با فراز و نشیب‌های خودش ادامه داشت و شهید امیرعبداللهیان و آقای باقری کنی این مسئولیت را بر عهده داشتند و الان هم گفتگوهایی که ما با اعضای برجام و طرف‌های اروپایی داریم این است که چگونه می‌توان این مذاکرات را احیا کرد تا به اهداف خود برسد.

وی خاطرنشان کرد: برجام بر اساس فرمولی نوشته است که اساس آن بر اعتماد میان طرف‌های مقابل بوده و ما به دنبال این هستیم که با ابزارها و مسیرهای کاملاً شرافتمندانه این مسیر را ادامه دهیم. مهر سال آینده پایان قطعنامه ۲۲۳۱ است که می‌تواند پنجره‌ای را به روی ما باز می‌کندکه باید بتوانیم از آن استفاده کنیم به نحوی که منافع جمهوری اسلامی ایران و منافع مردم با حفظ عزت کشور تامین شود.

واکنش عراقچی به حواشی ایجاد شده در خصوص صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور

عراقچی در خصوص حواشی اخیر ایجاد شده در صحبت‌های رئیس‌جمهور با رسانه‌های آمریکایی اظهارداشت: نکته اول این هست که چه کسانی این حواشی را ایجاد کردند، ابتدا یکی از شبکه‌های معاند این موضوع را شروع کرد و بعد از آن برخی دیگر از شبکه‌ها و اکانت‌های توییتری اسرائیل این مسئله را ادامه دادند. در نگاهی کلی به دیدارهای آقای پزشکیان در تمامی این ملاقات‌ها محور اصلی صحبت آقای رئیس جمهور در خصوص جنایات رژیم صهیونسیتی در غزه و لبنان و محکومیت این اقدامات و اعلام همبستگی با مردم و ملت لبنان بوده است.

وی گفت: آقای پزشکان در دیدارهای خود این مسئله را اعلام کردند که اگر جنگ ادامه پیدا کند جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد و همه جانبه از لبنان حمایت می‌کند چرا که حمایت از محور مقاومت جزو اولویت‌های اصلی سیاست خارجی ما هست و تردید در این مسئله نیست. 

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در دیدار با رسانه‌های آمریکایی هم، آقای رئیس جمهور یک صحبت طوفانی را در رابطه با جنایات وحشیانه اسرائیل و سیاست کشورهای غربی و استانداردهای دوگانه آنها در قبال حقوق بشر داشتند و اینکه آنها چگونه اسم این جنایات را دفاع از خود می‌گذارند و اگر کسی از خودش دفاع کند به او تروریست می‌گویند که بحث مبنایی و مفصلی بود. توصیه می‌کنم حتماً صحبت‌های آقای رئیس جمهور را در این دیدار پخش کنید.

عراقچی گفت: در بخش دیگری از این دیدار آقای رئیس جمهور در خصوص صلح و امنیت بین‌المللی صحبت کردند و گفتند چطور خود شما به رژیم اسرائیل انواع تسلیحات را می‌دهید و به دیگران می‌گویید که به طرف مقابل سلاح ندهند و اینکه اگر قرار است صلح و امنیت در منطقه باشد نباید سلاحی به اسرائیل داده شود.

وی ادامه داد:به لحاظ نظری و تئوریک این بحثی است که ما در خصوص سلاح‌های کشتار جمعی هم داریم و موضع ایران و بسیاری دیگر از کشورهای منطقه غرب آسیا این است که این منطقه باید عاری از سلاح‌های هسته‌ای باشد و اگر می‌خواهید کشورهای دیگر سراغ سلاح هسته‌ای نروند رژیم صهیونیستی هم باید خلع سلاح شده و سلاح‌های اتمی خود را کنار بگذارد.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: این بحث که آقای رئیس جمهور مطرح کردند به لحاظ بحث‌های نظری در مسئله خلع سلاح چندان بحث غریبه‌ای نیست ولی به هیچ وجه در چهارچوب بحث کاهش تنش با رژیم صهیونیستی نبود، اینکه آقای پزشکیان یا ما خواهان کاهش درگیری‌ها یا تنش با رژیم صهیونیستی باشیم اصلاً در این زمینه بحثی نبوده و هیچ ارتباطی نداشته و بنده هم دیروز بلافاصله این مسئله را رد کردم چرا که رسانه‌های رژیم صهیونیستی و معاند تلاش کردند که این مسئله را به عنوان موضوعی جهت کاهش تنش با رژیم صهیونیستی تعبیر کنند که قطعاً کذب محض است. 

وی ادامه داد: صحبت‌های آقای رئیس جمهور را هم تقطیع، هم تحریف و هم تفسیر اشتباهی کردند، بحث آقای پزشکیان در چهارچوب بحث نظری و کلان در خصوص خلع سلاح بود.

عراقچی در پایان تاکید کرد: هم دیروز و هم الان بار دیگر تاکید می‌کنم که هیچ بحثی در خصوص ضرورت تنش با رژیم صهیونیستی مطرح نبوده و نیست.