تهران- ایرنا- سران کشورهای مختلف جهان که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گردهم آمدند، در سخنرانی‌های خود انتقادهای تندی علیه اسرائیل و جنایاتش در غزه و حمایت‌های آمریکا مطرح کردند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از نشریه پولیتیکو، شماری از رهبران جهان روز گذشته همزمان با برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در آستانه یک سالگی جنگ غزه، سیاستهای اسرائیل و به دنبال آن آمریکا را به شدت محکوم کردند.

پولیتیکو، این واکنش تند سران کشورهای جهان را بازتاب ناامیدی نسبت به بی میلی طرف های درگیر برای برقراری آتش بس دانست. ضمن آنکه بسیاری هم نسبت به درماندگی نهادهایی مانند سازمان ملل متحد برای برقراری صلح ابراز سرخوردگی کردند.

به نوشته این نشریه آمریکایی، تقریبا همه رهبران جهان که دیروز سخنرانی داشتند، خواستار پایان جنگ میان اسرائیل و حماس در غزه و همچنین درگیری‌های خشونت بار بین اسرائیل و لبنان شدند.

علاوه بر رهبران کشورهای عرب و خاورمیانه که در سخنرانی روز گذشته خود در مجمع عمومی سازمان ملل حملات اسرائیل را محکوم کردند، برخی کشورهای دیگر نیز که معمولا از این موضوع طفره می روند، حضور داشتند؛ از جمله کشورهای آمریکای لاتین و آفریقا.

واکنش تند رهبران جهان علیه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز شدید بود؛ به گونه ای که رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه، وی را با آدولف هیتلر مقایسه نمود و پیشنهاد داد که کشورهای دیگر باید با اتحاد و در صورت نیاز، اسرائیلی‌ها را با زور متوقف کنند.

گوستاوو پترو رئیس جمهوری کلمبیا نیز خشونت‌های جاری را در غزه نسل کشی علیه فلسطینیان خواند. وی همچنین از عباراتی مانند جنایات جنگی و استعمار شهرک نشینان در سخنان خود استفاده کرد.

لولا داسیلوا رئیس جمهوری برزیل و نخستین سخنران مجمع عمومی گفت: «آنچه به عنوان یک اقدام تروریستی آغاز شد، به مجازات دسته جمعی برای کل مردم فلسطین تبدیل گردید. حق دفاع به حق انتقام تبدیل شده است».

در این میان بسیاری از انتقادات متوجه آمریکا نیز بود، هرچند رهبران جهان به ندرت به طور مستقیم به آمریکا اشاره کردند.

از جمله رئیس جمهوری کلمبیا که گفت: «روسای جمهور کشورهای ویرانگر در همین راهروها می‌خندند. آنگاه که غزه بمیرد، بشریت خواهد مرد. به نظر می رسد قوم خدا اسرائیل نبودند. این مردم آمریکا نیستند».

سایمون هریس نخست وزیر ایرلند نیز در جمع خبرنگاران گفت: «بسیاری به این امید به سازمان ملل آمدند که بتواند در پشت صحنه برای کاهش تنش تلاش کند. اما ما شاهد تشدید درگیری‌ها به صورت ساعتی و در سطحی گسترده هستیم».

ملک عبدالله دوم پادشاه اردن نیز حملات اسرائیل به پناهگاه ها و مدارس سازمان ملل در غزه را برجسته کرد و اینکه چگونه کامیون های کمک رسان سازمان ملل نتوانسته اند به فلسطینی های غذا برسانند.

وی افزود: سطح بی‌سابقه کشتار در غزه از [ ۷ اکتبر] فراتر از هر توجیهی است. ما هرگز آوارگی اجباری فلسطینیان را که جنایت جنگی است، نخواهیم پذیرفت.

پولیتیکو در ادامه خاطرنشان می کند، این نخستین بار نیست که اسرائیل با انتقادهای گسترده در سازمان ملل روبرو می شود. نمایندگان آن در طول سال گذشته زمان زیاد را صرف حمله به این نهاد کرده اند.