تبریز - ایرنا - استاندار اسبق آذربایجان شرقی با بیان اینکه سخنان رییس جمهور در سازمان ملل دقیق، حساب شده و در قواره بین المللی بود، گفت: پیشنهاد پزشکیان برای تشکیل کمیته‌ای در سازمان ملل برای بررسی تبعات تحریم‌ها بر مردم، ارزشمند و با هدف توجه این مجامع به آثار زیانبار تحریم ها، در واقع پیشنهاد خلاقانه و موثری است.

«محمدرضا پورمحمدی» روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا با تاکید بر اینکه قدرت های استکباری با زیر پا گذاشتن یک طرفه توافقات بین المللی و اعمال تحریم ها، حقوق مردم را پایمال می کنند، افزود: خروج یک طرفه آمریکا از برجام و اعمال تحریم ها علیه جمهوری اسلامی نشان داد که این قدرت ها به تصمیمات جوامع بین المللی پایبند نیستند و به این تصمیمات احترام نمی گذارند.

وی اظهار کرد: همان طور که «سیدمحمد خاتمی» در سازمان ملل نظریه گفت و گوی تمدن ها را مطرح کرد و مورد قبول این سازمان قرار گرفت و حتی سال ۲۰۰۱ به نام گفت و گوی تمدن ها نامگذاری شد، پزشکیان نیز طرح ایجاد کمیته ای در سازمان ملل برای بررسی آثار و تبعات تحریم ها در مردم کشورهای مورد تحریم را مطرح کرد که با تشکیل چنین کمیته ای آثار زیانبار تحریم ها بر سلامت، اقتصاد و معیشت مردم این کشورها مشخص می شود.

استاندار اسبق آذربایجان شرقی گفت: طرح این موضوع و تشکیل چنین کمیته ای می تواند به نقطه عطفی برای توجه مجامع بین المللی به مردم کشورهای تحریم شده و اتخاذ تصمیماتی برای پایبندی و احترام متقابل طرف های قرارداد به توافقات بین المللی باشد.

پورمحمدی با تاکید بر اینکه پزشکیان در سخنرانی خود به نحوی شایسته پیام صلح و دوستی مردم ایران را به دنیا اعلام کرد، ادامه داد: رییس جمهور در سخنان خود اعلام کرد که مردم ایران علاقه مند به درگیری و جنگ نیستند بلکه صلح طلب هستند.

وی یادآور شد: پزشکیان به صراحت اعلام کرد که ایران هیچ موقع آغازگر جنگ نبوده و به دنبال نابرابری نیست بلکه این کشور همواره به خاطر توطئه های قدرت های استکباری و سرسپرده های آنان آسیب دیده است.

پورمحمدی، افزود: رییس جمهور در سخنان خود در این مجمع به صورت پررنگ از مظلومان جهان به ویژه مردم فلسطین و غزه حمایت کرد و از سازمان ملل خواست تا برای صلح پایدار در منطقه جلوی نسل کشی از سوی صهیونیست ها را بگیرند.

هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد از بعد از ظهر سه‌ شنبه ( ۳۰ مرداد ) به صورت رسمی در نیویورک آغاز بکار کرد و با حضور سران کشورهای جهان در حال برگزاری است.

دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور ایران یکم مهرماه به‌ منظور حضور و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک شد و روز سه‌شنبه سوم مهرماه در سخنرانی خود دیدگاه‌های ملت ایران را تبیین کرد.

این سفر هرساله در اواخر شهریور یا اوایل مهرماه صورت می‌گیرد و روسای جمهور کشورمان در ادوار مختلف به بیان نظرات و مسائل مورد نظر می‌پردازند.

سخنرانی در اجلاس جانبیِ مجمع عمومی به‌نام «سران برای آینده»، دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا، گفت‌وگو با رهبران ادیان الهی، نشست با مدیران رسانه‌ها، اندیشکده‌ها و دیگر دیدارهای دوجانبه با برخی سران کشورهای اروپایی، آسیایی و جهان اسلام از جمله برنامه‌های احتمالی رئیس‌جمهور کشورمان است.