بیرجند - ایرنا - مدرس دانشگاه گفت: دغدغه رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل حول محور مسئله فلسطین و امنیت منطقه غرب آسیا بوده که دخالت‌های آمریکایی‌ها به خصوص نقش صهیونیست‌ها، نظم منطقه را دچار آشوب کرده است.

امید آسیابان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: رعایت نکردن حقوق ملت فلسطین منجر به یک وضعیت تعارض و بی ثباتی در منطقه شده که امروز شاهد آن هستیم.

وی گفت: تلاش رئیس جمهور این بوده که همه کشورها را حول محور آرمان‌ها و اصول اساسی منشور ملل متحد بکشاند که گفته می‌شود خیلی از کشورها و ملت‌ها به دنبال حفظ این آرمان‌ها هستند.

دانش آموخته دکتری تخصصی روابط بین الملل اظهار کرد: حق تعیین سرنوشت برای ملت فلسطین به عنوان یک اصل اساسی مطرح است که این ملت بتواند تعیین کننده سرنوشت خود بوده و خاک خود را داشته باشد، این در حالی است که آمریکایی‌ها اجازه این حق تعیین سرنوشت را به فلسطین نمی‌دهند.

وی افزود: رئیس جمهور در اولین حضور خود در مجمع عمومی سازمان ملل بیشتر حول اصول هفت‌گانه منشور ملل متحد سخنرانی کرد.

آسیابان گفت: در این اصول هفت‌گانه به حق تعیین سرنوشت ملت‌ها، مداخله نکردن در امور داخلی کشورها، حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات، توسعه روابط دوستانه و سایر موارد پرداخته شده است.

وی بیان کرد: یکی از ارکان مهم سازمان ملل متحد، مجمع عمومی است که معمولا شیوه و رویه تصمیم‌گیری در آنجا بر اساس تساوی حقوق تمامی کشورهاست یعنی همه حق رای داشته و رای همه کشورها برابر است.

مدرس دانشگاه گفت: قطعنامه‌ای که در مجمع عمومی صادر می‌شود معمولا الزام آور نیست و تفاوت آن با شورای امنیت به عنوان یکی دیگر از ارکان مهم سازمان ملل متحد در اینجا دیده می‌شود.

وی عنوان کرد: مجمع عمومی یک رکن است که کشورها بر اساس منافع و جهان بینی خود در سیاست خارجی تلاش می‌کنند مسائل را مطرح کنند.

آسیابان گفت: مواضع مطرح شده درخصوص خلع سلاح عمومی توسط رئیس جمهور در سازمان ملل برای این بود تا جهان عاری از سلاح‌های هسته‌ای و راهبردی شود.

وی افزود: یکی از مسائلی که رئیس جمهور ما در مجمع عمومی سازمان ملل نسبت به آن تاکید کرد، خلع سلاح عمومی بود که موضوع خیلی مهمی در روابط بین الملل محسوب می‌شود.

دانش آموخته دکتری تخصصی روابط بین الملل با بیان اینکه پشوانه این مسئله ۲ دیدگاه مهم است تصریح کرد: موضوع خلع سلاح هسته‌ای برای خیلی از کشورها نکته مهمی است چون سایر دولت‌ها کمتر به این مباحث می‌پردازند.

وی تاکید کرد: سخنان رئیس جمهور می‌تواند نکته‌ای باشد برای اینکه سایر کشورهای در حال توسعه به سمت گفتمان خلع سلاح عمومی بروند.

آسیابان گفت: امسال هفتاد و نهمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به رسم هر سال با حضور روسای جمهور و سران کشورهای مختلف به عنوان اعضا که منشور این سازمان را پذیرفته‌اند برگزار شد.

وی ادامه داد: اعضای این مجمع تلاش می‌کنند بسیاری از مسایل روز بین الملل از جمله مهمترین آنها امنیت و مسایل مختلف را از زوایای متعدد مورد بررسی قرار دهند.

مدرس دانشگاه گفت: برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران مورد توجه کشورهای بزرگ بوده لذا مدام به ما فشار آورده و بحث تحریم‌ها را مطرح می‌کنند در حالی که دارندگان این تسلیحات خودشان از گفتمان خلع سلاح عمومی حمایت نمی‌کنند.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور به منظور شرکت در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد و تشریح مواضع جمهوری اسلامی درباره مسائل بین‌المللی، روز یکشنبه اول مهر ۱۴۰۳ در راس یک هیات عالی‌رتبه سیاسی، عازم نیویورک شد.

هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد بعد از ظهر سه‌شنبه رسما در نیویورک آغاز به کار کرد و مسعود پزشکیان شب گذشته به وقت ایران نخستین بار در این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت.