تهران- ایرنا- محققان مرکز ملی علوم دریایی از دانشگاه «ساوترن کراس» استرالیا با انجام تحقیقاتی روی مرجان‌های دیواره بزرگ مرجانی به شواهدی از مقاومت متفاوت در مرجان‌ها در برابر گرما دست یافتند که برای حفاظت از آنها هم‌زمان با گرمایش جهانی اهمیت دارند.

به گزارش گروه علمی ایرنا از ساینس الرت، همانطور که انسان‌های مختلف برخورد متفاوتی با استرس دارند مرجان‌ها هم همینطور هستند. حتی دسته‌های مرجانی از یک گونه که در کنار هم رشد می‌کنند از نظر مقاومت در برابر فشارهایی مانند موج گرما متفاوت هستند. در یک تحقیق جدید محققان شواهد و مدارک جدیدی از مقاومت متفاوت در برابر گرما بین مرجان‌ها کشف کردند. در حالی که اقیانوس‌های جهان گرم می‌شوند، این تفاوت‌ها اهمیت دارد.

پیشتر در سال جاری، چهارمین رویداد جهانی سفیدشدگی (bleaching) گسترده اعلام شد. منطقه موسوم به «دیواره بزرگ مرجانی» (Great Barrier Reef) از سال ۲۰۱۶ تاکنون پنج رویداد سفیدشدگی بزرگ را تجربه کرده که آخرین مورد آن در همین تابستان بوده است.

دیواره بزرگ مرجانی بزرگترین سامانه صخره مرجانی جهان متشکل از بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ صخره و ۹۰۰ جزیره در محیطی به طول بیش از ۲۳۰۰ کیلومتر در منطقه‌ای با وسعت حدود ۳۴۴ هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع در بیرون از سواحل کویینزلند استرالیا است.

لاک‌پشت دریایی سبز بالای دیواره بزرگ مرجانی شنا می‌کند

برای سالم و فعال نگاه داشتن صخره‌های مرجانی جهان، انتشار جهانی گازهای کربنی باید تا حد زیادی مهار شوند تا از این طریق میزان گرم شدن اقیانوس‌ها کاهش یابد. در حالی که بشریت برای این هدف تلاش می‌کند، اقدامات دیگر ممکن است زمان را حفظ کنند تا بقای صخره‌های مرجانی در محیط در حال گرم شدن ادامه یابد.

مقاومت گرمایی مرجان‌ها از طریق تحلیل دقیق پاسخ‌های آنها به افزایش دمای آب قابل اندازه‌گیری است. در این تحقیق آستانه سفید شدن بیش از ۵۰۰ دسته از مرجان‌های مسطح اندازه‌گیری شد. این گونه مرجان‌ از لحاظ زیست‌محیطی مهم و در برابر موج گرما آسیب‌پذیر است که موجب می‌شود نامزد اصلی برای تلاش‌های محافظتی باشد.

بررسی‌های انجام شده نشان داد مقدار رنگ‌دانه‌های باقی‌مانده تحت گرمای شدید بین ۳ تا ۹۵ درصد متفاوت بود؛ یعنی در دمای بالا، برخی از کولونی‌های مرجانی کاملا سفید شدند در حالی که دیگران زیاد تحت تاثیر قرار نگرفتند.

بر اساس این گزارش، صخره‌های مرجانی به دو علت طبیعت و پرورش، برخورد متفاوتی با عوامل استرس دارند. هر مرجانی طبیعت یا ترکیب ژنتیکی منحصر به فرد خود را دارد که می‌تواند بر تحمل گرما تاثیر بگذارد. با این حال، جنبه‌هایی از محیط دریایی ممکن است پاسخ مرجان به استرس گرمایی را پرورش دهند یا مانع آن شوند. این عوامل شامل دمای آب، شرایط تغذیه‌ای و جلبک‌های همزی که داخل بافت مرجانی زندگی می‌کنند می‌شود.

این یافته‌ها پیامدهای مهمی برای توانایی سازگار شدن صخره‌های مرجانی با دریاهای گرم‌تر در شرایط تغییرات آب و هوایی دارند. نتایج این تحقیق همچنین ممکن است بر تلاش‌های جاری برای حفظ صخره‌های مرجانی تاثیر داشته و آنها را آگاهانه‌تر سازد.

موفقیت چنین برنامه‌هایی بستگی به میزان کنترل مقاومت در برابر گرمای ترکیب ژنتیکی مرجان دارد و بنابراین گام بعدی در این تحقیق، بررسی این تفاوت‌های ژنتیکی خواهد بود.