تهران بزرگ - ایرنا - مدیرکل سلامت شهرداری تهران درباره تاسیس چند مرکز توانمندسازی ویژه سالمندان در هفته ملی سالمند گفت: مراکز توانمندسازی تحت عنوان سرای زندگی با رویکردی نوین تاسیس می‌شوند در همین راستا این گروه از جامعه می‌توانند از خدمات شهرداری پایتخت بهره‌مند شوند.

به گزارش ایرنا، حمید صاحب روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این مرکز به صورت روزانه خدمات گسترده‌ای به سالمندان ارائه می‌دهد و افراد سالمند در این مراکز امکان حضور در کنار خانواده خود را داشته، اما مهمترین مزیت این مراکز این است که دیگر نیازی به حضور سالمند در این مرکز نیست و در واقع سالمند وارد خانه سالمندی نمی‌شود.

بسیاری بر این موضوع معتقدند تا زمانی که دغدغه اصلی جامعه، جوانان و مسایل مرتبط با گروه سالمندان است چه ضرورتی به پرداختن به مسایل سالمندی در جامعه وجود دارد زیرا هنوز این مساله بحرانی نشده در حالی که یکی از مولفه‌های برنامه‌ریزی کلان کشور، جمعیت است. با نگاهی به آمار و کمی دقت بر ترکیب جمعیت می‌توان پی برد که جامعه به سمت سالمندی پیش می‌رود باید سالمندان در اولویت برنامه‌ها قرار گیرند.

به گفته مدیرکل سلامت شهرداری تهران در ۲۵ سال آینده، کشور حتما درگیر عوارض پیری جمعیت خواهد شد و اکنون وظیفه ما مقابله با چالش‌ها و تهدیدات حوزه سالمندی است و عوامل زمینه‌ساز و ایجادکننده باید شناسایی و رفع شود و با خود موضوع سالمندی نیز باید برخورد درست کرد.

اما در کنار همه معضلات پیش رو سالمندی که به طور طبیعی همه کشور درگیر آن خواهند شد نباید این موضوع را نادیده گرفت که سالمندان همچون دیگر شهروندان، نیازمند خدمات گسترده در بخش‌های مختلف در سطح شهر هستند از این رو شهرداری تهران در طول سال خدماتی در موزه‌ها، سینماها، پارک‌ها و باغ‌ها، کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی، تورهای گردشگری و تفریحی، باشگاه فرهنگ و هنر، کارت منزلت، حمل و نقل عمومی به ویژه مترو و کتابخانه‌ها به قشر سالمند در این کلانشهر ارائه می‌کند.

تاسیس تعدادی مرکز توانمندسازی در سطح مناطق

صاحب با اشاره به اینکه در حال تاسیس تعدادی مرکز توانمندسازی در سطح مناطق هستیم که در آینده در سطح محلات تاسیس خواهند شد، گفت: مراکز توانمندسازی که در گذشته با عنوان مرکز فرآهنگ شناخته می‌شدند، امروز با عنوان سرای زندگی با رویکردی نوین تاسیس می‌شوند. این مرکز به صورت روزانه خدمات ارائه می‌دهد و سالمند در زمان شب می‌تواند در کنار خانواده خود باشد.

وی افزود: این مرکز در منطقه ۲۱ به صورت آزمایشی اجرا شده است و یک مرکز سرای زندگی نیز در منطقه یک در این هفته افتتاح خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: تاسیس مرکز سرای زندگی در مناطق ۱۱، ۱۵، ۲۰، ۴ و سایر مناطق شهرداری تهران نیز در دستور کار قرار دارد و اکنون این مرکز در سطح منطقه فعالیت دارند اما به طور قطع باید در سطح محله نیز از وجود این مراکز استفاده کرد زیرا به طور معمول این مراکز به صورت میانگینی روزانه ۵۰ تا ۷۰ نفر را پذیرش می‌کنند.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران ادامه داد: تعرفه‌ خدمات براساس تعرفه‌های بهزیستی محاسبه و بسته به انتخاب سالمند محاسبه خواهد شد. همچنین برنامه عمومی مثل برنامه‌های ورزشی و آموزشی برای این افراد رایگان است. ‌ بخشی خدمات خاص مانند خدمات پزشکی نیز با حداقل قیمت انجام می‌شود. ضمن اینکه تمام خدمات برای سالمندان کم‌برخوردار رایگان خواهد بود.

صاحب اضافه کرد: برنامه‌ای تحت عنوان عهد ماندگار نیز در دستور کار قرار دارد. در این برنامه از خانواده‌هایی‌که بیش از ۵۰ سال زندگی موفق دارند، تکریم می‌شود.

کارت منزلت سالمندان

معاون سلامت روان و اجتماعی اداره کل سلامت شهرداری تهران نیز درباره کارت منزلت سالمندان گفت: شورا در این باره در حال بازنگری مصوبه است. با توجه به اینکه یک مصوبه تحت عنوان شهر دوستدار سالمند داریم، بناست با بازخوردهایی که در اجرا انجام شده، بازنگری صورت گیرد و این امر در حال پیگیری است. این امر که کارت منزلت در چه حوزه‌ای قرار گیرد، در اختیار شورای شهر است. با این حال قطعا شرایط صدور کارت‌ها بهتر خواهد شد.

غلامحسین ادب با اشاره به اینکه در ایام سالمندی، سالمندان به گفت‌ وگو در گروه‌ها و به صورت گروهی علاقه‌ دارند، اظهار کرد: بر این اساس مشاوره گروهی شاید مهم‌ترین و اثربخش‌ترین برنامه درباره سالمندان باشد به همین منظور در سال گذشته در چند منطقه مشاوره گروهی انجام شده و برای سال جاری نیز برای هر منطقه یک مشاوره گروهی اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: در حوزه مشاوره تلاش ما این بوده خدمات ارزان‌تری ارائه شود و پایین‌تر از نرخی که حتی سازمان نظام روانشنانسی تعیین کرده، برای این مساله تعرفه در نظر گرفته شده است.

به گفته ادب، اکنون نزدیک ۳۰۰ مشاور همکار در اداره کل سلامت شهرداری تهران همکاری دارند که از سراهای محلات برای ارائه خدمات ارزان‌تر استفاده می‌کنند ضمن اینکه هرساله دوره‌های آموزشی و بازآموزی نیز برای این افراد اجرا می‌شود.