مراکز توانمندسازی سالمندان برای افراد کم‌برخوردار رایگان است

تهران بزرگ - ایرنا - مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران گفت: مراکز توانمندسازی سالمندان به عنوان یکی از مهمترین مراکز ارائه خدمات به قشر سالمند محسوب می‌شود که هزینه‌های آنها بسیار ناچیز و در عین حال برای سالمندان کم‌برخوردار به طور کامل رایگان است.

به گزارش ایرنا، اجرای بند هفت سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری با موضوع «فرهنگ‌سازی برای احترام و تکریم سالمندان و ایجاد شرایط لازم برای تامین سلامت و نگهداری آنان در خانواده و پیش‌بینی ساز و کار لازم برای بهره‌مندی از تجارب و توانمندی‌های سالمندان در عرصه‌های مناسب» مورد توجه ویژه حوزه سلامت است.

آمارهای موجود نشان‌ می‌دهد که ۱۱ درصد جمعیت کشور سالمند هستند که این میزان در تهران نسبت به جمعیت ۱۳ درصد است ولی در برخی از مناطق تهران، جمعیت سالمندان بیشتر و در برخی مناطق، شاخص سالمندی کمتر است.

پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۳۰ نزدیک به ۳۰ درصد جامعه سالمند باشد در این صورت دچار عوارض پیری جمعیت خواهیم شد که همین آمارها نشانگر این موضوع است که باید به حوزه سالمندی و سالمندان در این کلانشهر توجه ویژه شود.

مراکز توانمندسازی سالمندان برای افراد کم‌برخوردار رایگان است

مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران درباره ارائه خدمات به سالمندان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سالمندان تهرانی در سراهای محله کانون سالمندی دارند که در قالب این کانون در طول سال برنامه‌های مختلفی را اجرا که از جمله آن می‌توان به برگزاری برنامه‌های دوشنبه‌های سالمندی، رقابت‌های نشاط سالمندی، سلامت‌یاری سالمندی، تورهای گردشگری و نیز لیگ حافظه سالمندی، سالم پیر شویم و گذر خاطره اشاره کرد.

حمید صاحب درباره خدمات فرهنگی اجتماعی شهرداری به سالمندان افزود: ما با چالش سالمندی در کلانشهرها به ویژه در تهران روبرو هستیم. چنین وضعیتی سبب شده به صورت الزامی به سمت ایجاد فضاهای فرهنگی و اجتماعی برای این گروه سنی حرکت کرده و در نهایت بتوان نیازهای این بخش از شهروندان را در بالاترین استاندارد ممکن تامین کرد.

ایجاد مراکز فراهنگ در ۲ منطقه از تهران

وی ادامه داد: برای تامین فضاهای مورد نیاز قشر سالمند اقداماتی از سوی شهرداری تهران در دستور کار قرار گرفته است که ایجاد مراکز فراهنگ یکی از این برنامه های مدیریت شهری برای سالمندان پایتخت است که بزودی ۲ مرکز در مناطق یک و ۲۱ افتتاح خواهد شد.

به گفته وی، این مراکز برای شکوفایی استعدادها و توانمندی‌های سالمندان فعالیت خود را آغاز می‌کنند و اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی خاص این گروه سنی و نیز شناخت توانمندی‌هایی که سالمندان از آن برخوردار هستند از جمله رویکردهای است که در مراکز فراهنگ دنبال می‌شود.

مراکز توانمندسازی سالمندان برای افراد کم‌برخوردار رایگان است

مدیرکل سلامت شهرداری تهران درادامه به رونمایی طرح گنجینه‌های شهر اشاره کرد و گفت: تندرستی از نگاه شهرداری صرفا مبتنی بر سلامت جسم نیست بلکه سلامتی روح و روان دارای اهمیت زیادی است. سالمندان در این حوزه بیش از دیگر گره‌ها نیازمند مراقبت هستند و در این راستا، در قالب رویداد گنیجنه‌های شهر تلاش می‌شود استعدادهای سالمندان در قالب رقابتی جذاب شناسایی و با معرفی برگزیدگان از توانایی سالمندان برای ایجاد حال خوب زندگی استفاده کرد.

وی اضافه کرد: شهرداری تهران در تلاش است تا خدمات خود را به نزدیکترین نقطه به منزل سالمندان برساند و با رتبه‌بندی سالمندان به گونه‌ای عمل کند که آنان بتوانند براساس وضعیت معیشتی خود به شکل رایگان یا با تخفیف از خدماتی که شهرداری می‌تواند به آنان ارایه کند بهره‌مند شوند.

صاحب با اشاره به اینکه خود سالمند در فرهنگ ما و در جنبه‌های دینی و قومیتی ما تکریم می‌شود اظهار کرد: یکی از وظایف ما پیشگیری و زمینه‌ سازی برای حل مسایل اجتماعی و فرهنگی برای مقابله با چالش سالمندی است. توفیق نهایی باید این باشد که م میان‌سالان برای دوره سالمندی آماده شوند و سالمندان برای مراقبت از خود توانمند شوند.

مراکز توانمندسازی سالمندان برای افراد کم‌برخوردار رایگان است

صاحب همچنین بیان کرد: تلاش می‌شود این کار از طریق توانمندسازی کانون‌های سالمندی محلات انجام شود تا بتوانند موضوعات و چالش‌های خود را شناسایی و رفع کنند و مطالبات خود را به عنوان یک مطالبه عمومی و یک گفتمان در نشست‌ها و برنامه‌های مختلف مطرح کنند.

به گفته وی، شهرداری در آستانه افتتاح دومین مرکز توانمندسازی در منطقه یک تهران است که امیدواریم در هفته آینده این موضوع محقق شود و چند منطقه دیگر از جمله مناطق ۱۱ و ۲۰ نیز در آستانه خدمات‌رسانی به سالمندان تهرانی هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha