تهران- ایرنا- رسانه‌های ژاپنی اعلام کردند که یک کشتی جنگی این کشور برای اولین بار از تنگه تایوان عبور کرده درحالیکه اخیرا توکیو، پکن را به نقض حریم دریایی و هوایی خود متهم کرده است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، چندین رسانه ژاپنی گزارش دادند که ناوشکن سازانامی در اقدامی بی سابقه همزمان با کشتی‌های نظامی استرالیا و نیوزلند از تنگه تایوان عبور کرده است.

بر اساس این گزارش‌ها، این سه کشور قصد برگزاری یک رزمایش نظامی در منطقه مورد مناقشه دریای جنوبی چین را دارند.

آمریکا و متحدانش به طور فزاینده‌ای از تنگه ۱۸۰ کیلومتری تایوان عبور می‌کنند تا موقعیت آن را به عنوان یک آبراه بین المللی تقویت کنند که این مساله اعتراض چین را به همراه داشته است.

از طرف دیگر وزارت دفاع تایوان امروز اعلام کرد که ۴۳ هواپیمای نظامی و هشت کشتی نیروی دریایی چین طی ۲۴ ساعت گذشته در اطراف این جزیره شناسایی شدند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، هفته گذشته ناو هواپیمابر لیائونینگ چین برای اولین بار با همراهی دو ناوشکن بین دو جزیره ژاپنی در نزدیکی تایوان تردد کرده بود.

ژاپن اعلام کرده است که کشتی‌ها وارد منطقه همجوار ژاپن به فاصله ۲۴ مایل دریایی (۴۴ کیلومتری) از ساحل این کشور شدند. چین می‌گوید که قوانین بین المللی را رعایت کرده است.

این مساله در حالی اتفاق افتاده است که پیش از این یک هواپیمای شناسایی چین در ماه اوت حریم هوایی ژاپن را نقض کرده بود.

روزنامه یومیوری شیمبون به نقل از منابع دولتی ناشناس نوشت که فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن دستور عبور کشتی جنگی از تنگه تایوان را داده به این دلیل که معتقد است انفعال در پی تهاجمات چین می‌تواند پکن را تشویق به انجام اقدامات قاطعانه تر کند.

پکن، تایوان را بخش جدایی ناپذیر از سرزمین اصلی چین می‌داند و مدعی حاکمیت بر تنگه تایوان است. این تحولات هم زمان با سالگرد درگیری‌های دریایی ژاپن با چین و تایوان در سال ۲۰۱۲ اتفاق می‌افتد.

روز ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۲ (۲۰ شهریور ۱۳۹۱) ژاپن اعلام کرد که قصد دارد جزایر مورد مناقشه «سنکاکو» را که مورد ادعای چین و همچنین تایوان است از مالکان خصوصی خریداری کند.

در واکنش به اقدام توکیو، پنج روز بعد یعنی ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۲ (۴ مهر ۱۳۹۱) ۵۰ کشتی تایوانی وارد آب‌های نزدیک به جزایر سنکاکو شده و با گارد ساحلی ژاپن درگیر شدند. کشتی گارد ساحلی ژاپن با آب‌پاش کشتی‌های تایوانی را هدف قرار داد و یک کشتی گشتی تایپه نیز درگیری مشابهی را با شناور گارد ساحلی توکیو تجربه کرد.