اردبیل - ایرنا - هجدهمین رویداد ملی جامعه پرداز به منظور تجمع و هم افزایی کنشگران حوزه خانواده، هویت زن و جمعیت به میزبانی اردبیل برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرکل ورزش و جوانان استان اردبیل روز پنجشنبه در آیین آغاز به کار این رویداد ملی در مجتمع آموزشی خدماتی و رفاهی لاله سبلان اردبیل، گفت: رویداد ملی جامعه پرداز که به صورت تخصصی برگزار می شود محلی برای تجمع و هم فزایی کنشگران حوزه زن ، خانواده و فرزندآوری است.

محمدعلی پهناور افزود: هدف از برگزاری این رویداد یک روزه که با شرکت سمن ها و تشکل های مردم نهاد فعال استان برگزار می شود، شناسایی کنشگران حوزه جوانان و ایجاد یک هم افزایی برای تبادل و همکاری فعالان حوزه جمعیت است.

وی اظهار کرد: اولویت بندی مسائل و تلاش برای ارائه نسخه های بومی برای حل مسائل استان، شناسایی مجموعه های فعال در عرصه زنان، خانواده و جمعیت و معرفی تولیدات ، محصولات و خدمات هر مجموعه به بقیه مجموعه ها و طراحی عملیات براساس نظام مسائل استانی با مشاوره و راهنمایی اساتید از دیگر اهداف برگزاری این رویداد ملی است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان اردبیل با اشاره به وجود مسائل متعدد و متنوع در حوزه جوانان، بیان کرد: یکی از این مسائلی که وزارت ورزش و جوانان هم توجه ویژه ای به آن دارد موضوع ازدواج جوانان، فرزندآوری و جوانی جمعیت است.

پهناور با اشاره به وضعیت فرهنگ و معیشت جامعه، اضافه کرد: با اینکه موضوع معیشت مردم بسیار مهم بوده و وضعیت معیشت مردم به ویژه جوانان خوب نیست اما با اقدامات فرهنگی می توان بسیاری از مشکلات جامعه را حل کرد.

وی با تقدیر از سمن ها و سازمان های مردم نهاد، ادامه داد: سازمان های مردم نهاد همیشه و در همه حال با احساس مسئولیت در موضوعات مختلف فعالیت کرده و کمک حال دستگاه های اجرایی و دولت هستند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان اردبیل گفت: امیدواریم توجه به موضوع مهم ازدواج، فرزندآوری و جوانی جمعیت فقط مختص به روز برگزاری این رویداد نباشد بلکه توجه به این دغدغه مستمر داشته و تدوام یابد.

خانواده از ارکان اصلی جامعه است

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری اردبیل نیز در این آیین با اشاره به نقش زن و مادر در جامعه، گفت: خانواده مهمترین سرمایه اجتماعی و از ارکان اصلی جامعه است.

رضوان باقلاچی با بیان اینکه غربی ها به دنبال بی اهمیت جلوه دادن نقش بی بدیل زنان به ویژه مادران در جامعه هستند و با این نگاه به دنیا برنامه داده و برای کشورها نسخه می پیچند.

وی اظهار کرد: استکبار و غربی ها در تمامی تولیدات محصولات فرهنگی مانند فیلم سینمایی، انیمیشن و بازی های یارانه ای به دنبال کمرنگ کردن و حذف نقش اساسی زن و مادر در خانواده و جامعه هستند.

وی بیان کرد: ایران دارای تمدن با سابقه بوده و از گذشته های بسیار دور به زنان و مادران جامعه بسیار اهمیت داده و ارزش قائل بوده است.

وی با اشاره به نقش بی بدیل زنان و مادران در دوران صفوی، اضافه کرد: ایران اسلامی شیر زنان و مادران قهرمان زیادی در برهه های مختلف داشته به طوری که آنها زبانزد خاص و عام بودند.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری اردبیل با اشاره به نقش رفیع زنان و مادران در دین مبین اسلام، ادامه داد: باید تمدن بسیار با سابقه و درخشان ایران اسلامی به جهانیان شناسانده و معرفی شود.

باقلاچی گفت: برای رسیدن به اهداف مورد نظر باید برای سه موضوع بسیار مهم هویت زن، جایگاه خانواده و جمعیت برنامه ریزی مناسبی داشته و از ظرفیت سمن ها و سازمان های مردم نهاد نهایت استفاده را بکنیم تا علاوه اجرای قانون جوانی جمعیت، بنیان خانواده ها نیز تحکیم یابد.

دبیر اجرایی کشوری رویداد ملی جامعه پرداز هم گفت: رویداد ملی جامعه پرداز تاکنون در ۱۷ استان کشور برگزار شده و اردبیل هجدهمین استان است که این رویداد در آن برگزار می شود.

مصطفی قلی زاده افزود: روند برگزاری رویداد ملی جامعه پرداز ادامه خواهد داشت و این رویداد در تمامی استان های کشور برگزار خواهد شد.

دبیر اجرایی کشوری رویداد ملی جامعه پرداز هدف از برگزاری این رویداد را شکل گیری شبکه فعال حوزه خانواده و جمعیت در استان های مختلف کشور اعلام کرد.

قلی زاده اظهار کرد: در این رویداد ۲ موضوع معرفی و شناسایی تیم های شرکت کننده و تفاهم و تعریف و اجرای عملیات مشترک بین تیم های شرکت کننده برای ما بسیار مهم است.

دبیر اجرایی رویداد ملی جامعه پرداز استان اردبیل نیز گفت: برگزاری این رویداد از سال گذشته با همکاری وزارت ورزش و جوانان و بنیاد ملی خانواده در سطح کشور آغاز شده است.

سیدجواد میرجوادخانی افزود: هدف از برگزاری رویداد ملی جامعه پرداز شناسایی گروه ها و تشکل های مردمی فعال در حوزه های ازدواج، خانواده و جوانی جمعیت و سبک رندگی است.

وی با اشاره به فرایند و نحوه حضور تیم های شرکت کننده در این رویداد، اظهار کرد: از بین ۴۵۰ سازمان و تشکل مردم نهاد از سراسر استان اردبیل ۴۰ تشکل فعال و دارای محصول و خدمت در حوزه های ازدواج، فرزندآوری، جوانی جمعیت و سبک زندگی اسلامی شناسایی و در این رویداد شرکت کرده اند.

وی بیان کرد: فاز اول این رویداد تعامل بین گروه های شرکت کننده و همکاری با کارشناسان اعزامی از تهران و فاز دوم این رویداد نیز اجرای عملیات مشترک حول محور مسائل و مشکلات موجود استان در این حوزه است.

دبیر اجرایی رویداد ملی جامعه پرداز استان اردبیل اضافه کرد: فازهای بعدی این رویداد در ماه های آینده برگزار خواهد شد تا با استفاده از ظرفیت های نهادها و گروه های مردمی شاهد کاهش مشکلات در حوزه های مختلف از جمله ازدواج، فرزندآوری، جوانی جمعیت و سبک زندگی اسلامی، ایرانی باشیم.

استان اردبیل با ۱۲ شهرستان و جمعیتی افزون بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در شمال‌غربی ایران همجوار با استان‌های آذربایجان‌شرقی، زنجان، گیلان و در همسایگی کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.