گرگان- ایرنا- مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گلستان آخرین وضعیت تعطیلی یک مدرسه در گرگان را تشریح کرد و گفت: گودبرداری غیراصولی علت ناایمن شدن این مدرسه عنوان شده با این وجود بررسی‌های دقیق و کارشناسس در حال انجام است.

به گزارش ایرنا، طی روزهای گذشته فیلمی از دبیرستان متوسطه اول پسرانه «رحمت‌الله مومنان» و دخترانه «جنت» کوی قلعه حسن گرگان در فضای مجازی دست به دست شد که دانش‌آموزان و والدین، از نبود ایمنی در این مدرسه ابراز نگرانی کرده بودند.

وضعیت نامناسب بهداشتی و فرسودگی تجهیزات آموزشی و گلایه خانواده‌ها از تدریس یک معلم در دروس مختلف از دیگر مشکلاتی بود که بیان آن در این کلیپ و انتشار آن در فضای مجازی، پای مسوولان آموزش و پرورش و نوسازی مدارس را به این مدرسه باز کرد.

بررسی‌های خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد این مدرسه بیش از ۵۰ سال قدمت دارد و در سال‌های گذشته به دلیل وضعیت نامناسب تعطیل شده بود اما به دلیل مشکل کمبود شدید فضای آموزشی در گرگان، مجدد به چرخه آموزشی بازگشت.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گلستان در این باره به ایرنا گفت: دبیرستان مومنان و جنت یک مدرسه بسیار قدیمی است و براساس اسناد و مدارک موجود، این مدرسه حدودا در دهه ۶۰ ساخته شده اما تخریبی نیست.

وحید فراهی افزود: ساخت یک مجتمع مسکونی در مجاورت این مدرسه، گودبرداری در حد ۲ الی سه متر از سوی سازنده را به دنبال داشته که هنوز به طور کامل اقدام به گوبرداری نکرده اما به دلیل فاصله نزدیک مدرسه با ساختمان موردنظر، دیوارهای ساختمان ورودی مدرسه تَرَک برداشته که بررسی‌ها نشان می‌دهد این اتفاق متاثر از گودبرداری ساختمان مجاور بوده است.

وی تاکید کرد: روز گذشته به اتفاق مدیرکل آموزش و پرورش از مدرسه مومنان و جنت بازدید کردیم که در نتیجه بازدید انجام‌شده، این مدرسه از چرخه آموزشی خارج شد و دانش‌آموزان از روز شنبه در مدرسه جدید به ادامه تحصیل می‌پردازند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گلستان ادامه داد: مقرر شد کارشناسان سازه وضعیت مدرسه را به طور کامل بررسی کنند تا در صورت برخورداری از شرایط مقاوم‌سازی، اقدام به بهسازی شود اما در صورت نیاز به بازسازی مجدد، مدرسه به طور کامل تخریب و مجدد بازسازی گردد.

فراهی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر علت وضعیت نامناسب صندلی‌ها و سایر امکانات و تجهیزات مدرسه توصیح داد: از تابستان امسال تعویض درهای این مدرسه به طور کامل انجام شد و تجهیزات سیم‌کشی‌های برقی و کاشی و سرامیک در قالب طرح شهید عجمیان در اختیار مدرسه قرار گرفت تا اقدامات لازم در این خصوص انجام شود.

وی گفت: اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، تجهیزات آموزشی را به مدارس ارسال نمی‌کند بلکه سالانه و یا هر سه یا ۶ ماه یک بار، تجهیزات آموزشی را در اختیار اداره آموزش و پرورش شهرستان قرار می‌دهد تا براساس اولویت بین مدارس شهرستان توزیع شوند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گلستان با بیان اینکه نگهداری مدرسه هم مساله مهمی است که باید نسبت به آن اهتمام شود، تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های شده زمین ورودی قلعه‌حسن برای ساخت یک مدرسه بزرگ‌مقیاس ۱۴ کلاسه در سه طبقه با ظرفیت ۵۰۰ نفر دانش‌آموز در دست احداث است و در این مدرسه از تجهیزات آموزشی به روز استفاده می‌شود تا مشکلات دانش‌آموزان این منطقه به طور کامل حل شود.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان گرگان نیز در این باره اظهار کرد: ساخت‌وساز در زمین مجاور مدرسه مومنان و جنت موجب نگرانی والدین دانش‌آموزان این مدرسه شد که در همین راستا برای حفظ ایمنی دانش‌آموزان، این دبیرستان از چرخه آموزشی خارج شد و دانش‌آموزان به مدارس دیگر شهر گرگان هدایت خواهند شد.

حسن مدرس‌زاده با بیان اینکه در حال حاضر ادامه فعالیت پیمانکار پروژه ساختمانی مجاور مدرسه متوقف شده و آموزش و پرورش از این فرد شکایت کرده است، افزود: این مدرسه در ۲ نوبت دخترانه و پسرانه فعالیت می‌کرد و در حال بررسی و رایزنی برای انتقال ۲۳۰ دانش‌آموز دختر و پسر این مدرسه به مدرسه دیگر در گرگان هستیم.

وی در خصوص عدم رعایت بهداشت و نظافت در کلاس‌های درس و وضعیت نامناسب تجهیزات آموزشی این مدرسه گفت: ۱۵ روز قبل از ماه مهر به اتفاق مدیرکل آموزش و پرورش استان از مدرسه بازدید کردیم که مشکلاتی مانند شکستگی در کلاس‌ها، وضعیت نامناسب نیمکت‌ها و نبود دوربین مداربسته بررسی و مورد رسیدگی قرار گرفت، این مدرسه بیش از ۵۰ سال قدمت دارد و در سال‌های گذشته مدتی از چرخه آموزشی خارج شده بود ولی به دلیل کمبود فضای آموزشی مجدد به چرخه آموزش برگشت.

مدیر آموزش و پرورش گرگان با بیان اینکه رعایت بهداشت و نظافت کلاس‌های درس تاکید همیشگی ما به مدیران مدارس است، تصریح کرد: مدرسه جنت و مومنان از لحاظ بهداشتی، زیبایی و استحکام بنا شرایط مطلوب را ندارد البته مشکل کمبود نیروی خدمتگزار همچون کمبود فضای آموزشی گریبان‌گیر شهرستان گرگان است که امیدواریم این مشکل در استخدامی‌های جدید برطرف شود.

به گفته وی؛ در حال حاضر این مدرسه از چرخه آموزشی خارج شده و به زودی ساخت یک مدرسه جدید در محله قلعه‌حسن کلید می‌خورد.

به گزارش ایرنا، یکی از مشکلات اساسی گرگان در سال تحصیلی جدید، کمبود شدید فضای آموزشی است و این مساله تا حدی بغرنج شده که در جنوب گرگان از خیابان عدالت ۵۷ تا ناهارخوران هیچ مدرسه دولتی وجود ندارد، بنا به گفته مسوولان این مساله موجب شده برخی کلاس‌های درس در سال تحصیلی جدید با ۳۵ تا ۴۰ دانش‌آموز و شاید بیشتر دایر شوند.

در مهر ماه امسال، ۴۲۵ هزار دانش‌آموز گلستانی سال تحصیلی جدید را در ۲ هزار و ۸۵۰ مدرسه شهر و روستاهای این استان آغاز کردند.