زنجان - ایرنا - مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: سالانه بیش از ۵۰۰ پرونده حقوقی برای رفع تصرف از موقوفه ها و احیای آنها در این استان تشکیل و در محاکم قضایی پیگیری می‌شود.  

حجت الاسلام مختار کرمی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون در این راستا ۴۳۵ پرونده حقوقی در محاکم قضایی استان جریان دارد.

وی ادامه داد: ۲ سال گذشته شمار پرونده های حقوقی اوقاف برای احیای موقوفه ها و رفع تصرف از آنها در استان هزار و ۳۲۵ مورد بوده است.
کرمی گفت: در اداره کل اوقاف استان حدود هشت نفر نیروی حقوقی داریم که تقریبا به صورت دائم و مستمر، کارشان پیگیری احقاق حقوق موقوفه ها در محاکم قضایی است.

وی همچنین به فعالیت های اداره تحقیق و حسابرسی بقاع اشاره کرد و گفت: از وظایف عمده این اداره صدور حکم نظریه وقفیت بر اساس مستندات متقن و قابل دفاع است که پس از بررسی های متعدد اسنادی و میدانی این کار انجام می شود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: برخی موقوفات در طول زمان دستخوش تحولاتی شده اند، به طور مثال وقف نامه برخی از آنها مفقود شده یا در خصوص برخی موقوفات خیانت هایی صورت گرفته و آثارشان را ازبین برده اند و بخشی از تلاش های اوقاف بر احیای حقوق این موقوفه ها متمرکز است.

استان زنجان، هزار و ۶۹۶ مورد مسجد و مکان مذهبی و هزار و ۱۱۱ مورد موقوفات کشاورزی و املاک دیگر دارد که مجموعا بیش از ۳۳ هزار رقبه (مکان مستقل و مشخص وابسته به موقوفه) را شامل می‌شود.