مشهد - ایرنا - مدیر کل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مقدمات راه‌اندازی موزه ملی چاپ در تهران فراهم شده است و پیگیر تامین فضا یا مکان مناسب برای آن هستیم.

به گزارش ایرنا،علی اکبر ابراهیمی پنجشنبه شب در آیین پایانی بیست و چهارمین جشنواره استانی صنعت چاپ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی مشهد افزود: یکی از خروجی‌های جشنواره ملی صنعت چاپ در سه ‌سال گذشته، پیگیری برای برپایی موزه ملی این صنعت در کشور بوده است.

وی بیان کرد: صنعت چاپ در ایران قدمت دیرینه‌ و ظرفیت بسیار بالایی دارد اما کشورمان از داشتن موزه‌ای در این زمینه محروم و راه‌اندازی آن مغفول مانده است.

وی خاطر نشان کرد: طی سه سال گذشته شاهد تحولاتی در برپایی جشنواره ملی صنعت چاپ بودیم به نحوی که این رویداد از حالت تقدیر صرف از فعالان صنعت چاپ خارج شد و خروجی‌های موثرتری داشت.

مدیر کل دفتر صنعت چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در این راستا در آیین پایانی جشنواره ملی صنعت چاپ طی سه سال گذشته رونمایی‌ها و انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی انجام شد که یکی از آنها تفاهم نامه بین این وزارتخانه با دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای ایجاد انستیتو بود به طوری که این مرکز با انتخاب رئیس انستیتو در دانشگاه تهران راه‌اندازی شده است و بزودی شاهد برپایی کلاس‌ها و ارایه دروس در آن خواهیم بود.

ابراهیمی دستاورد دیگر جشنواره روز ملی صنعت چاپ در کشور را تاسیس خانه چاپ ذکر کرد و افزود: لوایح برای راه‌اندازی این خانه تنظیم و برای تصویب به مراجع مورد نظر ارسال شده است که با ایجاد این خانه شاهد جلب مشارکت و همکاری همه فعالان اقتصادی حوزه چاپ و نشر و تشکل‌های صنفی خواهیم بود.

وی بیان کرد: امسال بیست و چهارمین جشنواره استانی صنعت چاپ در مشهد با برپایی دوازدهمین نمایشگاه صنعت چاپ، بسته بندی و صنایع وابسته مقارن شده است.

وی با تاکید بر اتخاذ نگاهی فراتر از رویکرد کنونی به صنعت چاپ گفت: به طور قطع برپایی نمایشگاه صنعتی در یک شهر نشان از کشش بالای بازار آن به صنعت مزبور است.

ابراهیمی اضافه کرد: این نمایشگاه دستاورد بازاریان و کارگزاران صنعت چاپ و بسته بندی است و برپایی آن در چنین ابعاد و وسعتی نشان از پویایی این صنعت در خراسان رضوی دارد.

وی ادامه داد: امروز ۵۰ درصد صادرات صنعت چاپ کشور از پنج مرز بازرگانی به عنوان دروازه گمرکی خراسان رضوی به سایر کشورها انجام می شود، همچنین این استان قطب دوم صنعت چاپ در کشور و جزو اولین مناطقی بوده که شهرک صنعتی چاپ را راه‌اندازی کرده است.

فرزین سلطانی، سرپرست نمایشگاه بین المللی مشهد نیز در این آیین گفت: دوازدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت چاپ، بسته بندی و صنایع وابسته با حضور صاحبان ۶۰ شرکت یا برند( نام تجاری) فعال از چهارم تا هفتم مهرماه دایر است.