مطالبه فعالان حوزه چاپ تغییر ساختاری در تصدی این صنعت است

مشهد-ایرنا- نائب رییس اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی گفت: اهالی صنعت چاپ از دولت چهاردهم تغییر ساختاری و انتقال تصدی این صنعت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وزارت صنعت، معدن و تجارت را خواستار هستند.

به گزارش ایرنا، عباس سرابیان پنجشنبه شب در مراسم پایانی بیست و چهارمین جشنواره روز ملی صنعت چاپ خراسان رضوی افزود: با توجه به سابقه فرهنگی صنعت چاپ و انحصار فعالیت های چاپی در دهه های گذشته در قالب محصولات نشر، این صنعت از نظر ساختاری زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی اظهار کرد: با توجه به تحولات شکل گرفته، ضرورت بازنگری ساختاری و انتقال تصدی این صنعت به وزارت صنعت، معدن و تجارت یک ضرورت انکارناپذیر است، لذا نظارت بر محتوای چاپ می تواند همچنان برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.

نائب رییس اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی گفت: بخش محوری صنعت چاپ در چرخه تولید و ارزش محصولات بدون شک شاخص بزرگی در تولید ناخالص داخلی کشور به شمار می رود و با توجه به سرمایه گذاری پیش بینی شده و مسیر صادرات، یکی از مهمترین ارکان اقتصادی غیرنفتی کشور است.

وی وجه دیگر صنعت چاپ و بسته بندی را در ورود محصولات جدید به بازارهای داخلی و صادراتی دانست و افزود: صنعت چاپ با بهره مندی از طرح و نقش هنری، بسترساز مناسبی برای ایجاد بازارهای جدید است، فرهنگ و فرهنگ سازی در صنعت چاپ به عنوان بخش سخت افزاری و سرمایه محصولات فرهنگی به حساب می آید و همواره به عنوان یکی از محورهای ترویج فرهنگ در جوامع مطرح و کاربردی بوده است.

سرابیان ادامه داد: همچنین این صنعت از سال های گذشته تاکنون چرخه اطلاعات و دانش را از مسیر کتاب و مجلات برعهده داشته است لذا همزمانی روز ملی صنعت چاپ با برگزاری نمایشگاه صنعت چاپ و بسته بندی در مشهد را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم این همزمانی فرصت بیشتری را برای فعالان صنعت چاپ فراهم کند تا برای پیشرفت این صنعت بیشتر به گفتگو و تبادل نظر بپردازند.

وی اظهار کرد: در دنیای امروز صنعت چاپ علاوه بر حوزه فرهنگی، تاثیر شگرف و بزرگی در تولید محصولات دارای بسته بندی و اطلاع رسانی و تبلیغات محصولات داشته است، بنابراین تعامل هنر و صنعت همواره دارای اهمیت بالایی بوده و صنعت چاپ با استفاده از فناوری های نوین و بهره گیری از دنیای طراحی و گرافیک و تصویر دیجیتال به فروش محصولات کمک شایانی کرده است.

نائب رییس اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی گفت: تحولات صنعتی در شعاع گسترش مبادلات اقتصادی، صنعت چاپ را به یکی از صنایع استراتژیک کشور تبدیل کرده است تا آنجا که از صنعت چاپ به عنوان صنعت پیشران کشور نام برده می شود.

وی بیان کرد: امروزه نه تنها صنعت چاپ، یک صنعت مهم در اقتصاد کشور به شمار می رود بلکه پشتوانه رشد در دیگر بخش های اقتصادی کشور است، همه حوزه های اقتصادی از بخش اطلاع رسانی گرفته تا بسته بندی و تبلیغات برای صادرات به نوعی به صنعت چاپ نیازمند هستند.

سرابیان افزود: هرچند صنعت چاپ به عنوان یک بخش فرهنگی شناخته می شود و حوزه چاپ کتاب و مطبوعات از مهمترین کاربردهای آن بوده اما تحولات جهانی چاپ را از یک ابزار فرهنگی به یک صنعت راهبردی تبدیل کرده است.

مطالبه فعالان حوزه چاپ تغییر ساختاری در تصدی این صنعت است

صادرات 10 هزار میلیارد ریالی صنعت چاپ خراسان رضوی

نائب رییس اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی گفت: ماشین آلات صنعت چاپ کشور بسیار فرسوده است اما فعالان این صنعت موفق شده اند با تمامی امکانات در اختیار در زمینه صادرات محصولات چاپی تلاش گسترده ای داشته باشند، به طوری که خراسان رضوی به عنوان قطب چاپ کشور توانسته در سال گذشته، 10 میلیارد ریالی صادرات محصولات چاپی به کشورهای همسایه بویژه عراق و افغانستان داشته باشد.

سرابیان افزود: با توجه به تلاش کشورهای همسایه ایران بویژه ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس در حوزه صنعت چاپ، بیم آن می رود که بازار اطراف از دست فعالان صنعت چاپ کشورمان گرفته شود، لذا انتظار می‌رود همزمان با حمایت دولت از صنایع داخلی، زمینه واردات مواد اولیه باکیفیت برای حوزه صنعت چاپ و بسته بندی فراهم شود.

وی حذف موانع و بوروکراسی اداری و مقررات زدایی را در حوزه صنایع خواستار شد و گفت: تحولات فناوری موجب شده است که چاپ کتاب به عنوان یکی از بخش های فعال صنعت مورد توجه کشورها قرار گیرد، انتظار می رود زمینه های گسترش چاپ دیجیتال در کشور و استفاده از فناوریهای نوین در صنعت چاپ مورد توجه دولت قرار گیرد تا امکان رقابت فعالان صنعت چاپ در کشورمان با کشورهای همسایه فراهم شود.

علی مغانی، عضو دیگر اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: یکی از توفیقات این استان راه‌اندازی شهرک صنعتی چاپ و نشر با مصوبه هیات دولت در مشهد بود که تاکنون ۱۲۸ واحد صنعتی چاپ در آن مستقر شده است.

نماینده مردم مشهد و کلات و رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: صنعت چاپ یکی از بنیان‌های اصلی در توسعه صادرات غیرنفتی است و می‌توان با بهره گیری از این صنعت و اشتراکاتی که با کشورهای دیگر وجود دارد، سفارش پذیری محصولات ایرانی را افزایش داد.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر افزود: تلاش ما در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تغییر رویکرد نظارتی به سمت رویکرد حمایتی از فعالان اقتصادی است تا مشکلات آنان در حوزه بیمه، بانک و سایر بخشها مرتفع شود، در همین راستا هفته‌ای چندین وزیر در کمیسیون خواسته می‌شوند تا با آنان در جهت رفع این مشکلات گفت وگو شود.

وی اظهار کرد: فعالان صنعت چاپ و بسته‌بندی مطالباتی داشته‌اند که بنا داریم با فراخواندن وزیر صنعت معدن و تجارت و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کمیسیون اصل ۹۰ پیگیری لازم برای پاسخ به این مطالبات را انجام دهیم.

مطالبه فعالان حوزه چاپ تغییر ساختاری در تصدی این صنعت است

چاپ معرف کالای ایرانی است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: صنعت چاپ اگر چه در پیداش ابتدایی خود مختص حوزه چاپ کتاب و مطبوعه بوده است، اما اندک اندک با توجه به علاقه مردم و نیاز به گسترش نشر کتاب در سطح جهان، صنعت چاپ توسعه یافته است.

محمد حسین زاده افزود: امروز نشر قرآن در کشورمان خود یک فرآیند در عین حال صنعتی و ارزشمند است و جمعیت مسلمانان در سطح جهان در حال گسترش و علاقه مندان به قرآن روز افزون است و اغراق نیست اگر بگوییم چه زبان فارسی و چه معارف دینی مرهون صنعت چاپ برای گسترش خود در دنیا است.

وی بیان کرد: اگر صنعت چاپ در ابتدا صنعتی کاملا فرهنگی بوده، امروز با همه صنایع گره خورده است، فعالان صنایع دیگر به صنعت چاپ برای عرضه محصول نهایی خود به بازار در قالب یک بسته بندی شکیل و زیبا نیازمند هستند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: صنعت چاپ در تجاری ترین حالت خود، فرهنگی است زیرا معرف محصول ایرانی بوده و اگر بهترین و کیفی ترین تولید ایرانی فاقد بسته بندی جذاب و هنرمندانه باشد، در حوزه بازار شکست می‌خورد.

وی افزود: صنعت چاپ در مرحله تعالی خود در عرضه کالا، معرف کالای ایرانی و تلاش ایرانی ها برای به ثمر رسیدن این محصول است، صنعت چاپ ثمره تلاش همه فعالان صنعتی را در قالب یک هنر ایرانی به نمایش می گذارد.

حسین زاده اظهار کرد: از سوی دیگر صنعت چاپ با هنر نویسندگی، عکاسی، نقاشی، طراحی و خبرنگاری نیز گره خورده است، این به هم پیوستگی و زنجیر سلسله وار در حوزه چاپ و بسته بندی، باری سنگینی را بر دوش فعالان صنعت چاپ و بسته بندی گذاشته است.

به گزارش ایرنا، در پایان این مراسم از فعالان برتر حوزه صنعت چاپ و همچنین اعضای اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی تقدیر شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha