قشم - ایرنا - رییس شورای اسلامی بخش حَرّا جزیره قشم گفت: هفت طرح به مناسبت هفته گردشگری با اعتباری افزون‌ بر ۲۱۰ میلیارد ریال در روستای سهیلی در غرب بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس آماده افتتاح است.

عبدالمجید صلغی سهیلی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: این طرح‌ها شامل مدرسه پرنده نگری، افتتاح واحد گردشگری و سفره سبز روستای نمونه گردشگری سهیلی است که به مناسبت هفته گردشگری عصر امروز با مشارکت اعضای شورای این روستا، مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم و مدیریت ژئوپارک جهانی قشم افتتاح می شوند.

وی ادامه داد: هدف از افتتاح این طرح های گردشگری به ویژه مدرسه پرنده نگری در این روستا آموزش جامعه محلی و ارتقا آگاهی آنان نسبت به زیست بوم ژئوسایت جنگل حرا است.

رییس شورای اسلامی بخش حَرّا جزیره قشم همچنین از برگزاری هفتمین دوره مسابقات هوری رانی (قایق های چوبی) در این روستای نمونه گردشگری با هدف معرفی جاذبه های گردشگری و آیین های سنتی جزیره قشم و پاسداشت میراث فرهنگی ژئوسایت جنگل حرا خبر داد.

صلغی سهیلی توضیح داد: تقدیر از چهار تاسیسات گردشگری که در طرح سفره سبز سهیلی مشارکت داشتند، برگزاری آیین موسیقیایی جزیره قشم با حضور نوازندگان محلی، تقدیر از گروه صنایع دستی برقع «کرکس کوچک، حمایت از زنان توانمند» و برگزاری ایستگاه نقاشی کودکان و اوریگامی «هنر کاغذ و تا» با نخل خرما از دیگر برنامه های روز جهانی گردشگری در روستای سهیلی این جزیره است.

روستای سهیلی دارای یک اسکله چند منظوره با تعداد ۹۰ فروند شناور کوچک صیادی با ۲۷۰ نفر شاغل، ۱۳۰ فروند شناور قایق، آلاچیق در ۲ مدل دارای سوئیت و بدون سوئیت و یک فروند لنج گردشگری ویژه گردشگران با ۳۶۰ نفر شاغل است.

تعداد ۲۹ غرفه و فروشگاه صنایع دستی فعال در اسکله جنگل حرا با تعداد ۵۸ نفر فعالیت خدماتی است، این روستا دارای ۱۸ واحد بوم گردی و اقامتگاه و رستوران محلی است که سال گذشته میزبان تقریبی ۴۰۰ هزار گردشگر بوده است.

با توجه به ایجاد اشتغال در این روستا حرکت جمعیتی معکوس بوده و از حالت مهاجرت از روستا تبدیل به روستای مهاجر پذیر شده است.

این روستای با دارا بودن نزدیک به ۲ هزار و ۳۰۰ نفر جمعیت (۵۵۰ خانوار) که هم اکنون تعداد ۹۴۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال بکار دارند همگام با توسعه گردشگری توانسته سهم بسزایی در توسعه ابعاد مختلف گردشگری پایدار در جزیره قشم را پایه‌ گذاری کند.

حفظ و حراست از میراث ناملموس برگزاری کلاس‌های آموزشی بوم گردی، نگهداری ترویج و توسعه جنگل های حرا (مانگرو) و نظایر آن تنها بخشی از فعالیت‌های این روستا در جهت توسعه پایدار گردشگری مسوولانه در سال‌های اخیر در جزیره قشم نگین خلیج فارس است.

شناخت جاذبه های طبیعی مانند کوه سموران (بام سهیلی)، جنگل های حرا (مانگرو)، موقعیت توپوگرافی روستا از عواملی هستند که در ایجاد مشاغل جدید نظیر اقامتگاه‌ های بوم‌ گردی پخت و سرو غذاهای بومی (میراث ناملموس)، گسترش و تولید صنایع‌ دستی نظیر گلابتون دوزی، کیف، روبان دوزی، صنایع دستی دریایی و نظایر آن نقش داشته است و باعث پیشرفت اقتصاد سالم در بین مردم این روستا شده است.

پرنده نگری (Bird watching) از شاخه‌های طبعیت‌گردی و بوم‌گردی است و با پرنده‌شناسی متفاوت است.

یک پرنده‌نگر بدون هیچ‌گونه تصرف و دخالت در زندگی طبیعی پرندگان تنها به تماشای آنها در طبیعت می‌پردازد، اما یک پرنده‌شناس بر مبنای تحقیق علمی از نزدیک به بررسی ژنتیک، عادات و رفتار گونه‌ های مختلف پرندگان می‌پردازد.

پرنده‌نگری لذت مشاهده پرندگان، بدون تماس و لمس پرنده‌ها در زیست‌گاه‌های طبیعی آنها است؛ در این شیوه، مخاطبان به رصد پرندگان پرداخته و از تماشای آنها لذت می‌برند.

امروزه پرنده‌نگری پرطرفدارترین شاخه گردشگری مبتنی بر طبیعت در جهان است که علاوه بر جذب گردشگر و جلب توجه اقشار مختلف جامعه در حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی پرندگان نقش مهمی ایفا می‌کند.

طبیعت‌گردی اصول و قواعدی بر مدار احترام به منابع‌طبیعی، حیات‌وحش و محیط‌زیست دارد و آداب پرنده‌نگری علاوه بر همه اینها تاکید دارد گردشگری که وارد طبیعت می‌شود نباید به لانه پرندگان نزدیک شود، نباید به تخم پرنده دست بزند، نباید در تغذیه آنها دخالت کند، نباید از ایجاد صدا برای جذب پرنده استفاده کند و یا آرامش آنها را به هم بزند.

در حال حاضر پرنده‌نگری حتی به عنوان یک صنعت در بیشتر کشورهای جهان رونق پیدا کرده و افراد برای گذران اوقات فراغت به تماشای پرندگان می‌پردازند و اگر حرفه‌ای‌تر باشند از آنها عکاسی هم می‌کنند، بر همین اساس در بسیاری از کلان‌شهرها اماکن مدیریت‌شده برای تفرج و تماشای پرندگان و بهره‌گیری از ظرفیت بالقوه آنها در تحقیقات، آموزش و گذران اوقات فراغت، احداث می‌کنند.

قرار گرفتن در محل تلاقی سه منطقه زیست جغرافیایی مهم جانوری و بهره وری از زیستگاه های متنوع همچون جنگل های حَرّا در شمال، سواحل صخره ای و ماسه ای در جنوب، دشت های پهن، بیشه ها و برکه های نیمه شرقی و مناطق کوهستانی نیمه غربی باعث شده این جزیره از تنوع زیستی بالایی برخوردار باشد. در منطقه خلیج فارس افزون بر ۳۰۰ پرنده شناسایی و ثبت شده است.

در فصل‌های مختلف سال می‌توان بیش از ۱۲۰ گونه از این پرندگان را پیرامون جزیره قشم و به ویژه در لا به لای درختان همیشه سبز حَرّا و جزایر کوچک و بزرگ این جنگل‌ دریایی عظیم مشاهده کرد. برخی از این گونه‌ها، در فصل‌های پاییز و بهار، در مسیر مهاجرت خود از آفریقای جنوبی و شرقی به سوی اوراسیا و سیبری، قشم را به عنوان توقفگاهی برای تجدید قوا بر می گزینند و بعضی گونه‌های نیز برای زمستان‌گذرانی به این جزیره مهاجرت می‌کنند.

جزیره زیبای قشم با سواحل آرام و پوشیده از شن های طلایی و نقره ای و غروب منحصر به فرد به عنوان نگین خلیج فارس شناخته می شود.

این جزیره زیبا با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع استان هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.