زنجان - ایرنا - آتش‌نشانان قشر زحمتکشی هستند که نوع خدمتشان با ایثار، گذشت و فداکاری گره خورده است و تلاش آنها برای نجات جان انسان‌ها در هنگام بروز حوادث و سوانح هیچگاه از یادها فراموش نمی‌شود.

به گزارش ایرنا، اولین ماه فصل هزار رنگ پاییز که از راه می رسد، با خود روزهای خاصی را به همراه دارد که یکی از آنها روز آتشنشانی و ایمنی است که واژه های نام آشنایی برای عموم مردم محسوب می شود.

این روز یادآور شجاعت، جسارت و اقتدار آتش‌نشانانی است که همواره در رخدادهای خاص نظیر آتش سوزی ها به صحنه های نبرد می روند و با تمام وجود به همیاری همنوعان خود می شتابند و گاهی نیز جان خود را در این راه از دست می دهند.

روز هفتم مهرماه در تقویم کشور برای قدردانی از رشادت‌های آتش‌نشانان به عنوان روز ملی آتش‌نشانی و ایمنی نامگذاری شده است.

بنا بر تاریخچه این رویداد، هفتم مهر سال ۱۳۵۹ پالایشگاه آبادان در جنگ ایران و عراق از سوی دشمن مورد حمله هوایی قرار گرفت، پس از این اتفاق آتش‌نشانان وارد عمل شدند و در حین آتش نشانی بار دیگر این پالایشگاه بمباران شد و تعداد زیادی از آتش‌نشانان شهید شدند.

۲۰ سال بعد از این حادثه، طرح تعیین روز آتش‌نشانی و ایمنی در سال ۱۳۷۹ توسط ستاد هماهنگی امور ایمنی و آتش‌نشانی کشور پیشنهاد و توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تأیید شد.

سازمان‌های آتش‌نشانی با هدف نجات جان و اموال انسان‌ها تشکیل شده‌اند، بنابراین یک آتش‌نشان قادر است، در بحرانی‌ترین شرایط محیطی و زیان آورترین و سخت‌ترین شرایط کاری به یاری حادثه دیدگان بشتابد.

آتش‌نشانان در محیط‌های پر مخاطره‌آمیز و از جمله انفجارها و آتش سوزیهای گسترده به امدادرسانی و عملیات می‌پردازند و آتش‌نشانی جزء یکی از مشاغل سخت به شمار می‌رود.

آتش‌نشانی شغل مقدس و ارزشمندی است

مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان با بیان اینکه روز هفتم مهرماه در تقویم کشور برای قدردانی از رشادت‌های آتش‌نشانان قهرمان به عنوان روز ملی آتش نشانی و ایمنی نامگذاری شده است، گفت: این روز بهترین فرصت برای قدردانی و تجلیل از آتش نشانان و پیشکسوتان عرصه ایمنی است همچنین فرصتی برای آگاهی‌بخشی به جامعه و بیان اهمیت رعایت اصول ایمنی و پیشگیری از حوادث محسوب می شود.

عباسی بابایی افزود: گرامیداشت یاد و خاطره شهدای آتش‌نشان که جان عزیز خود را در راه نجات شهروندان تقدیم کردند یک وظیفه همگانی است چون هدف آنها نجات جان انسان‌ها در هنگام بروز حوادث و سوانح است.

آتش‌نشانی شغل مقدسی است، این قهرمانان به رغم کمبودها و مشکلات معیشتی همواره در سخت‌ترین شرایط جانانه به دل آتش می زنند و از هیچ فداکاری برای نجات جان هموطنان خود دریغ ندارند. این مسوول با تاکید بر اینکه آتش‌نشانی شغل مقدسی است، ادامه داد: این قهرمانان به رغم کمبودها و مشکلات معیشتی همواره در سخت‌ترین شرایط جانانه به دل آتش می زنند و از هیچ فداکاری برای نجات جان انسانها دریغ نمی کنند.

وی اظهار داشت: تلاش ها و جانفشانی های این عزیزان در اجرای مأموریت های مختلف در سطح استان گویای این حقیقت آشکار است.

مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان با بیان اینکه آتش‌نشانان در پیشگاه خداوند و ملت جایگاهی ویژه ای دارند، گفت: آتش‌نشانان را در حقیقت می‌توان مجاهدانی نامید که هر لحظه منتظرند در صورت رخ دادن اتفاقی به کمک مردم بشتابند و با ایثار و شجاعت خود مردم حادثه دیده را از دل بحران‌ها و حوادث نجات دهند.

مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان با اشاره به مشکلات پیش روی این قشر، ادامه داد: مشکلات آتش نشانی بیشتر در شهرهای کوچک استان قابل مشاهده است.

این مسوول ادامه داد: به رغم حمایت وزارت کشور و شهرداری ها به دلیل تزریق نشدن منابع مالی در طول ۱۰ سال گذشته اغلب خودروها و امکانات قبلی آتش نشانی فرسوده و از رده خارج شده است.

وی اضافه کرد: چون خرید و پشتیبانی جدیدی از امکانات این مجموعه ها صورت نگرفته، مشکلات عدیده ای برای کمک رسانی آتش نشانی ها ایجاد شده است.

بایایی افزود: در کنار مستهلک شدن امکانات، کمبود شدید نیروی انسانی آموزش دیده در شهرهای کوچک مزید بر علت شده و مشکلات را دوچندان کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان خاطر نشان کرد: باید توجه جدی به نوسازی ناوگان آتش نشانی در سطح استان صورت بگیرد و جذب، آموزش و به کارگیری نیرو و توجه کافی به معیشت کارکنان خدوم و زحمتکش آتش نشانی مد نظر باشد.

مشکل اساسی آتش نشانی زنجان، کمبود شدید نیرو است

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان گفت: به رغم مشکلات گوناگون هم اکنون آتشنشانی زنجان به لحاظ لجستیکی در وضعیت خوبی به سر می برد به طوری که ماشین آلات به روز رسانی شده و تجهیزات موجود هم اورجینال و درجه یک است.

مجید امیر فضلی با تاکید بر اینکه مشکل اساسی سازمان، کمبود شدید نیروی آتش نشان است، اضافه کرد: شهر زنجان باید ۲۸۱ نیروی آتش نشانی داشته باشد که تاکنون یک سوم آنها تامین شده و نبود این تعداد نیرو، یک ضرر برای ایمنی شهر است.

این مسوول یادآور شد: سازمان آتش نشانی زنجان به تنهایی امکان و اختیار جذب نیروی انسانی لازم را ندارد چون مقررات سختی در این زمینه حاکم است و در صورت ارائه درخواست هم فرایند طولانی باید سپری شود. هرچند هشت ایستگاه آتش نشانی در شهر زنجان فعالیت می کند، اما در خصوص نیروی انسانی به شدت با کمبود مواجه هستیم.

وی اظهار داشت: هرچند هشت ایستگاه آتش نشانی در شهر زنجان فعالیت می کند، اما در خصوص نیروی انسانی به شدت با کمبود مواجه هستیم و امکان شیفت بندی نیروها را در ۲۴ ساعت را نداریم.

امیر فضلی با بیان اینکه در زمان حاضر ایستگاه های آتش نشانی شهر به صورت تک شیفت فعالیت می کند و مدیریت در این حوزه با دشواری هایی همراه است، افزود: شهر زنجان برابر با جمعیت و چارت سازمانی به نیروی انسانی بیشتری نیاز دارد اما اکنون در بخش عملیات حدود ۱۰۰ نفر فعالیت می کنند.

به گفته وی، باید روزانه ۱۰۰ آتش نشان در کشیک کاری فعالیت داشته باشند که اکنون ۳۵ نفر در هر کشیک فعال هستند که این تعداد بسیار نامطلوب است.

وی با بیان اینکه برای رفع این چالش، نمایندگان مجلس شورای اسلامی می توانند با تصویب قانون ویژه ای برای رفع کمبود نیروی انسانی آتش نشان کمک کنند، اظهار داشت: به این موضوع در حال حاضر کمتر توجه می شود.

این مسوول با بیان اینکه موضوع دیگر است که آتش نشانی زنجان نمی تواند از شهرداری نیروی مورد نیاز خود را تامین کند، گفت: این موضوع، قاعده خاص خود را دارد و معمولا نیروهای آتش نشان از طریق آزمون و طی مراحل استخدامی و آموزش های لازم جذب می شوند.

امیر فضلی یکی دیگر از مشکلات آتش نشانان را نامطلوب بودن حقوق عنوان کرد و گفت: هرگونه تغییر در حقوق و مزایای آتش نشانان باید مبنای قانونی داشته باشد و شهرداری نمی تواند بدون مصوبه قانونی حتی یک ریال افزایش حقوق داشته باشد چون تصرف در اموال عمومی است و جرم محسوب می شود.

وی، با تاکید بر اینکه آتشنشانان قشر شریف و زحمتکشی هستند، افزود: حقوق پرداختی به آتش نشانان به غیر از استان تهران که قانون خاص خود را دارد در سایر استانها یکسان است.

این مسوول با تاکید بر اینکه فعالیت در شغل آتش نشانی در گرو عشق و علاقه است، ادامه داد:ما تا حد امکان تلاش کرده ایم رفاهیات لازم را برای نیروهای خود فراهم کنیم.

امیر فضلی یادآور شد: هم اکنون سازمان آتش نشانی زنجان ۱۲۷ نیروی انسانی دارد که از این تعداد ۱۰۰ نفر آتش نشان و مابقی از نیروهای ستادی هستند.

آتش نشانان در معرض عوامل زیان آور مختلفی قرار دارند

معاون عملیات سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان نیز که ۱۲ سال سابقه کاری دارد، در ارتباط با مشکلات این حرفه دشوار، گفت: آتش نشانان ۲۴ ساعته در معرض بسیاری از استرس های روحی و روانی و صدمات فیزیکی و شیمیایی قرار می گیرند.

محسن پناهی افزود: آتش نشانان در هر مأموریت می توانند در معرض عوامل زیان آور مختلفی قرار بگیرند که سلامتی آنها را تهدید می کند مثل صدای انفجار، حریق و حادثه، استرس رانندگی، ترافیک، حوادث و استرس جوابگویی به بی سیم از جمله آنهاست.

وی، دود و گازهای سمی و حرارت در محل آتش سوزی و تماس یا جذب مواد شیمیایی از طریق پوست، صدمات فیزیکی در حین انجام وظیفه، پرتوهای یونساز و رویت صحنه های دلخراش و تالم آور، ترس و دلهره انجام بهینه عملیات، حفظ جان خود، افراد همکار و عوارض ناشی از وقوع انفجار در صحنه حادثه از دیگر عوامل زیانبار این حرفه است.

این آتش نشان زنجانی ادامه داد:آتش‌نشان بودن نیاز به آمادگی جسمانی بالایی دارد و ورزش نیاز اصلی آتش‌نشانان است، آتش‌نشان‌ها همواره در معرض خطرات گوناگونی قرار دارند و در حقیقت آتش‌نشان وارد مکانی می‌شود که همه از آنجا می‌گریزند.

استرس این شغل بسیار بالاست، اما زمانی که موفق به نجات جان یک انسان می‌شویم لذت و شیرینی کار را با تمام وجود حس می‌کنیم.وی اظهار داشت: استرس این شغل بسیار بالاست اما زمانی که موفق به نجات جان یک انسان می‌شویم لذت و شیرینی کار را با تمام وجود حس می‌کنیم، البته زمانی هم که با مورد فوتی و خسارات سنگین مواجه می‌شویم خواه ناخواه در روحیه‌ آتش نشانان تأثیر می‌گذارد.

معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان همچنین به برنامه های این روز نیز اشاره کرد و گفت: مراسم گلباران مزار شهدای گمنام و رژه خودرویی ماشین های امدادی در سطح شهر، بازدید و عیادت از آتش نشان مصدوم در عملیات و عرض تبریک به کلیه آتش نشانان در ایستگاه ها از جمله این برنامه هاست.