تهران- ایرنا- سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه جمعه شب حمله رژیم صهیونیستی لبنان را محکوم کرد و گفت که خاورمیانه در آستانه یک جنگ تمام عیار قرار دارد.

به گزارش ایرنا، سرگئی لاوروف شامگاه جمعه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد افزود: مسیر جنگی که تل‌آویو انتخاب کرده است، امنیت منطقه مرزی لبنان و اسرائیل را تضمین نخواهد کرد.

وی یادآور شد: تجربه لشکرکشی اسرائیل در سال ۲۰۰۶ گویای این امر است، زمانی که حتی کل زرادخانه پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی و تسلیحات نیز به اسرائیل در رسیدن به اهدافش کمک نکرد. برخی سعی‌ می‌کنند به جنگ بزرگ دامن بزنند.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: قبل از اینکه اوضاع کاملاً از کنترل خارج شود، باید فوراً مارپیچ خشونت را متوقف کرد، چیزی که برخی افراد واقعاً می خواهند و سعی می کنند "جنگ بزرگ" در منطقه را دامن بزنند.

وی افزود: ما خواستار توقف فوری خصومت ها هستیم که از خونریزی بیشتر جلوگیری می کند و شرایط را برای حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک مسأله ایجاد می کند.

لاوروف اجرای کامل و جامع قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل که تعهدات اسرائیل را برای توقف همه عملیات‌های نظامی تهاجمی و خروج نیروهای مسلح خود از جنوب لبنان، پایان اشغال اراضی این کشور مشخص کرده است، خواستار شد. امنیت هیچ کشوری نباید با تجاوز به امنیت دیگران تأمین شود.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: ما به نوبه خود تلاش های دیپلماتیک فعالی را برای تنش زدایی از وضعیت و جلوگیری از فاجعه‌بارترین سناریو انجام می دهیم. وی افزود: برای این منظور آماده هماهنگی با شرکای بین المللی و منطقه ای هستیم، تأکید کرد: امنیت هیچ کشوری نباید با تجاوز به امنیت دیگران تأمین شود. پ

سنگ بنای بحران‌های منطقه

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه از مسأله حل نشده فلسطین به عنوان سنگ بنای بحران‌های منطقه یاد کرد و گفت: بی‌ثباتی در منطقه از منطقه رویارویی اعراب و اسرائیل فراتر رفته و اوضاع را نه تنها در این مناطق، بلکه در دریای مدیترانه، خلیج فارس و شمال آفریقا نیز بی‌ثبات کرده است.

وی ادامه داد: مرکز رویارویی کنونی نوار غزه است، جایی که دور اخیر درگیری‌ها که در اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شد، خونین‌ترین روند در یک سلسله طولانی جنگ‌های اعراب و اسرائیل بوده است. تعداد کشته ها از ۴۱ هزار نفر گذشت، تعداد زخمی ها و مفقودان به ۱۰۰ هزار نفر می رسد. بیشتر قربانیان، غیرنظامیان منطقه محصور هستند که در میان آنها زنان، کودکان و افراد مسن نیز وجود دارند. در شرایط خصومت ها و محاصره اسرائیل در محاصره، وضعیت به سرعت در حال بدتر شدن است.

غزه، بزرگترین زندان روباز 

لاوروف گفت: غزه به بزرگترین زندان روباز تبدیل شده است که فرار مردم از آن غیرممکن است؛ به گفته رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، عملیات نظامی اسرائیل مفهوم درگیری را کاملاً به سمت سلب کرامت انسانی غیرنظامیان تغییر داد.

وی با تأکید بر اینکه مجازات دسته‌جمعی فلسطینیان غیرقابل قبول است، گفت: با وجود اینکه شورای امنیت و مجمع عمومی چندین قطعنامه مبنی بر آتش بس و دسترسی پایدار بشردوستانه به غزه تصویب کرده اند، عملیات ارتش اسرائیل همچنان ادامه دارد.

وزیر امور خارجه روسیه یادآور شد: ۱۸ سپتامبر امسال مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه ای را در حمایت از نظر مشورتی دیوان بین المللی دادگستری تصویب کرد که به صراحت ماهیت غیرقانونی اشغال سرزمین های فلسطینی توسط اسرائیل و لزوم پایان دادن به آن را بیان می کند.

وی افزود: اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورا از این ابتکار با هدف دستیابی به راه حلی عادلانه و پایدار برای مناقشه فلسطین و اسرائیل و تحقق حق فلسطینیان برای ایجاد کشور مستقل خود در مرزهای ۱۹۶۷ با پایتخت آن در قدس شرقی حمایت کردند. تصمیمات سازمان ملل متحد در این مورد صریح است. وظیفه مشترک ما اطمینان از اجرای آنهاست.

بحران غزه و تشدید رویارویی لبنان و اسرائیل

وزیر امور خارجه روسیه گفت: مناقشه حل نشده فلسطین و اسرائیل، اثر بی ثبات کننده ای بر کل منطقه دارد؛ ‌ بحران غزه که از نظر شدت و پیامدهای مخرب بی‌سابقه است، به عاملی برای تشدید رویارویی لبنان و اسرائیل تبدیل شده و خاورمیانه بار دیگر در آستانه یک جنگ بزرگ است که به نظر می‌رسد برخی به دنبال آن هستند.

شورای امنیت تنها برای تبادل نظر نیست

وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: شورای امنیت تنها بستری برای تبادل نظر در مورد مسائل جهانی نیست. این شورا، نهاد اصلی برای حفظ صلح و امنیت بین المللی است و طیف وسیعی از ابزارهای آزمایش شده را در اختیار دارد تا به او در رسیدن به تصمیماتش کمک کند.

وی ادامه داد: اعضای شورا باید منافع مردم را بالاتر از محاسبات سیاسی منفعت طلبانه شخصیت های فردی قرار دهند و خواستار آتش بس فوری، ‌ آزادی بازداشت‌شدگان، دسترسی کامل و بدون مانع به کمک های بشردوستانه باشند.

لاوروف گفت: باید تدابیر سختگیرانه ای علیه ناقضان قطعنامه های شورای امنیت اتخاذ شود که بدون آن تصمیمات شورا همچنان «روی کاغذ» باقی خواهد ماند.

انتخاب با آمریکا است

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه خطاب به مقامات آمریکایی گفت: انتخاب با شماست؛ یا همچنان به جلوگیری از کار شورای امنیت ادامه دهید، یا طرف صلح، جامعه بین المللی را بگیرید و خواستار پایان جنگ باشید. بدون حمایت آمریکا، می‌توان درگیری را به سرعت پایان داد.

وی افزود: بدون حمایت کامل آمریکا از اسرائیل، درگیری را می توان به سرعت و به طور موثر پایان داد. این به ایجاد شرایط برای بازگشت به مذاکرات صلح در مورد ایجاد یک کشور مستقل و مستقل فلسطینی که در صلح و امنیت در منطقه همزیستی خواهد داشت، کمک می کند.

لاوروف اظهار کرد: این مذاکرات باید تحت نظارت جامعه بین المللی بدون انحصار هیچ کشوری انجام شود. همه ما پیامدهای انحصار در این موضوع را دیده ایم که نتیجه‌ای جز فاجعه در پی نداشته است.