تهران- ایرنا- جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به میانجیگری ناموفق آمریکا بر برقراری آتش‌بس در غزه گفت که نمی‌توان فقط به ایالات متحده تکیه کرد و گفت که نسبت به ناتوانی کشورها در متوقف کردن حملات اسرائیل به لبنان و فلسطین متاسف هستم.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، بورل بامداد شنبه در جمع خبرنگاران در نیویورک گفت: کاری که ما انجام می‌دهیم این است که برای رسیدن به آتش‌بس فشار دیپلماتیک ایجاد می‌کنیم. اما به نظر نمی‌رسد که هیچ کسی بتواند نتانیاهو را نه در غزه و نه در کرانه باختری متوقف کند.

وی از طرح آمریکا و فرانسه برای برقراری آتش‌بس ۲۱ روزه میان لبنان و اسرائیل حمایت کرد.

بورل با بیان اینکه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفته که «تا زمان نابودی حزب‌الله متوقف نمی‌شود» افزود: اگر منظور از نابودی همان چیزی است که در مورد حماس وجود دارد، پس می‌رویم برای یک جنگ طولانی.

وی با اشاره به اینکه تلاش‌های چندماهه آمریکا برای ایجاد توافق آتش‌بس در غزه گفت: نمی‌توانیم فقط به آمریکا تکیه کنیم. آمریکا چندین بار تلاش کرد و موفق نشد.

مسئول سیاست خارجی آمریکا در اشاره‌ای به مذاکرات سال ۲۰۰۰ که دولت وقت بیل کلینتون رئیس جمهور پیشین آمریکا برای انعقاد صلح میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها میانجیگری کرد، افزود: فکر نمی‌کنم آنها آماده باشند روند مذاکرات دیگری را آغاز کنند که به یک کمپ دیوید دیگر منجر شود.

محله «حاره حریک» در حومه جنوبی بیروت شامگاه جمعه هدف حمله شدید جنگنده های اسرائیلی قرار گرفت که در جریان آن تاکنون ۶ غیر نظامی لبنانی شهید و ۹۱ تن دیگر زخمی شدند که حال برخی از مجروحان وخیم گزارش می شود.

به دنبال این حمله، حزب الله لبنان نیز در اقدامی انتقام جویانه شهرک های واقع در شمال فلسطین اشغالی را آماج حملات متعدد موشکی و راکتی قرار داده که بنا بر گزارش منابع صهیونیستی خسارت زیادی به این مناطق وارد کرده است.

در ساعات اخیر نیز جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در سه نوبت، مناطق مجاور بعلبک در شرق لبنان را بمباران کردند.

منابع خبری پیش از این نیز گزارش دادند که رژیم صهیونیستی در کمتر از یک ساعت گذشته، هشت بار به حومه جنوبی بیروت حمله کرده است.

در حملات اخیر دو منطقه «الحدث» و «اللیلکی» در حومه جنوبی بیروت هدف حمله قرار گرفت.

همزمان نیز خبر رسید که نقاطی در شهر صور در جنوب لبنان نیز بمباران شده است.

ارتش رژیم صهیونیستی با تأیید این حمله مدعی شد: اکنون برخی از اهداف مورد نظر متعلق به حزب الله در شهر صور لبنان را هدف قرار می دهیم.

برخی رسانه های نیز ساعاتی پیش از حمله در نزدیکی فرودگاه بین المللی رفیق حریری بیروت خبر داده بودند.