گنبدکاووس- ایرنا- ذرت علوفه‌ای از جمله محصولات کشاورزی مفید و دارای ارزش افزوده بالا است که به اعتقاد کارشناسان، توسعه کشت این محصول در گلستان می‌تواند علاوه بر تامین نیاز این استان به علوفه‌ تر، درآمد خوبی را نصیب کشاورزان کرده و مشاغل فصلی مناسبی را هم ایجاد کند.

به گزارش ایرنا، کشت ذرت علوفه‌ای در گلستان با هدف‌های گوناگون از جمله تامین علوفه مورد نیاز واحدهای دامداری، جایگزینی با محصولات آب بَر، کسب درآمد خوب برای کشاورزان و ایجاد مشاغل فصلی درسال‌های اخیر رونق بیشتری گرفته و سطح زیرکشت آن درسال کشاورزی جاری به‌عنوان محصول دوم، نزدیک به ۱۰ هزار هکتار اضافه یافته است.

به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان درسال کشاورزی جاری در ۹ هزار و ۶۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان ذرت علوفه‌ای کاشته شده است.

علی‌اکبر مهقانی افزود: کشت این محصول در بیشتر شهرستان‌های گلستان به‌ویژه مناطق شمالی و شرقی استان رونق دارد.

گنبدکاووس از جمله شهرستان‌های مهم در تولیدات کشاورزی گلستان به شمار می‌رود که چند سالی است کشت ذرت علوفه‌ای در آن رونق گرفته و امسال سطح زیرکشت آن به ۲ هزار و ۷۶۰ هکتار رسیده است.

معاون فنی مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: ذرت علوفه‌ای از جمله محصولات زراعی است که به‌عنوان محصول دوم پس از برداشت گندم، جو و کلزا در منطقه کشت می‌شود و در سال‌های اخیر مورد استقبال کشاورزان این شهرستان قرار گرفته است.

حاجی‌نظر شیرمحمدلی افزود: کشت ذرت علوفه‌ای در مقایسه با دیگر محصولات به‌ویژه محصولات با نیاز آبی بالا مانند شالی به صرفه‌تر است.

وی اضافه کرد: میانگین برداشت از هر هکتار ذرت علوفه‌ای در گنبدکاووس ۴۵ تُن است که با توجه به قیمت هر کیلوگرم ۱۹ هزار ریال این محصول، درآمد خوبی نصیب کشاورزان می‌کند.

شیرمحمدلی از آغاز برداشت ذرت علوفه‌ای در گنبدکاووس هم خبر داد و گفت: برداشت این محصول از اوائل مهر آغاز شده و تا چند هفته ادامه دارد ضمن اینکه کشاورزان می‌توانند بلافاصله پس از برداشت محصول زمین را برای کشت پاییزه آماده کنند.

معاون فنی مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس همچنین به برخی مزایای کشت ذرت علوفه‌ای اشاره کرد و گفت: این محصول گرما دوست است و به همین علت در مناطق شمالی و شرق استان که روزهای گرم زیادی در سال دارند، قابلیت کشت دارد.

وی افزود: نیاز آبی ذرت علوفه‌ای در هر هکتار حدود ۶ هزار مترمکعب است که در سه مرحله به گیاه داده می‌شود درحالی که دیگر محصولات زراعی با نیاز آبی بالا از جمله شالی بین ۱۴ تا ۲۱ هزار مترمکعب آب در هکتار مصرف می‌کنند.

شیرمحمدلی اضافه کرد: علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب، ذرت علوفه‌ای می‌تواند جایگزین خوبی برای کشت شالی باشد ضمن اینکه برخی کشاورزان شالیکار گنبدی از کشت ذرت علوفه‌ای استقبال کردند.

وی، تامین علوفه مورد نیاز دامداران گلستان را از دیگر مزایای کشت ذرت علوفه‌ای در استان دانست و گفت: ارزان بودن این علوفه در مقایسه با دیگر علوفه‌ها، ارزش غذایی بالا و ماندگاری آن، هزینه تولید گوشت قرمز را کاهش خواهد داد.

این کارشناس جهادکشاورزی گنبدکاووس ادامه داد: باتوجه به کامل بودن ارزش غذایی ذرت علوفه‌ای و تاثیر آن در افزایش شیردهی دام، قابلیت ذخیره و ماندگاری بالای آن، سبب شده دامداران بیشتری از این علوفه استقبال می‌کنند.

شیرمحمدلی گفت: تولید ذرت علوفه‌ای در گنبدکاووس به اندازه‌ای است که علاوه بر نیاز واحدهای دامی گلستان، مازاد آن به برخی استان‌های از جمله خراسان شمالی، سمنان و تهران ارسال می‌شود.

به گفته شیرمحمدلی، متوسط ایجاد اشتغال در هر هکتار از ذرت علوفه‌ای یک نفر است که کشاورزان در فصل کاشت، داشت و برداشت محصول با کمبود کارگر فصلی مواجه می‌شوند.

معاون فنی مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس همچنین گفت: این شهرستان با داشتن ۲۵۰ هزار راس دام سبک و ۳۰ هزا راس دام سنگین، قطب تولید گوشت قرمز در گلستان است که توسعه کشت ذرت علوفه‌ای در سال‌های اخیر توانسته است، علوفه تر مورد نیاز ۶۴ واحد دامی آن را تامین کند.

وی یادآور شد: در چند سال گذشته به سبب افزایش قیمت انواع علوفه‌های دامی، ۴۰ درصد دام سبک و سنگین گنبدکاووس از بین رفت اما اکنون با ذرت علوفه‌ای و قیمت مناسب آن می‌توان تا حدود زیادی دام از دست رفته را بازیابی کرد.

استان گلستان با ۲ میلیون نفر جمعیت حدود ۶۵۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد که ۱۶۱ هزار هکتار آن در شهرستان ۴۰۰ هزار نفری گنبدکاووس قرار دارد.