تبریز - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: میزان ورودی آب به سدهای بزرگ استان در سال آبی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۵ درصد افزایش یافته که نشان دهنده بهبود قابل توجه ذخایر آبی مخازن سدها در استان است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی این شرکت، یوسف غفارزاده روز شنبه با اعلام این خبر افزود: شرایط بهره‌برداری از منابع آبی و ذخایر سدهای استان نسبت به سال گذشته بهبود چشمگیری داشته است به طوری که از ابتدای مهرماه ۱۴۰۲ تاکنون، حدود ۴۶۳.۷ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای بزرگ استان شد در حالی که این رقم در سال گذشته ۲۸۱.۵ میلیون مترمکعب بود.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده و مصرف بهینه منابع آبی، میزان ذخایر فعلی در مخازن سدهای بزرگ استان ۵۰ درصد بیشتر از سال گذشته است اما با این حال، در زمان حاضر تنها ۳۴ درصد از ظرفیت مخازن پر شده و ۶۶ درصد از ظرفیت سدها هنوز خالی است.


غفارزاده اعلام کرد: در سطح استان، ۵۸ سد کوتاه پراکنده وجود دارد که به منظور بهبود معیشت روستاییان احداث شده‌اند و در حال حاضر و با اتمام فصل آبیاری، حجم مخازن این سدها به حداقل رسیده است.

وی بیان کرد: وضعیت منابع آبی استان در سال آبی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، به ویژه در سدهای بزرگ، بهبود قابل توجهی نسبت به سال گذشته دارد و این بهبود در ورودی روان‌آب‌ها و ذخایر مخازن، نتیجه برنامه‌ریزی‌ها و مصرف بهینه منابع است و پیش‌بینی می‌شود با ادامه این روند، سدهای کوتاه نیز در سال جدید آبی با مدیریت مناسب به آبگیری و تأمین نیازهای کشاورزی بپردازند.

به گزارش ایرنا، سدهای علویان مراغه، سهند هشترود، نهند تبریز، آیدوغموش میانه، ستارخان اهر، قلعه چای عجب شیر، کلقان و کردکندی بستان آباد، تاجیار سراب، زنوز مرند و ارسباران کلیبر سدهای داخل استان و ارس و خداآفرین سدهای مرزی استان هستند و سد شهید کاظمی بوکان که بخش اعظمی از آب شهر تبریز را تامین می کند در بیرون از استان واقع شده اند.