سبزوار- ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: حوزه زیر پوشش این دانشگاه در غرب خراسان رضوی، از نظر حیوان‌گزیدگی رتبه دوم استان را بعد از مشهد دارد.

به گزارش ایرنا، دکتر سیدمجید غضنفری روز شنبه، به مناسبت ۲۸ سپتامبر، هفتم مهر، روز جهانی هاری، با تاکید بر اهمیت پیشگیری و کنترل بیماری مهلک و خطرناک هاری، اظهار کرد: این دانشگاه با بیش از سه هزار و ۴۰۰ مورد گزش، رتبه بالایی در زمینه حیوان گزیدگی دارد که این آمار به شدت نگران کننده است.

وی مهم‌ترین راه مقابله با هاری را آموزش و آگاهی‌بخشی به جامعه دانست و با تاکید بر بهره‌گیری از این روز به عنوان فرصتی برای افزایش آگاهی افراد جامعه در خصوص بیماری هاری افزود: هدف از این اقدام باید جلب نگاه ها و اراده ها در حمایت و مشارکت و همچنین ایجاد تعهد و هماهنگی در سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی برای پیشگیری از حیوان گزیدگی و کنترل و حذف بیماری هاری باشد.

وی با تاکید بر تلاش همه‌جانبه برای اطلاع‌رسانی به اقشار جامعه، اظهار کرد: تغییر رفتار و ایجاد یک رفتار درست و استاندارد بهداشتی، محصول نهایی آموزش و اطلاع رسانی درست و اصولی است که این هدف جز با تلاش در راستای کاهش مواجهه و کاهش گزش ها حاصل نمی شود.

دکتر غضنفری افزود: با توجه به تغییر سبک زندگی و رواج فرهنگ ناصحیح نگهداری حیوانات در منزل و در نتیجه افزایش موارد حیوان‌گزیدگی و مرگ و میر ناشی از بیماری هاری در کشور، باید گفت که این بیماری زنگ خطر بزرگی برای سلامت جامعه محسوب می‌شود.

هاری یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان و یکی از کشنده ترین امراض شناخته شده است و با توجه به اینکه این بیماری درمانی ندارد و خطر مرگ و میر آن ۱۰۰ درصد است، اگر فردی که دچار حیوان گزیدگی شده با تاخیر به مراکز درمانی مراجعه کند و علائم بیماری در فرد آشکار شود، نتیجه ای جز مرگ نخواهد داشت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار تاکید کرد: در صورت حیوان گزیدگی، با مراجعه به موقع می‌توان از خطر ابتلا به بیماری هاری و پیامدهای ناگوار آن جلوگیری کرد.

دانشگاه علوم پزشکی سبزوار علاوه بر جمعیت افزون بر ۵۲۰ هزار نفری زیر پوشش در ۶ شهرستان سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد، بخشی از بار درمانی شهرستان‌های کاشمر و بردسکن در جنوب غربی خراسان رضوی، شهرستان‌های اسفراین، گرمه و جاجرم در خراسان شمالی و نیز شهرستان‌ میامی در استان سمنان را به دوش می‌کشد.