۱۲ خرداد ۱۴۰۳، ۱۸:۰۷
کد خبرنگار: 979
کد خبر: 85496464
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزایش حیوان‌گزیدگی در غرب خراسان نگران‌کننده است

سبزوار - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: ثبت بیش از سه هزار و ۴۰۰ مورد حیوان‌گزیدگی‌ در حوزه زیر پوشش این دانشگاه در غرب خراسان رضوی، نگران‌کننده‌ است.

به گزارش ایرنا، دکتر سیدمجید غضنفری روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: وقوع این میزان گزش در ۶ شهرستان غرب خراسان، به نسبت جمعیت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، بسیار بالا است و بعد از مشهد، رتبه دوم را در استان خراسان رضوی دارد.

وی افزود: متاسفانه به دلیل تغییر سبک زندگی و فرهنگ ناصحیح رایج از جمله نگهداری حیوانات در منزل، موارد حیوان گزیدگی و حتی مرگ و میر ناشی از آن در کشور رو به افزایش است و این امر، زنگ خطر بزرگی برای سلامت جامعه محسوب می‌شود.

دکتر غضنفری گفت: در سال ۱۴۰۲ در حوزه زیر پوشش دانشگاه سبزوار، تعداد ۱۰ مورد مثبت حیوان گزیدگی ثبت شده بود که می توانست به ازای هر مورد مثبت حیوانی، یک مورد مثبت انسانی یعنی یک مورد مرگ و میر داشته باشیم اما با مراجعه به موقع افراد گزیده شده به مراکز درمان و انجام کامل واکسیناسیون و اقدامات سرم درمانی، خوشبختانه در این منطقه هیچ گزارشی از موارد فوت انسانی نداشته‌ایم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار ادامه داد: این شاخص در سطح کشور، ۱۸ مورد مثبت انسانی (مرگ و میر) گزارش شده است که این رقم در استان خراسان رضوی شامل ۲ مورد بوده است.

وی افزود: با توجه به افزایش آمار حیوان گزیدگی در کشور، استان و منطقه زیر پوشش این دانشگاه و ثبت ۱۰ مورد از مرگ های ناشی از آن در کشور، تاکید می شود که با توجه به کشندگی بسیار بالای بیماری هاری، مردم هشدارها را جدی گرفته و بدانند که در صورت مراجعه تاخیری به مراکز درمان برای پیشگیری از هاری، نتیجه ای جز مرگ حاصل نخواهد شد.

دکتر غضنفری خاطرنشان کرد: هاری از طریق بزاق دهان و ترشحات حیوانات قابل انتقال است، و یک حیوان می تواند حتی با لیسیدن و نه الزاما گزیدن هر قسمت از اندام فرد، که دارای خراش کوچکی در پوست باشد، بیماری را به وی انتقال دهد و علاوه بر خراش پوستی، مخاط های چشمی و مخاط دهان نیز، که حساس‌ترین قسمت بدن است، در ابتلا به این بیماری نقش دارد.

وی گفت: با رسیدن ویروس به شبکه عصبی مرکزی به هر اندازه که در مراجعه برای درمان و انجام واکیسناسیون تاخیر شود امکان علامت دار شدن بیماری و مرگ فرد افزایش می یابد، بر این اساس نخستین اقدامی که بعد از گزش برای پیشگیری از بیماری انجام می شود شست و شوی محل زخم به مدت دست کم ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با آب و صابون و سپس مراجعه برای انجام واکسیناسیون و در صورت نیاز اقدامات سرم تراپی است.

دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با ۴۵ مرکز خدمات جامع سلامت فعال، ۳۱ پایگاه شهری و یک پایگاه روستایی، ۱۹۵ خانه بهداشت و ۶ بیمارستان زیر پوشش به بیش از نیم میلیون نفر جمعیت شهرستان‌های جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد در غرب خراسان رضوی خدمات بهداشتی و درمانی می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha