تهران-ایرنا- رئیس پارلمان ترکیه در پیامی ضمن محکوم کردن ترور دبیرکل حزب الله لبنان نوشت که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی دستور ترور «سید حسن نصرالله» را از سازمان ملل متحد صادر کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از آناتولی، «نعمان کورتولموش» رئیس پارلمان ترکیه امروز (شنبه) در پیامی حمله به جنوب لبنان و شهادت سید حسن نصرالله دبیر کل حزب لبنان توسط رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

وی با انتشار پستی در شبکه ایکس نوشت: «ترور رهبر مذهبی لبنان و دبیرکل حزب‌الله توسط اسرائیل پیامدهای جدی اشغال و تجاوز علیه نه تنها مردم فلسطین، بلکه همه مردم منطقه است.»

کورتولموش گفت کسانی که به حمایت از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل ادامه می دهند، در حالی که این واقعیت را نادیده می گیرند که چنین ترورهایی قوانین بین المللی را نادیده می گیرند، در نهایت پاسخگو خواهند بود.

وی گفت: «این واقعیت که نتانیاهو دستورات این حمله را در مجمع عمومی سازمان ملل صادر کرد، نشانه دردناکی از فروپاشی سیستم امنیت بین المللی است.»

رئیس پارلمان ترکیه با بیان اینکه اقدامات اسرائیل آینده همه مردم منطقه را تهدید می‌کند، گفت: مقاومت مشروع فلسطین تا تحقق مبارزه آنها برای ایجاد کشور مستقل ادامه خواهد داشت.

کورتولموش یاد و خاطره همه شهدایی که جان خود را فدای آرمان فلسطین کردند را گرامی داشت و به مردم لبنان و همه حامیان فلسطین تسلیت گفت.

به گزارش ایرنا، رجب طیب اردوغان نیز چند ساعت پیش با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: سیاست نسل‌کشی، اشغالگری و تهاجم اسرائیل که از هفتم اکتبر (۱۵ مهر) ادامه دارد، اکنون لبنان و مردم لبنان را هدف قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه در نتیجه «حملات وحشیانه اسرائیل»، بسیاری از مردم لبنان از جمله کودکان در هفته گذشته جان خود را از دست داده‌اند، از جامعه بین‌المللی به دلیل امکان‌پذیر کردن اقدامات اسرائیل انتقاد کرد و گفت: از آنجایی که تل‌آویو همچنان «تسلیحات و مهمات از حامیان خود» دریافت می‌کند، «به طور فزاینده‌ای بی پروا می‌شود و تمام انسانیت، ارزش‌های بشردوستانه و قوانین بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد».

رئیس‌جمهوری ترکیه تاکید کرد که «سیاست جنون اسرائیل» که پیشتر در غزه و رام الله دیده شده است، نباید اجازه داده شود به لبنان و دیگر کشورهای منطقه گسترش یابد.

اردوغان خاطرنشان کرد که «هیچ فرد با وجدانی نمی‌تواند چنین قتل عامی را بپذیرد، توجیه کند یا مشروع بداند».

رجب طیب اردوغان از سازمان‌های جهانی به‌ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد و گروه‌های حقوق بشری خواست تا در پاسخ به تجاوزات رژیم اسرائیل اقدامات سریعی انجام دهند.

وی در حالی که در این پیام خود به شهادت سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله اشاره‌ای نکرد، از جهان اسلام نیز خواست که در برابر این حملات «موضع محکم‌تری» اتخاذ کنند.