همدان- ایرنا- مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) همدان گفت: طی ۶ ماهه نخست سال جاری، مردم نیک اندیش و خَیر هم استانی ۱۹۳ میلیارد ریال صدقه پرداخت کردند که این آمار ۲۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد دارد.

سید حسن نعمتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این میزان صدقه توسط کمیته امداد و مراکز نیکوکاری استان جمع آوری شده است،اظهار کرد: با توجه به جمعیت استان به طور میانگین هر یک از هم استانی ها مبلغ ۷۰ هزار ریال صدقه پرداخت کردند.

وی ادامه داد: منطقه یک همدان با پرداخت ۳۷ میلیارد ریال بیشترین میزان پرداخت صدقه را داشته است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) همدان گفت: در تلاش هستیم تا با دریافت صدقات مردم نیکوکار استان از طریق روش‌های نوین و غیرحضوری، خدمات شایسته‌تری را به نیازمندان عزیز ارائه کرده و شرایط پرداخت صدقات را برای عموم هم استانی‌های عزیز تسهیل کنیم.

نعمتی با تشریح روش‌های نوین و الکترونیکی پرداخت کمک‌های مردمی,یادآور شد: مردم نیکوکار استان می‌توانند با واردکردن کد #۰۸۱*۸۸۷۷* در تلفن همراه و یا با استفاده از شماره کارت ۷۷۷۷-۹۱۷۷-۹۹۷۵-۶۰۳۷ به پرداخت صدقات خود اقدام کنند.

وی تعداد صندوق های کوچک، متوسط، بزرگ و صندوق های الکترونیکی را حدود ۲۷۰ هزار صندوق اعلام و اظهار کرد: روش های جدید با نصب QR کدها قابل پرداخت است و مردم نیکوکار می توانند برای تخصیص QR کدها با شماره تلفن ۳۱۴۴۹۲۱۸ ۰۸۱ یا مراجعه به دفاتر امداد نسبت به این موضوع اقدام کنند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) همدان با اشاره به نحوه هزینه کرد صدقات جمع‌آوری‌شده، ادامه داد: صدقات جمع‌آوری‌شده برای مددجویان در قالب کمک‌های درمانی، پرداخت جهیزیه،آموزش و امور فرهنگی، کمک به تامین و تعمیر منازل مسکونی مددجویان، ایجاد اشتغال و کمک‌های موردی هزینه می‌شود.

۹۰ درصد از برنامه های زکات استان تحقق یافت

نعمتی با بیان اینکه در ۶ ماهه سال جاری ۹۰ درصد از برنامه‌های زکات استان تحقق‌یافت گفت: در این مدت ۲۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان زکات از مودیان همدانی جمع‌آوری‌شده است.

وی با اشاره به اینکه ۹۸۰ روستا در استان همدان مشمول پرداخت زکات هستند، گفت: ۹۰ درصد از برنامه این واجب الهی در ۶ ماهه نخست محقق شده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) همدان ادامه داد: زکات جمع‌آوری‌شده برای امور محرومان، نیازمندان، پروژه‌های عام‌المنفعه و پروژه‌های عمرانی همان روستا هزینه می‌شود.

رشد ۱۵ درصدی زکات

نعمتی اعلام کرد: زکات جمع‌آوری‌شده نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۱۵ درصد رشد داشته است.

وی همچنین گفت: زکات واجب شامل (گندم، جو، خرما، کشمش، گاو، گوسفند، شتر، طلا و نقره) است که در استان همدان بیشتر در زمینه گندم، جو و کشمش زکات پرداخت می‌شود و زکات مستحبی شامل (همه محصولات کشاورزی، باغات و میوه) است.

بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده، ۶۲ هزار خانواده نیازمند شامل ۱۱۵ هزار نفر به صورت مستمر از کمیته امداد امام خمینی (ره) استان همدان خدمات دریافت می کنند.

استان همدان حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.