تهران- ایرنا- دولت ونزوئلا با صدور بیانیه‌ای، «سیاست نابودی» نتانیاهو علیه فلسطین و لبنان، حملات رژیم صهیونیستی به جنوب بیروت و «ترور سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله» را به «شدیدترین وجه» محکوم کرد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، در بیانیه‌ای که ایوان خیل وزیر امور خارجه ونزوئلا در صفحه رسمی تلگرام خود منتشر کرد، هشدار داده شد که «اسرائیل از طریق مذاکرات صلح جعلی و مانورهای دیپلماتیک فریبکارانه و بی‌پایان، در ائتلاف با ایالات متحده عمل می‌کند، در حالی که نقشه‌های مخوف برای ترور رهبران سیاسی و کل مردم در نوار غزه و لبنان را اجرا می‌کند».

در این بیانیه آمده است که اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی «ابتدا در نوار غزه و کرانه باختری اشغالی» به اجرا درآمد، «در حال حاضر به لبنان کشیده شده» و «تهدید گسترش آن به کشورهایی مانند سوریه، عراق، ایران و اردن وجود دارد».

دولت کاراکاس تصریح کرد: این عملیات خونین رژیم صهیونیستی علیه مردم غیرمسلح در چندین شهر از کشورهای منطقه همچنان چهره وحشیگری اسرائیل را نشان می‌دهد. این یک عمل ظالمانه کشتار دسته جمعی است که برای دهه‌ها انجام شده است، در سال گذشته علیه مردم فلسطین تشدید شده و در هفته‌های اخیر به لبنان سرایت کرده است.

دولت ونزوئلا اعلام کرد: ما بار دیگر در برابر جامعه جهانی سیاست نابودی بنیامین نتانیاهو رهبر تروریسم قرن بیست‌ویکم در خاورمیانه را محکوم می‌کنیم که در وسواس و جنون وحشیانه خود به تشدید تنش علیه ملت فلسطین و مقاومت شجاعانه آن‌ها، علاوه بر مرحله خطرناک جنگی که علیه جمعیت بی دفاع کشورهای مرزی صورت گرفته است، ادامه می‌دهد.

طیق این بیانیه، «ونزوئلا از رهبران جهان می‌خواهد برای جلوگیری از پیشروی این تشدید خطرناک تروریستی اقدام فوری انجام دهند و احساسات عمیق همبستگی، برادری و تعهد انسانی در مواجهه با این شرایط دشوار را با مردم برادر لبنان تکرار می‌کند».

نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا در جریان سخنرانی میان هزاران نفر از مردم این کشور، جنایت‌های رژیم صهیونیستی در طول یکسال گذشته علیه غزه و کشتار غیرنظامیان در لبنان در یک هفته گذشته را محکوم کرد و گفت: در میان کسانی که در لبنان کشته شده‌اند، (سید) حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله (لبنان)، یک رهبر جهان اسلام و خلق‌های عرب بود.

وی افزود: این حمله، از نیویورک و از مقر سازمان ملل صادر شده است و ترسوهای جهان سکوت می‌کنند.

مادورو تصریح کرد: من از مردم جهان می‌خواهم که صدای خود را بلند کرده و در همبستگی با مردم فلسطین و مردم لبنان بایستند.

دیوسدادو کابِیو معاون اول حزب حاکم متحد سوسیالیست (PSUV) و وزیر کشور ونزوئلا در پیامی خطاب به ملت فلسطین و لبنان گفت: «در برابر حملات تروریستی اسرائیل تسلیم نشوید، تسلیم نشوید».

وی گفت: ما از اینجا متواضعانه صدای خود را بلند می‌کنیم و مردم فلسطین را در آغوش می‌گیریم، همه مردم لبنان را در آغوش می‌گیریم و از آن‌ها می‌خواهیم که تسلیم نشوند، مردم ونزوئلا با آن‌ها هستند.

کابیو گفت دولت ونزوئلا مبارزات مردم فلسطین را به رسمیت می‌شناسد و به همین دلیل است که «نسل‌کشی صهیونیسم اسرائیلی علیه مردم فلسطین» و نیز «حملات تروریستی اسرائیل علیه لبنان» را رد کرده است.

حزب‌الله لبنان روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سید حسن نصرالله در حمله جنایتکارانه عصر جمعه به ضاحیه جنوبی بیروت به شهادت رسیده است.

در بیانیه حزب‌الله لبنان آمده است: سرور مقاومت، بنده صالح، به عنوان شهیدی بزرگ، رهبری شجاع، دلاور، مؤمنی حکیم، بصیر به قافله جاویدان شهدا پیوسته است. سید حسن نصرالله به شهدای بزرگی ملحق شد که حدود ۳۰ سال آنها را به سمت پیروزی رهبری کرد.